Att komprimera eller inte komprimera...

alven; sa:
MAJJEN; sa:
alven; sa:
Håller med, därför har jag en Black Diamond på 55 liter :)

Blir lite impad, men framförallt nyfiken: Klarar du dig med en 55-literssäck på en 12-dagarsvandring utan provianteringsmöjligheter?

12 dagar har inte testats. Men det skulle nog kunna gå med lite vilja... I somras gick jag och min bättre hälft med 7 dygns packning och i BDn bar jag då min personliga utrustning plus tält, gasförråd och medicinkit och lite annat smått. Köket åkte ner i min packning från dag 2. Jag bar dessutom all mat utom godisförrådet (14 dagars mat). Det av det gemensamma som inte låg i min packning var ätkåsor. Solotur i 12 dagar skulle nog kunna gå.

...

En äkta UL-entusiast kan nog pressa det hela ännu hårdare än vad jag gjorde.

Tycker nog du ligger ganska nära att klassas som äkta UL-entusiast...

Det här stämmer ganska väl med mina erfarenheter och packning. Jag gjorde en 12-dagars solotur utan proviantering i Sarek 2005. Ryggan vägde väl 18 kg när jag startade, varav 11-12 kg då var mat och bränsle. Detta gick ned i en hemsydd rygga som jag gissar rymmer ca 60 l. Sedan dess har jag bantat utrustningen ytterligare några kilo och sytt en något mindre säck som rymmer ca 50 l. Den funkar bra för en veckotur (se min hemsida och Lainio-turen). På en längre tur där maten inte får plats så skulle jag ta en lätt silnylonpåse och spänna utanpå. Efter 2-3 dagar skulle allt få plats i ryggsäcken.

Själv är jag inte beroende av att allt skall få plats inne i säcken. Har sällan känt behov av det. Kanske om man klättrar eller går mycket stiglöst i tät skog. Jag tycker det är en fördel att ha vissa saker tillgängliga. Tarptältet, som någon skrev, funkar bäst i en nätytterficka, där fukten kan rinna ut vid behov och där det är lätt att få fram och spänna upp. Regnställ, kåsa, godis och filmkamera likaså.

Men det finns ju de som går super ultralätt som pressar det här ganska rejält....

Jörgen
 
Appropå liggunderlag: vid normal fjällvandring är det absolut bästa att ha liggunderlaget utanpå säcken tycker jag. Man sparar mycket plats och kan alltså ta en mycket mindre (dvs lättare) säck, samtidigt som liggunderlaget är åtkomligt.

Som någon skrev så är mat både platskrävande och ganska inkompressibel. Det viktigaste att komprimera måste vara sovsäcken, kläder har man ju inte SÅ mycket volym i. T ex en fleecetröja kan man ju spänna utanpå ryggan när man inte använder den, så mängden kompressibla kläder inuti ryggan är för min del väldigt liten.

Men platsbrist är inget problem jämfört med vikten. Hellre en stor men lätt packning än en liten men tung.
 
NUI; sa:
Tycker nog du ligger ganska nära att klassas som äkta UL-entusiast...

Åh, tack! *rodnar*

millimeter; sa:
Som någon skrev så är mat både platskrävande och ganska inkompressibel.

När det gäller mat kan man göra en del volymmässigt genom att packa om den. Maten är svår att komprimera, men förpackningarna är inte alltid optimala; ofta är de för stora, för att det ska se ut att innehålla mer än vad det gör... Om man kör på Knorr Spaghetteria eller liknande så finns det en hel del volym att tjäna om man packar den i plastpåsar istället för de luftfyllda originalpåsarna, eller i alla fall punkterar originalförpackningen.


[Ändrat av alven 2007-01-19 kl 11:01]
 
alven matompackning ger extra points!
Men sovställ i silke är litet.
Rullat efter det att man vikt slätt ger små paket. Prylarna stående i ryggsäcken så att men ser vad man har, det fick man lära sig i vargungarna....
Jämförelsen med läppstift är noterad.
Nessecär krympning är en intressant del. Jag har gått från halvstora, helrymliga och numera pennfodralstora.
På de flesta packlistor syns att herrarna som skriver dem är i behov av nagelborste! Vintertid tillkommer snöborste.
Konservbrytare kan vara praktiskt om man hittar en handelsbod....

Go tur
[Ändrat av johankse 2007-01-19 kl 12:39]
 
alven; sa:
När det gäller mat kan man göra en del volymmässigt genom att packa om den. Maten är svår att komprimera, men förpackningarna är inte alltid optimala; ofta är de för stora, för att det ska se ut att innehålla mer än vad det gör... Om man kör på Knorr Spaghetteria eller liknande så finns det en hel del volym att tjäna om man packar den i plastpåsar istället för de luftfyllda originalpåsarna, eller i alla fall punkterar originalförpackningen.


