Avgifter vid beställning från USA. Brokerage?

Bestämmelserna finns på tullverkets webbsida.

"Tänk också på att om du reser till ett tredje-land så får du inte ta med dig varor som du köpt under resan till ett värde som överstiger 1.700 SEK avgiftsfritt. Detta oavsett om du använt dessa varor eller inte."

"Tredje-land" är alltså ett land utanför EU
 
Huvaligen

Lika hemska och brottsliga är vi som råkat få med en flaska Baileys för mycket i bagaget när vi varit utomrikes på semester
 
Att få med sig en flaska Baileys mer än vad de svenska införselreglerna tillåter låter ju mer än allt annat som ett fysiologiskt problem, om man betänker hurdana mängder man får bära in.

Hur hemska brotten är, kan ju alltid graderas och diskuteras, men det är ju också så att den besparing man gör genom att smuggla som regel är rätt futtig, varför jag har lite svårt att se varför en del till varje pris vill rekommendera andra att göra på det ena eller andra sättet för att komma undan svensk moms.

Det förekommer ju att det fuskas med momsen även i Sverige, och jag har inget överseende med det heller. Lite eller mycket - men det är ju ändå så att det är en momsintäkt som uteblir och därmed snyltar man på sina övriga landsmän som betalar sin moms. Det skattetryck vi har i Sverige bygger ju bland annat på hur proportionerna mellan svart och vit sektor är. Skattefusk är större än bidragsfusk och jag förvånar mig ständigt över hur olika syn vissa människor har på detta, när det i båda fallen handlar om att det finns folk som inte kan hålla fingrarna borta från syltburken.

Lagar och förordningar måste alltid ha en form av acceptans hos det stora flertalet, men det betyder inte att man kan agera godtyckligt utifrån sin egna uppfattning om vad som känns mest rätt i varje fall. Att såna bedömningar som regel är patetiskt subjektiva borde ju inte behöva förklaras ytterligare.
 
Men om du själv oxå tänker till, så om jag köper direkt från en butik i USA (ej taxfree) så betalar jag grundpris+moms(i USA)+omkostnader(lager personal har även butiken i USA)+vinstmarginal(minst 20% här oxå)+frakt = Visst så är inte tullavgiften 6% med och kanske att momssats och personalkostnader något lägre i USA jämfört med Sverige, men mycket mer än 20%, låter inte troligt.

Men aldrig att man ska acceptera prispåslag +30% - för att man påstår att frakt+tull+momsskillnaden mellan Usa/Sve+högre personal/lagerkostnader än i Usa, gör att en vara ska kosta mnst 30% mer i Sverige.

Du gör det lite för enkelt för dig.
Om du verkligen funderar lite så inser du att det innebär fördyringar i samband med import, oavsett varifrån.
Sedan har du ett marknadsvärde som varierar, om merparten av köparna inte vill begå brott för ett par futtiga hundringar så kan man ta ut ett högre pris.
Vill fler än du begå en kriminell handling för småpengar så måste importören välja mellan att anpassa priserna eller sälja mer.
Ett typexempel är bilfirmorna som genomgående fick sänka marginalerna på begagnade bilar när det blev enklare o billigare för enskilda att importera själva från EU.

Sista frågan, vid vilken gräns tycker du det är värt att bli kriminell? 300:- ,3000:- eller kanske mindre?
 
Du gör det lite för enkelt för dig.
Om du verkligen funderar lite så inser du att det innebär fördyringar i samband med import, oavsett varifrån.
Sedan har du ett marknadsvärde som varierar, om merparten av köparna inte vill begå brott för ett par futtiga hundringar så kan man ta ut ett högre pris.
Vill fler än du begå en kriminell handling för småpengar så måste importören välja mellan att anpassa priserna eller sälja mer.
Ett typexempel är bilfirmorna som genomgående fick sänka marginalerna på begagnade bilar när det blev enklare o billigare för enskilda att importera själva från EU.

Sista frågan, vid vilken gräns tycker du det är värt att bli kriminell? 300:- ,3000:- eller kanske mindre?
Nog förstår även jag att det blir fördyringar i samband med import. Men när skillnaden på en exakt samma vara skiljer i pris på mer 30%, mellan sverige och t.ex usa, då tappar då jag sympati med den som har generalagenturen för just den varan.

Ett ex. när jag handlar en Rapala från usa betalar jag 7 dollar (45 Skr) /st. + frakt.
Samma Rapala kostar i min Intersportbutik 120:-/inkl moms.
Drar vi bort momsen så är priset 96:- !
Adrig att omkostnaderna med att importera dessa fiskegrejer, kan vara så höga att det är rimligt att lägga på över 100% på priset. Därför köper jag själv sådana från usa istället. Och när jag då är i gång och beställer så rör det mig inte ryggen, om storebror missade 150.- i moms och tull.

