Visst har du en poäng här Peter, man skulle kunna säga att det blir lite av Akilles och sköldpaddan: För varje kilo du bär, måste du ha med mer mat, vilket gör att du bär mer, varför du måste äta mer, varför bördan blir tyngre etc tills bördan är oändligt stor...nermander; sa:Du kan ju inte jämföra en 130-kilos soffliggare med en 60-kilos atlet.
Dock hävdar jag utifrån egen erfarenhet att det verkligen finns skillnader i energiförbrukning mellan individer när man är på tur, dvs som inte beror på hur man tränar hemma.
Ex: Jag bränner mycket till vardags. Även på den tiden jag inte tränade var jag smal som en sticka, men åt som en häst. Jag producerar mycket överskottsvärme, vilket uppskattas av den som delar tält med mig, men inte av undertecknad som måste svettas även till vardags iförd shorts och t-shirt.
Min hypotes är att min oekonomiska kropp använder en hel del av energiintaget till att producera värme, antingen genom "dålig effekt" i mitokondrierna eller genom att jag även till vardags rör mig snabbare än min egen skugga (mindre sannolikt). Därför bär jag lite kläder när jag är ute, men mycket mat. Tvärtom vore idealiskt, men då får jag både svettas och gå ned i vikt, två taskiga bieffekter.
Således biter jag i det sura äpplet, och axlar varje gång min tunga börda, trots ett minimum av kläder och prylar. Snyft, jag kan aldrig bli en äkta lättpackare. Om jag åtminstone vore kortare