Att komprimera eller inte komprimera...

antiintellektuell

ja, själv kör jag den antiintellektuella varianten.
Efersom jag packar allt medan jag är kvar i tältet,
packas detta sist, alltså utanpå;samma med madrassen.
Ryggsäcken har fästen för dem.
I övrigt vräker jag bara ned sakerna i knappast ngn
speciell ordning, utom att maten ligger överst.
Jag har inte SÅ mycket att hålla reda på, eftersom jag
aldrig bär mer än 16 kg på ryggen på en 10-dagarstur
(det är alltså inte heller fråga om UL).



På bilden
http://www.huthyfs.com/skarvheimen/pages/skarv095.html
är jag visserligen i slutet av turen, men bredare
än så var säcken aldrig!
Jag har en annan säck idag, men det är ungefär likadant med den.
 
MAJJEN; sa:
alven; sa:
Håller med, därför har jag en Black Diamond på 55 liter :)

Blir lite impad, men framförallt nyfiken: Klarar du dig med en 55-literssäck på en 12-dagarsvandring utan provianteringsmöjligheter?

12 dagar har inte testats. Men det skulle nog kunna gå med lite vilja... I somras gick jag och min bättre hälft med 7 dygns packning och i BDn bar jag då min personliga utrustning plus tält, gasförråd och medicinkit och lite annat smått. Köket åkte ner i min packning från dag 2. Jag bar dessutom all mat utom godisförrådet (14 dagars mat). Det av det gemensamma som inte låg i min packning var ätkåsor. Solotur i 12 dagar skulle nog kunna gå.

Hemligheten? Inte en massa kläder. Utöver det jag hade på kroppen hade jag bara ett underställ, ett par kalsingar, en funkis-t-shirt (eller microfleece beroende på vädret) och extra strumpor. Plus regnkläder såklart. Sovsäcken är en Marmot Atom, blir tvärliten. Och tältet är ett GoLite Trig2, också väldigt liten packvolym. När det gäller mat så åt vi varma koppen frukt-/blåbärssoppa plus ett par mackor till frukost, varma koppen med makaroner till lunch och bara mer platskrävande mat till middag. Det mest onödiga är väl att jag har ett 3/4 Thermarest i säcken också. Byter jag till ett vanligt liggunderlag och har det på utsidan så får jag lite mer plats över.

På utsidan sitter en liten bit liggunderlag (80 cm), som kompletterar Thermarestet på natten och som jag vill ha lättillgängligt till pauser, plus mina vandrarstavar ibland.

Platskrävande saker, som tjocka fleecetröjor eller en massa extrakläder går bort direkt. Vissa grejer har förstås kostat mig en del, t ex sovsäcken och tältet, men när jag köper nytt har jag UL-tänket i bakhuvudet, så det leder oftast inte till nån jättestor merkostnad. De befintliga grejerna skulle ändå bytas ut.

Lätt och litet går ofta hand i hand. Men de första 2-3 dagarna får man räkna med att hissa locket lite. Jag tycker inte att det är något problem, hellre det än en halvtom säck senare på turen (som dessutom troligen väger mer än min BD).

En äkta UL-entusiast kan nog pressa det hela ännu hårdare än vad jag gjorde.
 
Jag har samma erfarenhet som alven vad gäller packning och vandring med bättre hälft.
Vad gäller tältet så ser jag det som en fördel att kunna packa det på utsidan av ryggan, detta pga att vid regn är det tältet som packas sist och det är bra att kunna spänna fast ett blött tält på utsidan av säcken. Jag använder själv en 55 l. säck med löstagbart topplock. 55 l. räcker bra till 12 dagar bara maten är vald med omsorg. Då jag vandrar med kompisar har jag alltid med komplett utrustning själv med kök och tält.
Jag använder en tunn drybag till sovsäcken och en till kläderna som passar precis i bottnet på ryggan och mat, kök och en dunväst ovanpå. Marmot precip skalplagg i locket med mössa, vantar och I:a hjälp utr. Tältet under locket om det är torrt annars fastspänt under/bakom.
/ Jesper
 
Boludo; sa:
Jag tycker, att om man har saker fastspända utanpå, då har man köpt för liten ryggsäck. Därför har jag en Bergans på 130 liter.

