Avgifter vid beställning från USA. Brokerage?

Om jag får cykeln stulen p g a civil olydnad eller p g a nån beter sig som ett arsle, skulle ju kunna ha betydelse...

Nedanstående text skrev jag faktiskt för att bland annat du skulle förstå att bland annat cykelstöld inte har ett dugg med saken att göra.
Detta har inget att göra med Folkmord, ej heller Varusmuggling i syfte att sedan sälja varorna vidare, Bankrån, Spioneri, Våldtäkt, Misshandel, Olaga Hot, Huliganism, Stöld, Miljöbrott, mm. mm.
 
Ojdå!

Varusmuggling, en form av civil olydnad...

Såvitt jag förstått det innebär begreppet civil olydnad dels att man är beredd att ta konsekvenserna av sitt handlande och dels att man öppet bryter mot en lag eller bestämmelse. Hur du ska få ihop det med varusmuggling är för mig obegripligt...

Före vi gick med i EU, så var det ju en form av civil olydnad att man som resenär på finlandsbåtarna, kanske hade en flaska eller ciggarettlimpa mer än det tillåtna med sig hem.
Åkte man dit, så fick man stå för konsekvenserna, klarade man sig, så gjorde man det.
Dessa fruktansvärda varusmugglagare kalkylerade med risken att åka dit, svårare än så är det inte.
Detta beteende var bland befolkningen bara ifrågasatt av några ur "Moralens väktare" .
 
Vättlefjäll;325734 sa:
200 000 svenskar besöker Thailand varje år. Att ta sina egna samtal, oavsett hur många de än må vara och framställa det som någon form statistisk fakta bevisar bara en sak: att man skolkade från matten under statistiklektionen.
Men om man har pratat med massor av dessa människor och inte en enda har haft betänkligheter mot att t.ex. köpa sig kläder sydda av en skräddare på plats, i akt och mening att bära dom hemma. Och istället för att köpa kläder som kanske producerats på någon barnfabrik, så är det då ingen som haft några samvetskval.

Vättlefjäll;325734 sa:
Men se det har det. I stora delar av östra Afrika är känsstympning en allmänt accepterad sed. Tycker du att den kenyanska regeringen ska legalisera detta? Det är ett extremt exempel men visar på själva poängen, att viss folklig acceptans gör inte automatiskt en handling rätt och riktig.
Med detta sagt hoppas jag att jag kan hålla mig utanför denna ofruktsamma diskussion även om jag tvivlar starkt på att jag kommer att lyckas med det...
Nu har då jag pratar om svenskars syn på moral och etik.
Men Ok ! jag glömde könsstympning i mitt inlägg, men det är väl så nära Våldtäkt man kan komma, för att inte tala om misshandel, och en en del har ju dött av detta vidriga brott, så det är många gånger mord oxå, vilket jag oxå råkade glömma i hastigheten. Och det finns säkert fler ex. av brott som oxå inte har den minsta accepstans av befolkningen i det svenska samhället.

Detta har inget att göra med Folkmord, ej heller Varusmuggling i syfte att sedan sälja varorna vidare, Bankrån, Spioneri, Våldtäkt, Misshandel, Olaga Hot, Huliganism, Stöld, Miljöbrott, mm. mm.

För övrigt så är det även en massa människor som fullt lagligt skönhetsopererar sig, köper nya glasögon, fixar "nya" ögon med ögonkirurgi, lagar tänder, mm. i samband med sitt utlandsbesök i t.ex. Thailand och Turkiet. Och här gissar jag vilt, att detta gör man inte för att man tror att t.ex. läkarvården är bättre där än i sverige, utan för att det, liksom tidigare exempel i tråden, är billigare än motsvarande sak i Sverige. Är inte detta oxå moraliskt fel, med tanke på att betydande skattekronor försvinner utomlands, i jämförelse med en kostym, som annars någon annan skulle importera från någon barnfabrik och man fått köpa dyrare i sverige ?
 
kläder sydda av en skräddare på plats, i akt och mening att bära dom hemma. Och istället för att köpa kläder som kanske producerats på någon barnfabrik,
Med din goda insyn i svenska turisters shoppingvanor borde du veta att lejonparten av inköpen är inte skräddarsydda. Istället är en försvarlig del piratkopierade märkesvaror syda på "barnfabrik" som kallar det. Se, tre fel i ett. Varusmuggling, varumärkesintrång och barnarbete.

Nu har då jag pratar om svenskars syn på moral och etik.
När min mamma föddes tyckte många svenskar att det var moralisk riktigt att låta SA ta hand om judiska flyktingar så att dessa inte skulle svämma över vissa arbetsmarknader. "Mota Moses i grind!" som det hette i Lund. När jag föddes var det lagligt och riktigt enligt vissa att sterilisera människor för att en socialarbetare tyckte det. Som sagt, oavsett hur etnocentrisk hållning du än väljer, fel är fel.

