Abiskoidé

Hej!

Jag ska upp till Abisko med dottern på nio år om en vecka och håller på att göra sista justeringarna med rutt och utrustning. I synnerhet i avseende på det tidigare skulle input vara mycket uppskattat. Ramarna är fem hela vandringsdagar plus kvällen då vi kommer (då jag tänker att vi kan gå några kilometer, helst inte för tufft) och sedan dagen då vi ska åka då tåget går sen eftermiddag. Jag föreställer mig att dottern klarar 10-12 kilometer fjällterräng (detta har vi testat) utan större problem om det inte är alltför tufft, och säkert något längre någon dag om det klämmer eller känslan är bra.

En idé som jag nu överväger är att hoppa av i Katterjåkk och sedan på eftermiddagen och kvällen gå ner och tälta söder om Gátterjávri. Dag 1 fortsätter vi ner söderut men svänger av in i Hoiganvaggi och följer den rekommenderade färdvägen på kartan någorlunda. Vi tältar någonstans kring Hoiganjávri tänker jag, eller något innan. Dag 2 tänkte jag att vi skulle ta oss ur Hoiganvaggi i riktning mot Kårsavaggestugan (fortsatt efter den rekommenderade färdvägen. Tältning sker efter vägen vid lämplig plats, kanske sjön 1153. Dag 3 föreställer jag mig att man går ner till Kårsavaggestugan men här är jag osäker på hur nedstigningen i dalen faktiskt är från detta håll (fin men kanske inte så lätt?). Det ser brant ut på kartan. Tältning sker nu någonstans längre in i dalen, väster om stugan. Man får se hur långt orken räcker. Dag 4 går vi upp i Goublavaggi eller kanske Latnjavaggi lite beroende på. Tältning sker i Harpasset. Dag 5 är det lunch i Låktastugan och sedan tar vi sikte på Björkliden. Vi tältar i Rákkasláhku där det enligt utsago ska finnas bra platser. Dag 6 knatar vi ner sista biten till Björkliden och tar tåget därifrån vid 16:30.

Om vi stöter på patrull någonstans och det hela tar längre tid än beräknat tänker jag att man kan korta slutet enkelt. Kanske genom att hoppa över Låkta helt och hållet och tälta vid Frippes fall och sedan gå till liften därifrån och åka ner till Abisko, eller om allt går på tok, helt enkelt gå Kårsavaggedalen till Abisko.

Min andra plan är kort och gått att hoppa av tåget i Låktatjåkka, tälta vid trollsjön först (vilket dottern gärna vill), och sedan vandra in fjällen väster om Abisko direkt (antingen upp från Trollsjön eller runt Gearggecorru). Det blir lite mer flexibelt och möjlighet till kortare etapper, men jag är själv lite mindre intresserad av ett dylikt alternativ.
 
Låter kanonkul!
- Bra idé att hoppa av i Katterjåkk, från Abisko är det ju en bit innan man är ute ur nationalparken och får tälta (finns förstås tältplatsen vid Nissonjohka)
- Hela området där ni rör er är ganska kuperat, iallafall jag tenderar att överskatta hur långt jag kommer på en dag. Dock är det ju ofta ganska enkelt att där hitta alternativa vägar som kortar ner distansen (något som du redan tagit med i beräkningen, smart).

Jag har gjort en del turer i trakterna och länkar dessa nedan, finns en del beskrivningar av de platser dit ni tänkt er (bl.a. en grym tältplats på Rákkasláhku)
Måndalen, Trollsjön, mm
Kårsavagge, Frippes fall, mm
Gátterjávri, Katterjåkk, mm
Katterjåkk, Hoiganvággi, Gátterjávri, Kårsavagge, Rákkasláhku, mm
Frippes fall, Latnjavággi, Harpasset, Guoblavággi mm

Riktigt go' tur!
 
Bra och välskrivna! Tack för dem. Sitter nu på tåget upp och planen är något modifierad. Det blir Vassijaure till Björkliden (eller kanske Abisko om det känns mer rätt) med någon loop Låkta-Kårsavagge. Hur stor går väder, ork och humör avgöra!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.