• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Bära hur mycket?

räkneexempel till min fördel

Jag väger 55kg,mellan 16,5-22 kg bär jag om jag håller mej till att bära 30-40% av min vikt.
Min stackars 78-kilos-sambo får bära 23,5-drygt 31kg med samma procent.
Då blir det inga problem att få med sej ost och vin och kex att gotta sej med varje kväll till sommarens förhoppningsvis längre fjälltur.
Han kan ta med en bag-in box utan knot.
Realistiskt tror jag knappast han skulle tycka det var OK att bära mer än 30kg om jag bara har 22,och för det mesta väger väl normal turpackning mellan 16-25kg oavsett om man är lätt eller tung själv.
För övrigt delar vi på packningen så vi bär ungefär lika mycket var.
 
Tackar för alla intressanta svar! Det blir 1/3 av mig på ryggen (eller mindre), stavar ska inlånas (har aldrig vandrat med sådana) och den gamla fina vanan att få ryggsäcken upphängd av ngn gentleman på min rygg har nu fått en medicinsk förklaring! Jag är helnöjd! :-D
/Louise
 
Det där med att utrustningen skulle vara lättare för att man själv är lättare är trams som de som är tyngre kör med. Hur skulle ni t.ex. göra följande saker lättare i packningen?
* Ett tält är ett tält, det blir inte lättare för att du är mindre.
* En sovsäck kommer i en given längd, som oftast är irriterandelång, men svårt att åtgärda.
* Liggunderlag kommer i en given längd.
* Ett kök är ett kök.
* Bränsle är bränsle
* Bestick och talrik är bestick och talrik.
* Man äter lika mycket oavsett storlek, i alla fall jag äter tämligen mycket när jag gått en hel dag.
* Man dricker lika mycket.
* Karta o övrig navigationsutrustning väger detsamma.
* Kläder väger något mindre, men eftersom en mindre kropp fryser mer så får man ha med sig lite mer värmeplagg och då har det jämnat ut sig även här.
 
Bara delvis sant...

Mina kommentaller till Lilla_Mys påståenden...


* Ett tält är ett tält, det blir inte lättare för att du är mindre.
-Det är rätt, men småväxta personer kan bo fler i samma tält än större.

* En sovsäck kommer i en given längd, som oftast är irriterandelång, men svårt att åtgärda
-Visst finns det olika längd på sovsäckar. Dock motverkas viktbesparingen (för tjejer) genom att de oftast behöver en något varmare säck än en man.

* Liggunderlag kommer i en given längd.
-Kapa liggunderlaget! (Fötterna behöver inget liggunderlag!

* Ett kök är ett kök.
-Så sant!

* Bränsle är bränsle
-En mindre person förbrukar mindre bränsle!

* Bestick och talrik är bestick och talrik.
-Så sant!

* Man äter lika mycket oavsett storlek, i alla fall jag äter tämligen mycket när jag gått en hel dag.
-Jag äter också tämligen mycket. Hur mycket är tämligen. Statistisk sätt äter en storvuxen mer än än småvuxen.

* Man dricker lika mycket.
-Är det så?

* Karta o övrig navigationsutrustning väger detsamma.
-Så sant!

* Kläder väger något mindre, men eftersom en mindre kropp fryser mer så får man ha med sig lite mer värmeplagg och då har det jämnat ut sig även här.
-Det kan nog vara så...


Summa summarum så behöver nog en småvuxen person färre kilo än en storvuxen, men relativt sett ändå en större börda.
 
Re: räkneexempel till min fördel

brigas; sa:
Jag väger 55kg,mellan 16,5-22 kg bär jag om jag håller mej till att bära 30-40% av min vikt.
Min stackars 78-kilos-sambo får bära 23,5-drygt 31kg med samma procent.
Då blir det inga problem att få med sej ost och vin och kex att gotta sej med varje kväll till sommarens förhoppningsvis längre fjälltur.
Han kan ta med en bag-in box utan knot.
Realistiskt tror jag knappast han skulle tycka det var OK att bära mer än 30kg om jag bara har 22,och för det mesta väger väl normal turpackning mellan 16-25kg oavsett om man är lätt eller tung själv.
För övrigt delar vi på packningen så vi bär ungefär lika mycket var.
Det finns ett annat bra räknexempel som jag läste om för många år sedan, när det gällde man och kvinna i fjällen. Det var att man kollade pulsen. Det handlade då om procent av teoretisk maxpuls för man repektive kvinna i aktuell ålder.
Tanken med detta är alltså att man skall anstränga sig lika mycket, dvs mannen och kvinnan skall ha samma procent av sina individuella maxpulser i "vandringspuls".
Konsekvensen för ett par som tillämpat detta var att mannen fick bära avsevärt mycket mer av den gemensamma totalpackningen än vad han tidigare gjort...
Så mät pulsen på dig och sambon när ni bär 22 kg respektive 30 kg och se vem som anstränger sig mest :)

Jörgen
 
lilla_my; sa:
* Man äter lika mycket oavsett storlek, i alla fall jag äter tämligen mycket när jag gått en hel dag.