Då tullavgifter och tullbyråkrati i grund och botten är till för att skydda inhemska handlare och inhemsk tillverkningsindustri, så känner jag egentligen ingen summa vart gränsen går, utan istället vilket prispåslag den svenske importören sätter på en vara.
Är det däremot en svensk tillverkare, som blir drabbad så känner man nog större sympati, men sådana varor tror jag inte någon importerar till Sverige i "privatpaket" från usa..

Åker man t.ex. till Thailand på semester, så vet jag att många passar på att köpa nya kläder, eller få en ny kostym uppsydd, och att dessa kläder sedan "råkar" följa med hem i resväskan, utan att några kvitton visas upp i tullen.
Straffbart ? Antagligen om vi frågar "storebror", men ett tvärsnitt av svenska folket som åker till Thailand, verkar nog inte tycka detta, med tanke på dom mängder kläder som svenska turister köper på marknader och dyl..

Så gränsen på att vara kriminell beror ju lite grann på vad för vara som jag köper och framför allt i vilket syfte, egen privat konsumtion eller om det är varusmuggling i syfte att tjäna pengar på att sälja varorna vidare till andra konsumenter.

Att beställa, köpa med sig, skicka hem i otullat paket, 10 stycken Rapala från usa anser jag personligen inte vara så jätteallvarligt brott, med tanke på att jag inte riskerar någon inhemsk tillverkningsindustri, utan jag valde en leverantör som inte skinnar mig, med oskäliga prispåslag på varorna. Och framförallt jag ska ha dom för eget bruk.
Men om jag t.ex. smugglar hem 1000 st. Rapala, som jag sedan säljer svart, då tycker jag personligen att jag gått över gränsen.

Jag tycker inte heller att det är fel att köpa nya kläder för 3000:- i samband med en utlandsresa, när jag vet att samma kläder skulle ha kostat minst det dubbla, antagligen mer, om en importör istället tagit hem det till Sverige och sedan satt dit sitt eget prispåslag.

Men pratar vi om sprit, tobak, diesel (röd finsk) eller dyl. varor som är straffskattade i Sverige, känner man ju en viss sympati med dom företagare som drabbas av sådan sidoimport, men definitivt inte mot staten, så länge det är för egen konsumtion, men sysslar jag med vidareförsäljning så hamnar ju saken i ett helt annat läge.

Dessa åsikt tror jag faktiskt att jag delar med majoriteten av det svenska folket. Men givetvis så finns det människor som inte delar denna åsikt.
 
Senast ändrad:
Självklart får du ha vilken åsikt du vill, och tro att det är si eller så många som minsann tycker lika som du, men jag undrar ju lite vad du gör för skillnad på "staten" och "majoriteten".

Personligen har jag en ganska annorlunda syn än du, och jag är också övertygad om att de flesta (liksom du?) tycker att momsnivå och skattetryck är tillräckligt högt, och faktiskt gärna fick vara lägre. Att bortse från sambandet mellan skattefusk, smuggling eller annat momsfusk och det rådande skattetrycket är som jag ser det rätt märkligt, men självklart kan var och en också göra den bedömningen att det gynnar en själv tillräckligt mycket för att man ska strunta i effekten på resten av skattebetalarna. Att detta skulle vara annat än kortsiktigt och egoistiskt håller jag dock inte med om oavsett vad du tror att "alla andra" gör och tycker.

Om du skulle ställa frågan om det är OK att du smiter ifrån lite skatt, som den som tillfrågas istället får vara med och betala, så lär väl inte ens du tro att en majoritet tycker att du bör göra det.

Misstänker att det är ett resomang som inte får dig att ändra inställning, men jag kan ju ändå välja att göra rätt för mig i fortsättningen.
 
Självklart får du ha vilken åsikt du vill, och tro att det är si eller så många som minsann tycker lika som du, men jag undrar ju lite vad du gör för skillnad på "staten" och "majoriteten".

Men nog måste du väl ändå hålla med om att det i alla tider verkar vara allmänt spritt att man som utlandsresenär gärna såg till att man "råkade" för eget bruk, ha med en flaska för mycket i resebagaget genom tullen, och att det är få som känner något samvetskval mot staten för detta.
Jag tror mig veta att just ingen i min bekantskapskrets känner att det är något moraliskt brott, kan väl tillägga att ingen i bekantskapskretsen har sutiit inne på Hall, Kumla mm. ;-).