[Ändrat av alven 2007-01-19 kl 11:01]
Jag komprimerar sovsäcken och tältet, när jag nu vandrar med tält, och faktiskt delar av maten. Vi brukar köra 50-50 egentorkat respektive Realpåsar och dylikt. Inför flerveckorsvandringar gör det på marginalen en hel del för utrymmet när jag lägger dessa påsar i ett lätt kompressionsfodral från Granite Gear och drar åt, jämfört med att lägga dem i en vanlig packpåse. De bör väl inte vara luftfyllda dock- då blir det väl ett "poff":)

Fördelen med kompressionsfodral är att man har möjligheten att komprimera om det behövs, men det är inget krav. Man behöver inte komprimera. Och t.ex det nämnda G-G kompressionsfodralet är så lätt att grammen från remmarna och spännena inte har någon betydelse, för mig.

Men t.ex förstärkningströjan och dylikt tycker jag komprimeras tillräckligt bra i en lätt rullförslutningsbar packsäck från t.ex Tatonka. Lägger paltorna i påsen, ställer mig på knä på packpåsen så luften pressas ut och så rullstängs den. Sedan snabbt ner i ryggan medan den är komprimerad:)

Raskesven
 
johankse; sa:
På de flesta packlistor syns att herrarna som skriver dem är i behov av nagelborste! Vintertid tillkommer snöborste.
[Ändrat av johankse 2007-01-19 kl 12:39]

Nagelklippare med "fil/petmoj" är mkt bra för vård och rengöring av naglarnas undersida.

Det finns en fin rotfruktsborste av plast på ICA som fungerar ypperligt som snöborste (och klädborste om man så vill andra årstider). På baksidan finns t o m en hård plastkant så man får loss is från belag och bindningar. Rekommenderas!

//J
 
När jag åkte till Afrika rymde jag tre skumgummifotbollar, mina kläder, två vattenflaskor, fotogenlykta (liten), bränsleflaska (tom), första hjälpenväska, sovsäck, ett volleybollnät, två tennisrack och en massa bollar i skum med mera i min Berghaus Cyklops II Atlas. Den har aldrig varit så sprängfull och hård som en tegelsten. Mitt knep att få ner allt var att komprimera med småsaker. Som att packa bomull. Man tar det mest skrymmande först och fyller på med småsaker.

En sak som vad jag ser ingen har skrivit är att använda ryggsäckens komprimeringsremmar. Kanske kan förefalla självklart men jag brukar lägga ner den och sätta hela kroppsvikten på ryggan, spänna ihop den med remmarna tills den är kompakt. Packningen blir mer homogen och man får fram tyngdpunkten mot ryggen.

Liggunderlaget spänner jag fast längs med säckens baksida i snårig terräng och på tvären längst ner i vanlig terräng. Nackdelen med att ha liggunderlaget utanpå kan vara att det drar lite vid sidvind. En fördel är också att man kan lägga ner säcken och sitta på den. Då har jag i så fall bärsystemet uppåt så att det hålls rent.
 
Ben_Rangell; sa:
...
En sak som vad jag ser ingen har skrivit är att använda ryggsäckens komprimeringsremmar. Kanske kan förefalla självklart men jag brukar lägga ner den och sätta hela kroppsvikten på ryggan, spänna ihop den med remmarna tills den är kompakt. Packningen blir mer homogen och man får fram tyngdpunkten mot ryggen.
...

Väl värt att påpeka. Om man har en ryggsäck som är för stor så finns det få saker som ger bättre utdelning när det gäller energibesparing vid bärandet, som att pressa packningen/tyngdpunkten så nära ryggen som möjligt. Därmed minskar man den momentarm som tvingar bäraren att luta sig framåt i större eller mindre utsträckning.

Jörgen
 
millimeter; sa:
Appropå liggunderlag: vid normal fjällvandring är det absolut bästa att ha liggunderlaget utanpå säcken tycker jag. Man sparar mycket plats och kan alltså ta en mycket mindre (dvs lättare) säck, samtidigt som liggunderlaget är åtkomligt.

Jag började ha liggunderlaget i säcken när mina UL-strävanden hade minskat min packning så mycket att jag fick problem att fylla min 60-liters. (Då hade jag ändå brjat med en 100-liters Cyclops Vulcan II, med saker spända utanpå).

Min sextiolitare har så lågt vikt/volym-förhållande så att jag har svårt att se en vinst i att byta till en mindre och tyngre ryggsäck, givet dagens tunga säckar.
 
millimeter; sa:
Appropå liggunderlag: vid normal fjällvandring är det absolut bästa att ha liggunderlaget utanpå säcken tycker jag. Man sparar mycket plats och kan alltså ta en mycket mindre (dvs lättare) säck, samtidigt som liggunderlaget är åtkomligt.

Det beror helt på typen av liggunderlag.
Skumplast spänner jag också på utsidan (plattvikt Z-rest mot ryggans baksida, som på min bild i profilen), men när jag kör med mitt uppblåsbara "kanalunderlag" så dimper det såklart ner i säcken - det är stort som en ölburk.
Ett Thermarest eller liknande skulle jag också lägga inuti säcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.