• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bära hur mycket?

nermander; sa:
Du kan ju inte jämföra en 130-kilos soffliggare med en 60-kilos atlet.
Visst har du en poäng här Peter, man skulle kunna säga att det blir lite av Akilles och sköldpaddan: För varje kilo du bär, måste du ha med mer mat, vilket gör att du bär mer, varför du måste äta mer, varför bördan blir tyngre etc tills bördan är oändligt stor...

Dock hävdar jag utifrån egen erfarenhet att det verkligen finns skillnader i energiförbrukning mellan individer när man är på tur, dvs som inte beror på hur man tränar hemma.

Ex: Jag bränner mycket till vardags. Även på den tiden jag inte tränade var jag smal som en sticka, men åt som en häst. Jag producerar mycket överskottsvärme, vilket uppskattas av den som delar tält med mig, men inte av undertecknad som måste svettas även till vardags iförd shorts och t-shirt.

Min hypotes är att min oekonomiska kropp använder en hel del av energiintaget till att producera värme, antingen genom "dålig effekt" i mitokondrierna eller genom att jag även till vardags rör mig snabbare än min egen skugga (mindre sannolikt). Därför bär jag lite kläder när jag är ute, men mycket mat. Tvärtom vore idealiskt, men då får jag både svettas och gå ned i vikt, två taskiga bieffekter.

Således biter jag i det sura äpplet, och axlar varje gång min tunga börda, trots ett minimum av kläder och prylar. Snyft, jag kan aldrig bli en äkta lättpackare. Om jag åtminstone vore kortare :)
 
Antal kg i ryggsäcken, fysisk form, landskapet osv osv är ovesäntligt, det handlar om inställningen.. ett fullt 6-pack väger tex inte många gram mer än en påse mos! :)

Ta med det som behövs, inte nåt mindre men gärna lite mer. Tips till tjejer får blir att låt pojkvännen bära det mesta, det han inte dör av härdas han av..
 
Tja, som jag skrev när jag började denna del av diskussionen: de som är tunga brukar aldrig hålla med, utan tillbringar tiden med att tycka synd om sig själva för att de är långa och tunga istället för att inse fakta, en liten tjej bär procentuellt mer. Men det är väl svårt för grabbigheten att ens tänka sig att vi kanske gör en större prestation (även ofrivilligt), utan hänger istället upp sig på att hitta luckor i resonemanget. Jag varnade som sagt när jag tog upp detta, och jag fick såååå rätt. Till och med mer, för jag hade inte förväntat mig att ni skulle hugga så aggressivt.
 
KG = 1/3'
48 = 16
54 = 18
60 = 20
66 = 22
72 = 24
78 = 26
84 = 28
90 = 30

Q = 60 = 20 Kg
M = 78 = 26 Kg

Slutsats den som lyckas spara 6 kg i kläder,sovsäck,mat, och sprit är duktig (jag håller på dig Anna).

Ungår vi från att det kvinliga väsendet är mer finlemmat och gracilt än dito manligt kan vi konstera att 1 kg är tyngre för kvinnnan än för mannen.

För att ge ett svar på den ursprungliga frågan, lyckas man få en startvikt på 15 - 17 kg kan man nog vara rätt så nöjd. Men även denna vikt känns så brörja med att göra slut på falukorven och den konserverade frukten.
 
Goa gubbar

lilla_my; sa:
Tja, som jag skrev när jag började denna del av diskussionen: de som är tunga brukar aldrig hålla med, utan tillbringar tiden med att tycka synd om sig själva för att de är långa och tunga istället för att inse fakta, en liten tjej bär procentuellt mer. Men det är väl svårt för grabbigheten att ens tänka sig att vi kanske gör en större prestation (även ofrivilligt), utan hänger istället upp sig på att hitta luckor i resonemanget. Jag varnade som sagt när jag tog upp detta, och jag fick såååå rätt. Till och med mer, för jag hade inte förväntat mig att ni skulle hugga så aggressivt.

Ska vi prata prestation så blir ju den genomsnittlige kvinnans prestation dessutom betydligt större än den genomsnittlige mannens prestation vid en ryggsäck 1/3 av kroppsvikt.

Mig veterligen har en genomsnittskvinna en 5-10% mer kroppsfett och avsevärt mindre andel muskelmassa än vad genomsnittsmannen har. Jag skulle tippa att det det är ung. lika jobbigt eller lättare för mig att bära 40% av kroppsvikt som det är för min flickvän att bära 30%.
Det är kanske snarare det som borde vara en riktpunkt istället för 1/3 för båda. Men som tidigare nämnt, det är ju väldigt individuellt.
 
öringen; sa:
MW; sa:
Men även denna vikt känns så brörja med att göra slut på falukorven och den konserverade frukten.
Aldrig! Den konserverade frukten och ädelvispen ska avnjutas först efter några dagar ;)
Riktigt men inte på första turen. På denna bekantar man sig med utrustning, vikt och sinnelag.

De flesta inser att njutningen av frukten och ädelvispen står i mångdubbelt omvänt stor proportion till den ökade vikten. Denna insikt kan inte riktigt förklaras utan måste komma från egna erfarenheter.
 
Viktfördelning

Min manliga fåfänga gör att jag bär all gemensam packning när sambon och jag är ute och vandrar.

Hon vill dock ha lite mer kläder och varmare sovsäck än jag och därför blir inte skillnaden i packningsvikt fullt så stor. Självfallet gör hon en större insats när hon bär 19 kg och jag 21!

Men sålänge man packar och bär själv utan att klaga så lägger jag inga värderingar på detta.

Uffe
 

avslutad210712

Gäst
MW; sa:
Ungår vi från att det kvinliga väsendet är mer finlemmat och gracilt än dito manligt kan vi konstera att 1 kg är tyngre för kvinnnan än för mannen.

Japp på precis samma sätt som 1 kg bly är tyngre än 1 kg bomull.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Viktfördelning

Schneeberger; sa:
Min manliga fåfänga gör att jag bär all gemensam packning när sambon och jag är ute och vandrar.

Hon vill dock ha lite mer kläder och varmare sovsäck än jag och därför blir inte skillnaden i packningsvikt fullt så stor. Självfallet gör hon en större insats när hon bär 19 kg och jag 21!

Men sålänge man packar och bär själv utan att klaga så lägger jag inga värderingar på detta.

Uffe

Bär också allt det gemensamma och anser att min sambo gör en större prestation när hon bär 20 kg och jag bär 30 kg. Tänker inte berätta hur stor skillnad det är i vikt på oss men jag är något tyngre.

Som jag tidigare vid flera tidigare tillfällen berättat så bär jag 30% av kroppsvikten rätt lätt medans 40% av kroppsvikten känns rätt tungt. Slutsatsen för mig är att jag under vintern lägger på 10 kg äkta fett vilket gör att jag kan bära 3 kg extra vikt utan att det känns något tyngre.

*jag logisk - javisst*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.