[...]

* Kläder väger något mindre, men eftersom en mindre kropp fryser mer så får man ha med sig lite mer värmeplagg och då har det jämnat ut sig även här.

Jag äter *mycket* mer än t ex min flickvän, och hon är ändå precis av medellängd och -vikt för tjejer. Jag tror inte att mindre personer äter lika mycket som större, även om variationen mellan individer är större än mellan kroppsformer.

Jag fryser nog mer än många andra som väger mindre än mig. Jag är ganska lång och väldigt smal, det vore bättre att vara kortare och tjockare, även om jag då vägde mindre. Hur mycket man fryser måste även det vara mer individuellt än kroppsformen, även om du såklart i teorin har en poäng. Den optimala kroppsformen ur väremsynpunkt borde vara ett gigantisk klot. Med lava i mitten!

Men trots dessa invändningar så håller jag med om att packvikten inte är helt enkelt proportionell mot kroppsvikten.

Till trådstartaren: jag tänker *aldrig* bära över 20 kg igen. 1/3 av min kroppsvikt är 23 kg. Jag hade 15 kg på den senaste turen (några dagar i tält) och skillnaden mot 20 kg är enorm. Som Jörgen skrev: det är bara en själv som drabbas av onödigt tung packning.
[Ändrat av millimeter 2005-09-22 kl 11:09]
 
Re: Bara delvis sant...

Nja,
när det gäller mat så äter jag lätt dubbelt så mycket som hemma. Då håller jag vikten i en vecka, sedan börjar jag gå ner i vikt. Jag har sett damer i 55 kg-klassen som efter några dagar äter mer än herrar i 90 kg-klassen. Så det där med matmängd, och följande bränsleåtgång, är nog individuellt.
Jag har kunnat minska mängden kläder genom att tvätta mig på hela kroppen varje dag. Lägger jag mig med intorkad svett på kroppen fryser jag som en hund. Jag har kapat både en syntetsäck och en blandsäck (syntet+dun) på längden för att de ska passa sonen. Så det går, om man vågar...
 
Re: Bara delvis sant...

Bomullsmannen; sa:
Mina kommentaller till Lilla_Mys påståenden...

och mina kommentarer igen, efter ---- -tecknen :)


* Ett tält är ett tält, det blir inte lättare för att du är mindre.
-Det är rätt, men småväxta personer kan bo fler i samma tält än större.

----Nej, det går inte att klämma in tre pers i ett tvåmanstält bara för att man är några kilo lättare, och för övrigt har man var sin packning också, trots allt. Två pers i ett enmanstält går inte heller annat än i livräddningssituationer.


* Liggunderlag kommer i en given längd.
-Kapa liggunderlaget! (Fötterna behöver inget liggunderlag!

----Då pyser liksom luften ut. Jag kör med kort termarest och goretexjackan, samt en tunn sittlapp som ligger i ryggan under fötterna, men det finns inga kort-korta...


* Bränsle är bränsle
-En mindre person förbrukar mindre bränsle!

----Nej, koktider är desamma. Man kan inte ha mindre vatten i ett frystorkpaket och t.ex. pasta ska koka lika länge oavsett mängd.


* Man äter lika mycket oavsett storlek, i alla fall jag äter tämligen mycket när jag gått en hel dag.
-Jag äter också tämligen mycket. Hur mycket är tämligen. Statistisk sätt äter en storvuxen mer än än småvuxen.

----Jag äter ledigt ett halvt paket tortellini till unchoch ett till middag om jag kan få lite extra mackor och frukt och "jägarsnus" och sånt till mellis, annars behöver jag mer...

* Man dricker lika mycket.
-Är det så?

----Visst är det så. Jag tillhör ändå "beduinerna" som kan göra en dag på 1,5 liter vatten. Men det är snålt om det är hett, och det är rent dricksvatten, inte medräknat matlagning och hygien.



Summa summarum så behöver nog en småvuxen person färre kilo än en storvuxen,

----Nej, man bär ungefär lika, om man inte snålar mer, och det är det man får göra...
 
lilla_my; sa:
Det där med att utrustningen skulle vara lättare för att man själv är lättare är trams som de som är tyngre kör med. Hur skulle ni t.ex. göra följande saker lättare i packningen?
* Ett tält är ett tält, det blir inte lättare för att du är mindre.
* En sovsäck kommer i en given längd, som oftast är irriterandelång, men svårt att åtgärda.
* Liggunderlag kommer i en given längd.
* Ett kök är ett kök.
* Bränsle är bränsle
* Bestick och talrik är bestick och talrik.
* Man äter lika mycket oavsett storlek, i alla fall jag äter tämligen mycket när jag gått en hel dag.
* Man dricker lika mycket.
* Karta o övrig navigationsutrustning väger detsamma.
* Kläder väger något mindre, men eftersom en mindre kropp fryser mer så får man ha med sig lite mer värmeplagg och då har det jämnat ut sig även här.

