Artfjället Rönäs och till Sattevierra

Har någon vandrat på artfjället i Vindelfjällen? Bitvis verkar det vara utan regelrätta leder men ändå inte särskilt svårvandrat. Har tänkt mig en rutt från Rönäs och till Sattevierra och tillbaka med några övernattningar med tid för olika dagsturer. Om någon har erfarenheter därifrån tar jag tacksamt emot tips på bra tältplatser och spännade dagsturer. Brukar det vara mycket folk där?
 
Sattevierra medger utmärkta tältplatser. Marken är grönskande, torr och platt. Svaaletjåkhe skyddar dessutom mot eventuella nordliga vindar. Från den platsen har du även en magnifik utsikt över Oktindarna i Norge. Platsen är även utmärkt som utgångspunkt för dagsturer. Ett förslag är bestigning av Miesehke. Från den toppen har du en vacker vy ut över Över-Uman och de norska fjällen i väster. Passa även på att vandra ned till sjön Tjirriemjaevrie som ligger i en gryta av omliggande lågfjäll.

Ytterligare ett dagstursförslag är att vandra längs ryggen av Långfjället. Det är lätt att bestiga från väster, men går endast att ta sig ned från på den östra sidan vid sjö 828. Den nedstigningen är möjlig, men snöfältet är mycket brant och man bör ta det varligt.

Var även beredd på lättare vad av Voultasjejukke (äldre kartor benämner den Långfjällsbäcken)

Jag vandrade in från norra sidan via Strimasund och har av denna anledning ingen erfarenhet av södra delen. Den norra delen kring Sattevierra är dock mycket lättvandrad, med gräshed så långt ögat når.

För ytterligare en diskussion kring Artfjällets terräng, se slutet på denna tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=36139&pagenumber=3
 
tjonsson; sa:
Var även beredd på lättare vad av Voultasjejukke (äldre kartor benämner den Långfjällsbäcken)

Artfjället är fantastiskt vackert! Men en liten varning bara. Vi var där tidigt på säsongen för två år sedan. Då var Voultasjejukke <i>inte</i> vadbar. (Inte försvarbart att riskera det iallafall)
 
Jag gick en kort sväng i Artfjället förra sommaren (kom från andra sidan Umeälven, gick över dammen norr om Umfors, upp längs Praahkoevaajja och ner mot Strimasund). Extremt lättvandrat överallt, grönt och mjukt. Träffade en barnfamilj vid Sotsbäckgrottan, annars inga människor.

Absolut inga problem att hitta tältplatser.
 
Artfjället - en favorit

Fråga 1: Har någon vandrat på artfjället i Vindelfjällen? Bitvis verkar det vara utan regelrätta leder men ändå inte särskilt svårvandrat.

Artfjället är en absolut favorit. Ingenstans i den svenska fjällvärlden finns en sådan blandning av geologiska, botaniska och historiska sevärdheter. Du har rätt i att där inte finns några leder, men där är lättvandrat och lättorienterat.

Fråga 2: Har tänkt mig en rutt från Rönäs och till Sattevierra och tillbaka med några övernattningar med tid för olika dagsturer.

Rutten du tänkt dig är säkert OK, men innan du bestämmer dig definitift bör du läsa avsnittet "Artfjället runt" i Tore Abrahamssons bok om Vindelfjällen. Jag har vid två tillfällen haft den rutten som utgångspunkt för mina vandringar där. Den innebär en hel del klättrande upp och ner, men man blir hela tiden överraskad av nya vyer. Där finns gott om fina tältplatser nästan hela vägen.

Fråga 3: Om någon har erfarenheter därifrån tar jag tacksamt emot tips på bra tältplatser och spännade dagsturer.

Något eller några av de olika grottsystemen är ett måste liksom bäckravinen vid södra delen av Långfjället om du är det minsta botaniskt intresserad. I trakten av Miesken kan man till och med hitta den mytomspunna fjällbruden.
I södra delen av området finns en gammal lappgrav.

Fråga 4: Brukar det vara mycket folk där?

Första gången var vi helt ensamma. Andra gången såg vi ett enda par.


Lycka till!

HåkanF

PS Välj juli månad så att inte all blomprakt vissnat.
 
Tack för alla svar! Jag ska kolla in boken om Artfjället. Tyckte fjället verkar toppen och era svar har bara gjort mig mer sugen!
 
OBS! Boken heter "Detta är Vindelfjällen", Bonniers 1989.
sidorna 42, 93-97, 132-134, 169-175

HåkanF
 
Jag såg i din profil att du inte vill bli kontaktad via e-post. Om du ångrar dig och skickar mig ett mejl kan jag skicka över scannade bilder på de aktuella sidorna i boken.

HåkanF
 
Ytterligare en bok som beskriver området väl är Claes Grundstens "Vandra Kungsleden 3". Den finns dessvärre knappt att få tag på ens via antikvariat.

Däremot finns texterna samlade i en fälthandbok, utgiven och fortfarande i bokhandlarnas hyllor:
http://www.bokfynd.nu/9151833468.html

Jag använde Grundsten som utgångspunkt för min vandring och den enda invändningen är kanske att han är alltför detaljerad och målande i sina beskrivningar av topografi och terräng, så till den grad att halva upplevelsen inhämtas redan i läsfåtöljen. :)

[Ändrat av tjonsson 2006-07-03 kl 20:40]
 
Maila gärna!

Nu hoppas jag att jag har lyckats ändra inställningarna i min profil så att jag kan nås via e-post. Maila gärna sidorna ur boken om du vill! Alla tips tas tacksamt emot.
 
tahoma; sa:
Har någon vandrat på artfjället i Vindelfjällen? Bitvis verkar det vara utan regelrätta leder men ändå inte särskilt svårvandrat. Har tänkt mig en rutt från Rönäs och till Sattevierra och tillbaka med några övernattningar med tid för olika dagsturer. Om någon har erfarenheter därifrån tar jag tacksamt emot tips på bra tältplatser och spännade dagsturer. Brukar det vara mycket folk där?

Kom du iväg någon gång? Hur blev det?

undrar HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feorie Artfjället, start i södra delen Rönäs Fjällvandring 5
oscar-ja Parkering Rönäs, Artfjället? Fjällvandring 2
BengtEvertsson Fjällripfjället från Umbukta? Bråttom! Fjällvandring 0
Fossa Artfjället Fjällvandring 0
Vimmelklantig Mo i Rana till Hemavan över Artfjället? Fjällvandring 5
Niak65 Artfjället Fjällvandring 10
Niak65 Artfjället Fjällvandring 11
beowulf Artfjället Fjällvandring 20
Medon Tre mysterier på Artfjället Fjällvandring 9
Fjällarne Turförslag Artfjället Fjällvandring 10
sundstorm Snöläget i Hemavan/Artfjället? Fjällvandring 1
Mike C När kommer snön på Artfjället? Fjällvandring 8
uljo2 Turtips Börgefjell eller Artfjället/Okstinarna Fjällvandring 1
Tuki Artfjället och Okstindarne Fjällvandring 1
Artfjället Fjällvandring 3
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 73
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.