Skillnaden mellan "Staten" och "Majoriteten", är väl i detta fall att staten har satt upp en lag som ska sätta stopp för olaglig varuinförsel och som då innefattar även för eget bruk, men att majoriteten av svenska folket inte tycker att man begår något moraliskt fel att "Lura staten" på några moms och tullavgifter för varor som är avsedda för eget bruk. T.ex. en flaska god konjak, några klädesplagg, 10 fiskedrag etc.

Men om vi pratar om skattefusk och momsfiffel, så låter det i mina öron som att vi prater om en människa smugglar in massor av varor för att sälja svart, eller lejer någon "svart" att kakla om ett badrum, tapetsera, måla bygga hus mm. Eller den som har en firma som nästan helt lever på svarta pengar, tack vare just momsfiffel och skattefusk. Detta är nog saker som fler människor däremot har moraliska betänkligheter mot.
 
OK, så det finns för dig en gräns, som du bestämt var den går, den går defintivt bortom att ta med sig lite för mycket hem genom tullen efter en utlandsresa, den går även bortom att man så ofta man kan privatimporterar och då så långt möjligt försöker undkomma moms etc, man kan t ex köpa 10 Rapala när man ändå skulle beställa 1, och man gör detta när man tycker att skillnaden mellan svenska priser och priser i nåt annat land är "oskälig".

Däremot är det inte OK att man försörjer sig genom svartarbete, genom att ha en firma som nästan helt lever på svarta pengar, tack vare just momsfiffel och skattefusk.

Det var ju skönt att höra att du anser att det finns gränser för vad vi i staten Sverige bör ägna oss åt.

Jag tycker dock fortfarande att mycket av det du beskrivit är att snylta på sina medmänniskor, oavsett om jag kallar dem majoritet, stat eller vänner.
 
Men för att sälja en vara VAT-fritt, så krävs det ju att säljaren/köparen fyller i en Tax-free blankett,
denna blankett är i flera ex.
Säljaren skickar in en del till skatteverket i landet där varan har sålts,
Köparen lämnar en del hos tullen i hemlandet, när han ska varudeklarera sina varor.
Gör köparen inte det som han ska, och smugglar in varan, så godkänner ju inte, i detta fallet, dom amerikanska skattemyndigheterna butikens momsavdrag, när man inte fått någon "signal" från svenska tullen och svenska tullverket jag med blåslampa köparen som har smugglat in varorna.

Butiken i sin tur har sparat kundens kontokortsnummer på en kortslip.
/alt. reserverat momsbeloppet på köparens konto.
/alt. tagit en deposition på motsvarande momsbelopp.
och debiterar momsen i efterhand eller betalar ej tillbaka momsdepositionen.

.

Du har nog missuppfattat hur det går till. Läs på global refunds hemsida.

En amerikan som kan visa att han är turist och ska använda sin kamera hemma i USA, behöver inte betala moms till svenska staten eftersom hans "konsumtion" dvs användning av kameran sker i USA och inte i Sverige.

Om du köper en vara eller en tjänst i Sverige eller något annat EU-land så ska du däremot betala moms, som alltså är en skatt på konsumtion.

//J
 
Du har nog missuppfattat hur det går till. Läs på global refunds hemsida.

En amerikan som kan visa att han är turist och ska använda sin kamera hemma i USA, behöver inte betala moms till svenska staten eftersom hans "konsumtion" dvs användning av kameran sker i USA och inte i Sverige.
//J
Det är väl det jag skriver, fast jag tar upp ett omvänt ex. en svensk turist i usa.
Och vad som händer om man som köpare kastar bort den handling som visar att man ej behövt betala säljarlandets momssats.
 
OK, så det finns för dig en gräns, som du bestämt var den går, den går defintivt bortom att ta med sig lite för mycket hem genom tullen efter en utlandsresa, den går även bortom att man så ofta man kan privatimporterar och då så långt möjligt försöker undkomma moms etc, man kan t ex köpa 10 Rapala när man ändå skulle beställa 1, och man gör detta när man tycker att skillnaden mellan svenska priser och priser i nåt annat land är "oskälig".
Du menar alltså att min gräns går bortom att ha med sig lite för mycket genom tullen efter en utlandsresa. Men vad är det för skillnad då att ha 10 Rabala med sig nerpackad i en resväska genom tullen, eller att be någon god vän skicka hem det i ett paket som gåva ?

Jag tycker dock fortfarande att mycket av det du beskrivit är att snylta på sina medmänniskor, oavsett om jag kallar dem majoritet, stat eller vänner.
Jag respekterar helt din åsikt, men jag vet att jag sannolikt delar min åsikt med en majoritet av dom människor som lever i våran stat, som oxå innefattar mina vänner.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.