Håller i princip med dig, skillnaden i klädvikt/sovsäcksvikt o dyl blir nog minimal...(men varför har du tallrik och bestick, sked räcker och du har redan ett kokkärl ;) ).

Den enda skillnad jag har märkt av är nog maten, ...jag klarar mig fint på ca 800 gr torrvikt per dag medan mer storväxta kompisar behöver ca 1 kilo. På en 3-veckorstur blir det ca 4,5 kilo mer...

//J
 
lilla_my; sa:
Det där med att utrustningen skulle vara lättare för att man själv är lättare är trams som de som är tyngre kör med.

Jag kan inte sett att nån har skrivit det?

Det som de flesta har skrivit är att om man är liten så orkar man inte bära lika mycket som nån som är stor.

Är man flera som är ute så är det ju bara att fördela packningen. Jag har sagt till mina scouter att räkna ihop patrullens totala vikt och sen dela varje persons vikt med den siffrar för att få reda på hur stor del av den gemensamma utrustningen som var och en skall bära.

Om man då hamnar i den situationen att man måste lasta på de små scouterna lite för mycket så kan man vara smart och lasta på dem sånt som försvinner, mat och bränsle t.ex. Och låta de som är större bära vindskydd och kök och sånt.
 
Och även om du har en bra säck kan det löna sig att titta på en modernare, de är som regel lättare och vips har du vunnit lite där.
Jag tycker tvärtom. Väldigt få moderna ryggsäckar väger mindre än mina gamla (Skarja och Alaska) i förhållande till volymen.

Min rygga som jag har nu väger ungefär 25 gram per liter (1500 g på 60 liter).
* Se till att få hjälp när ryggsäcken ska på. Det krängande som påtagandet medför är skadligt för ryggen. Hjälparen lyfter säcken så som en gentleman lyfter en damkappa och du kryper i. Om det inte finns hjälp, försök sätta ryggan på en sten och kryp i den på huk, och andävnd benen för att trycka dig upp när den väl är på.
Det smidigaste sätt jag provat att få på säcken är att "kasta den över huvudet" (men det kräver träning och gott om plats). Man ställer alltså säcken med backsidan mot sina ben, sticker armarna genom axelremmarna, fattar om ramen (funkar bäst på ramsäck) och lyfter sen säcken över huvudet på raka armar och låter den glida ner på ryggen.

Men annars är det som du skriver lättast att få hjälp.

Men det är också viktigt att packa säcken rätt så den blir lätt att få på sig. Och träna så man vet hur remmar och sånt lämligen skall vara för att det skall bli minst problem. Det största problemet brukar vara att när man fått i första armen så hittar man inte axelremmen för den andra armen eller så tippar hela säcken åt sidan. Jag brukar trä i högra armen i axelremmen, samtidigt som jag håller i ryggsäckens botten med den vänstra (så den inte tippar). Sen stödjer jag säcken med den högra armen/armbågen medans jag trär i vänstra armen.
* Riktigt bra skor/kängor gör att du går mer avslappnat och låter benen göra jobbet istället för ryggen.

Det är faktiskt nåt som många inte tänker på, skorna påverkar jättemycket eftersom med fel skor så lyfter man ryggsäcken för mycket i varje steg. Med rätt skor så får man rullande gång och ryggsäcken håller sig på samma höjd hela tiden.
 
med ganska enkla handgrepp och relativt lite pengar kommer man ner i en utrustningsvikt inkl, mat och kläderna på kroppen runt en 13-14kg på en vecka, detta e ingen vikt att bråka om för någon.. att bära tungt är som att binda ris på ryggen, tung utrustning kräver mer avancerad rygga vilket skapar ytterligare 2-3kg extra dödvikt samt att kroppen behöver mer föda av den större påfrestningen och vips så behöver man 2-3kg mer mat.. som gammal FJSáre så vet jag vad det vill säga med korkat tunga packningar och jag är glad att jag idag är avgiftad (ganska mykke tack vare Peter Nermander).. det handlar inte om att köpa high tech titanknäskålar och sånt, det är enkelt och kostar inte så mycket mer än tid och tankekraft att få ner vikten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristinS Fjällvandring 1 v - hur mycket bär ni tjejer? Tjejforum 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.