Re: Re: Bara delvis sant...
Jag vidhåller att en lättare person behöver mindre utrustning. Naturligtvis är de individuella variationerna stora.
När det gäller energiförbrukning (matintag) så finns formler som försöker beskriva hur mycket energi som förbrukas av en person vid en viss aktivitet. När jag försökte beräkna ett lugnt fjällvandringsdygn behövde jag (90kg) 5000 Kcal medan en 60 kg man behövde ca 4100 Kcal och en 60 Kg kvinna ca 3500 Kcal. Jag har ingen koll på formlernas giltighet, men de har ändå med kroppsvikten som en tung faktor.
http://www.uppladdningen.nu/uppladd...ems.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open
När det gäller utrustning är det lite svårare, utrustningsstorlekarna är ju sällan steglösa. Dock vidhåller jag (i teorin) att är man mindre, kan man ha mindre utrustning. Jag skulle hellre dela ett 3-manstält med 3 barn än ett 4-manstält med 3st 100-kilos gubbar! Sen förstår jag att det är svårt att genomföra i praktiken.
Hursomhelst är jag enig med dig i att en lättviktares packning väger mer relativt den egna kroppsvikten.
lilla_my; sa:Bomullsmannen; sa:Mina kommentaller till Lilla_Mys påståenden...
och mina kommentarer igen, efter ---- -tecknen
* Ett tält är ett tält, det blir inte lättare för att du är mindre.
-Det är rätt, men småväxta personer kan bo fler i samma tält än större.
----Nej, det går inte att klämma in tre pers i ett tvåmanstält bara för att man är några kilo lättare, och för övrigt har man var sin packning också, trots allt. Två pers i ett enmanstält går inte heller annat än i livräddningssituationer.
* Liggunderlag kommer i en given längd.
-Kapa liggunderlaget! (Fötterna behöver inget liggunderlag!
----Då pyser liksom luften ut. Jag kör med kort termarest och goretexjackan, samt en tunn sittlapp som ligger i ryggan under fötterna, men det finns inga kort-korta...
* Bränsle är bränsle
-En mindre person förbrukar mindre bränsle!
----Nej, koktider är desamma. Man kan inte ha mindre vatten i ett frystorkpaket och t.ex. pasta ska koka lika länge oavsett mängd.
* Man äter lika mycket oavsett storlek, i alla fall jag äter tämligen mycket när jag gått en hel dag.
-Jag äter också tämligen mycket. Hur mycket är tämligen. Statistisk sätt äter en storvuxen mer än än småvuxen.
----Jag äter ledigt ett halvt paket tortellini till unchoch ett till middag om jag kan få lite extra mackor och frukt och "jägarsnus" och sånt till mellis, annars behöver jag mer...
* Man dricker lika mycket.
-Är det så?
----Visst är det så. Jag tillhör ändå "beduinerna" som kan göra en dag på 1,5 liter vatten. Men det är snålt om det är hett, och det är rent dricksvatten, inte medräknat matlagning och hygien.
Summa summarum så behöver nog en småvuxen person färre kilo än en storvuxen,
----Nej, man bär ungefär lika, om man inte snålar mer, och det är det man får göra...
Jag vidhåller att en lättare person behöver mindre utrustning. Naturligtvis är de individuella variationerna stora.
När det gäller energiförbrukning (matintag) så finns formler som försöker beskriva hur mycket energi som förbrukas av en person vid en viss aktivitet. När jag försökte beräkna ett lugnt fjällvandringsdygn behövde jag (90kg) 5000 Kcal medan en 60 kg man behövde ca 4100 Kcal och en 60 Kg kvinna ca 3500 Kcal. Jag har ingen koll på formlernas giltighet, men de har ändå med kroppsvikten som en tung faktor.
http://www.uppladdningen.nu/uppladd...ems.www/92BDB88ACB662CE7C1257050004CDF59?open
När det gäller utrustning är det lite svårare, utrustningsstorlekarna är ju sällan steglösa. Dock vidhåller jag (i teorin) att är man mindre, kan man ha mindre utrustning. Jag skulle hellre dela ett 3-manstält med 3 barn än ett 4-manstält med 3st 100-kilos gubbar! Sen förstår jag att det är svårt att genomföra i praktiken.
Hursomhelst är jag enig med dig i att en lättviktares packning väger mer relativt den egna kroppsvikten.