För övrigt så är det även en massa människor som fullt lagligt skönhetsopererar sig, köper nya glasögon, fixar "nya" ögon med ögonkirurgi, lagar tänder, mm. i samband med sitt utlandsbesök i t.ex. Thailand och Turkiet. Och här gissar jag vilt, att detta gör man inte för att man tror att t.ex. läkarvården är bättre där än i sverige, utan för att det, liksom tidigare exempel i tråden, är billigare än motsvarande sak i Sverige. Är inte detta oxå moraliskt fel, med tanke på att betydande skattekronor försvinner utomlands, i jämförelse med en kostym, som annars någon annan skulle importera från någon barnfabrik och man fått köpa dyrare i sverige ?

Va? Hur kan en skönhetsoperation utomlands kosta skattepengar? Och glasögon får du ju inte ens skattemedel för att skaffa i Sverige... I det fallet kan jag ju förstå om du menar momsen på de hutlösa priserna i Sverige men ändå.
Vidare måste du sätta dig in i vad "civil olydnad" innebär. Många har fått lida mycket för sitt val av kampmetod och du har fått allt om bakfoten. Att som i forna tider smyga in en pava eller två för mycket är inte civil olydnad. Det hade varit det om bar flaskan över huvudet genom tullen, åkt dit och krävt rättegång för att senare använda rättegången som en plattform för att föra ut ett budskap. Det du beskriver är bara smuggling. Inget annat
Nu är vi ruggigt OT men tycker ändå det kan ha ett värde att diskutera inställningen till just tull med tanke på den relativt stora privatinporten bland utsidans medlemmar. Hoppas trådstartare och moderator har överseende med oss...
 
Senast ändrad:
Att uppmana till brott är ett brott, det har skett här.
Att blanda ihop korten och orden som också skett här är bara att beskriva hur det står till innanför pannebenet, det är inget brott, men placerar omedelbart skribenten på en viss del av läsarnas värdeskalor....
Varusmuggling har absolut inget med civil olydnad att göra, själva ideen med det senare är att bli en belastning för apparaten i det aktuella landet. Varusmugglarna strävar efter att förbli oupptäckta enär tullens gräns är inte vid bron eller terminalen utan även vid varusmugglarens lager eller bostad.
Det som framförts om försvar för varusmuggling, skattesmitning etc får stå för skribentens räkning. Av de mer än 55 000 som läser Utsidan vet jag att det finns poliser, tullare, åklagare och jurister etc.
Åter hävdar jag att jag vill inte betala de skattehöjningar som dina brottsliga tilltag ger i utslag på min plånbok! Sen må du har hur många exempel som helst på begågna brottsliga gärningar. Det blir inte mer rätt för det!
Det räcker med att se sig om så förstår vi (i alla fall de flesta) att utan regler, tull, polis och domstolsväsen skulle det snabbt bli rena vilda västern på många ställen. (Bland annat beroende på typer som resonerar att brott är en lönsam väg.) Men inte överallt för att på en del ställen tar folk hand om lokala problem. Lösningarna är inte alltid demokratiska och resultatet för den felande är inte alltid propetionellt mot gärningen men även det förekommer. Hänging för fylleslagsmål är kanhända inte är rätt på en värdeskala, men det förhindrar definitivt nya fylleslagsmål, för att ta ett verkligt exempel....
Återigen att uppmana till brott är ett brott i sig. Sluta åtminstone med de dumheterna i tid...
//J
 
Hänging för fylleslagsmål är kanhända inte är rätt på en värdeskala, men det förhindrar definitivt nya fylleslagsmål, för att ta ett verkligt exempel....
Sluta åtminstone med de dumheterna i tid...
//J

Dödstraff förhindrar inte fortsatt brottslig verksamhet (förutom hos den som avrättas då) och orsaken är ju att den som utför brott aldrig räknar med att åka fast.
 
Före vi gick med i EU, så var det ju en form av civil olydnad att man som resenär på finlandsbåtarna, kanske hade en flaska eller ciggarettlimpa mer än det tillåtna med sig hem.
Åkte man dit, så fick man stå för konsekvenserna, klarade man sig, så gjorde man det.
Dessa fruktansvärda varusmugglagare kalkylerade med risken att åka dit, svårare än så är det inte.
Detta beteende var bland befolkningen bara ifrågasatt av några ur "Moralens väktare" .

Som sagt... antingen har du väldigt dimmiga begrepp om vad civil olydnad innebär, eller också använder du medvetet en mer positivt laddad benämning än den som egentligen talar om vad det handlar om, nämligen smuggling.

Här får du ett exempel på vad verklg civil olydnad innebär så att du slipper googla själv. Och visst... med lite modifiering skulle det väl gå att göra en liknande grej vid en tullpassage. Ser fram emot det!

Ur wikipedia:

I Indien finns bra områden för utvinning av havssalt i Gujarat på västkusten och Orissa på ostkusten. Britterna hade på 1800-talet infört ett saltmonopol för att gynna den brittiska saltindustrin. Det var även förbjudet att för egen bruk utvinna salt ur de naturliga dammarna längs kusten för att alla skulle betala saltskatten. Det var en viktig inkomstkälla för vicekungadömet, men något som drabbade de fattiga hårt. Flera protester hade förekommit under åren innan Gandhi 1930 bestämde sig för att nästa satyagraha skulle riktas mot saltet.