Om man kör 'traditionellt' liggunderlag blir det som sagt mycket ytterligare volym, och därmed krävs en båda tyngre och dyrare ryggsäck. Jag nöter fortfarande på en Haglöfs Climber som kostade 750 bagis på rean -92 (om man inte räknar med att nån j@*el snodde min gamla cykel medans jag var inne i butiken..) Visst blir det till att spänna utanpå under längre ensamturer, men jag drar mig ändå för att köpa en större och tyngre säck, inte enbart av snåöhet. Det är rätt gôtt att inte släpa på extra vikt mot slutet av turen!

/Per
 
Eftersom att jag själv använder skorstensprincipen (liggunderlaget som ett rör i säcken) känner jag mig given att som Sakkunnig Expert besvara frågan.

Jag slänger efter liggunderlaget ner de saker i botten som jag använder sist på dagen, dvs sovsäck. Den ligger i komprisionssäcken, men då jag packar i 60-litersryggan på somrarna så går den precis ner i det rörformade hålet. Inget utrmmesspill här alltså.

Näst denna kommer en ICA-påse med kläder i (Konsum eller Coop går också bra). Dessa ligger löst i plastpåsen och jag pressar dem mot sovsäcken så att de komprimeras rätt OK och luftfickor elimineras.

Sedan kommer påsen med "övrigt" dvs kök och en dassrulle. Här kommer jag inte ifrån lite skrammel. Detta följs av påsen med mat. I början på turen får jag knöka för att eliminera onödiga fickor, men mot slutet har jag ett stort hål ner till köket. Här visar sig styrkan med skorstensprincipen; ryggsäcken håller formen även halvtom.

Så mitt svar på frågan är: det blir inte så tokigt, åtminståne inte på sommarturer med enkel packning.
 
Komprimering ej nödvändig

Som andra varit inne på så är komprimering inte nödvändig om inte ryggan är precis tillräckligt stor. Jag har saker i packpåsar men okomprimerat, så att man kan forma påsarna efter håligheter i säcken. Likaså tältet. Detta gäller för en stor rygga (90 liter). *Allting* i säcken.

Sovsäcken däremot, trycker jag ihop i den lilla påse den kom levererad i. Blir som en pingisboll. :)

Jag har en cirka 55 liters ryggsäck också, och den kräver viss kompression men det är aldrig kris, åtm inte på veckoturer. Tältet utanpå.
 
Re: Komprimering ej nödvändig

millimeter; sa:
Som andra varit inne på så är komprimering inte nödvändig om inte ryggan är precis tillräckligt stor. Jag har saker i packpåsar men okomprimerat, så att man kan forma påsarna efter håligheter i säcken. Likaså tältet. Detta gäller för en stor rygga (90 liter). *Allting* i säcken.

Sovsäcken däremot, trycker jag ihop i den lilla påse den kom levererad i. Blir som en pingisboll. :)

Jag har en cirka 55 liters ryggsäck också, och den kräver viss kompression men det är aldrig kris, åtm inte på veckoturer. Tältet utanpå.

Grattis till nummer 500.

HåkanF
 
Jag komprimerar allt. Kanske inte med kompressionspåse (bara för tält och sovsäck), utan med snajsig inrullning (som Nermander).

Då får jag större valfrihet i packandet, och hela utrustningen går ner i säcken (utom liggunderlaget som får sitta åtkomligt på utsidan om det är cellplast).

Jag tror inte att jag förlorar några hörn på att grejerna är komprimerade. Tvärtom får man ju plats med fler grejer i bredd. Kläder tar ju ingen plats i säcken - där är det bara välrullade extrakläder, stort som en grapefrukt...

Men det som tar plats är ju mat, och mat är svårkomprimerat.

[Ändrat av Nordesjö 2007-01-18 kl 22:21]
 
Normalt är det ju så att väldigt många saker tar mindre plats om man viker och/eller rullar dem snyggt. Ta en vanlig plastkasse. Viker man ihop den snyggt och rullar sista biten så får man en grej som är ungefär lika stor som ett mindre läppstift. Försök att knöla ner en plastkasse i en så liten cylinder...

Komprimera blir viktigare för saker som är "fluffiga", fleece, stickade grejer, vadderade plagg etc. Men sånt har man ju väldigt lite. För det mesta är det ju kanske sovsäcken och nåt förstärkningsplagg (och mössa och vantar kanske).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.