Den 2 mars 1930 skrev Gandhi till vicekungen lord Irwin: Om ni inte kan finna ett sätt att undanröja dessa onda företeelser och mitt brev inte vädjar till ert hjärta, kommer jag att den tolfte dagen i denna månad trotsa saltlagens bestämmelser tillsammans med de medarbetare i min ashram som jag kan få med mig. Jag betraktar denna skatt som den orättvisaste av alla från den fattiges ståndpunkt. Eftersom självständighetsrörelsen väsentligen berör de fattigaste i landet kommer början att göras här. Det förunderliga är att vi så länge har underkastat oss detta brutala monopol.

Då ingen ändring i lagen utlovats till den utsatta dagen påbörjade Gandhi och hans anhängare i Ahmadabad en 40 mil lång marsch till Dandi i Gujarat där stränderna är naturligt salta. Varje dag anslöt sig fler och fler personer. När de kom fram 5 april var de flera tusen. I gryningen gick Gandhi ut och bröt loss en näve salt och bröt därmed mot saltlagen. Effekten blev stor. Snart skrapade man salt överallt längs Indiens kuster. Polisen försökte stoppa det och fängelserna var snart överfyllda. Gandhi greps 4 maj.


Lycka till!
 
Skillnad

Jag tycker det är milsvidd skillnad mellan att köpa exemelvis en kamera på semestern och använda den under resan eller köpa kläder som man använder, jämfört med ditt förslag att be butiken skriva ner värdet alternativt skicka handlingarna i en separat försändelse.
Båda är kanske lika fel...
 
Civil olydnad?

Hört talas om "Civil olydnad" ?
Detta är väl när en stor grupp människor inte tycker att t.ex. en viss lag/regel inte står i propotion till folkets vilja.
.
Vem bestämmer gränsen för civil olydnad?
Är det du eller någon annan?
Någon tycker kanske att det är OK att smaka lite smågodis på ICA, någon annan att stjäla en bil. Går gränsen vid mord? De som blivit dömda för "brott mot mänskligheten" tycker också att det bara var lite civil olydnad...
 
Vättlefjäll;325756 sa:
Med din goda insyn i svenska turisters shoppingvanor borde du veta att lejonparten av inköpen är inte skräddarsydda. Istället är en försvarlig del piratkopierade märkesvaror syda på "barnfabrik" som kallar det. Se, tre fel i ett. Varusmuggling, varumärkesintrång och barnarbete.

...

Med min goda insyn hur det går till när man beställer en kavaj hos en personlig skräddare, så går det till så att skräddaren mäter upp dig. Sedan diskuterar man hur kavajen ska utformas osv. Man får en personlig relation Tillverkare/säljare-köpare.
När man då är på plats, ser man ju sig om i lokalen och kan ju ganska så snabbt se om det finns fler människor i lokalen, och i såfall bedöma deras ålder. Men givetvis så kan man ju ändå inte vara helt säker på att ingen söm har sytts av en underårig anställd. Men jag anser att sannolikheten är mindre än i nedanstående exempel.

För till skillnad när man köper direkt från en skräddare och istället väljer att handla på en marknad eller basar man besöker, eller beställer direkt från internet, eller handlar i någon affär hemma i sverige, så har man definitivt ingen koll på vem som har sytt vad, då den svenska konfektionsindustrin, med få undantag, är död sedan länge.
Så köper du inte kläder direkt av en skräddare, hemma i sverige eller utomlands, så har sannolikt även du indirekt utnytjat barnarbetare någon gång.
 
Börja blogga...eller nåt

Om jag inte minns fel är det här ett forum för friluftsliv. Jag föreslår att ni börjar blogga eller blir politiker istället för att fylla sidan med moralpladder.
 
När min mamma föddes tyckte många svenskar att det var moralisk riktigt att låta SA ta hand om judiska flyktingar så att dessa inte skulle svämma över vissa arbetsmarknader. "Mota Moses i grind!" som det hette i Lund. När jag föddes var det lagligt och riktigt enligt vissa att sterilisera människor för att en socialarbetare tyckte det. Som sagt, oavsett hur etnocentrisk hållning du än väljer, fel är fel.

Jag har hela tiden pratat om svenskars moral och etik i nutid och försökt att inte blanda in det som varit.
Men ska vi även dra upp det som har hänt så har även jag av mina äldre släktingar fått berättats hur mina förfäder behandlades.
Då minsläkt sedan länge varit etablerad i norra Sverige, så har jag x antal droppar "Lappblod" i mig. Och dessa Lappar vägrade med "Civil Olydnad" betala skatt till dom skattefogdar som hemsökte norra norrland under 1600-talet.
Lapparna drogs under isen, mellan två hål, som straff, Många av dessa drunknade.

Man tvingade även lapparna att bli kristna, som "Civil olydnad" var det många som vägrade, dessa brändes levande som straff.

Dessa straff utdömdes av svenska staten för statens bästa, efter dom lagar som staten skrivit, dels i syfte att få pengar till krig, och dels i syfte att skrämma folket till underkastelse, rätt eller fel ?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.