Är detta framtidens "ryggsäck"?

I mitt nyhetsflöde fick jag en spännande länk om Evotrail, en självkörande vagn som, likt en lydig hund, följer sin ägare.

Vad tror ni, kan detta bli framtidens "vandringsrycksäck" på främst mer lättgågna stigar/vägar?

Kan vi rent av förvänta oss än mer robustare varianter i framtiden anpassade för tuffare terräng och/eller vintertider?
/Niklas
 
Senast ändrad:
Säg inte det! Tror att många vandrare gärna skulle slippa bära sin packning om så vore möjligt.

Å en ny variant med betydligt större hjul (säg 20") borde underlätta rejält på stigen.
/Niklas
 
Det finns absolut exempel som kanske t o m möjliggör ett friluftsliv om man inte behöver bära packningen själv. För majoriteten tror jag dock inte en sån vagn slår igenom. Jag talar för mig nu men en del med upplevelsen är att känna att jag är självgående. Jag bär mitt eget, jag lämnar inga spår och jag har total frihet.

Ser nog mer detta som en kompanjon för den äldre damen/herren som gärna promenerar till affären och handlar :).
 
Det är också en aspekt att beakta, men jag misstänker att det blir betydligt mindre slitage med en kärra än en EMTB.
/Niklas
Tvivlar jag på men det gör ändå ingen skillnad. Är ju inte som att du har brytt dig om sådant när el-cyklar har kommit upp (slitage från el-cyklar på många underlag spelar inte heller någon roll).

Allemansrätten är inte motoriserad enligt naturvårdsverket (förutom i praktiken på vintern då).

(tyckte väl mest det blev lite väl ironiskt när en av dem som är mest emot el-cyklar i naturen verkar tycka att el-vagnar är bra i naturen.)
 
Tvivlar jag på men det gör ändå ingen skillnad. Är ju inte som att du har brytt dig om sådant när el-cyklar har kommit upp (slitage från el-cyklar på många underlag spelar inte heller någon roll).

Allemansrätten är inte motoriserad enligt naturvårdsverket (förutom i praktiken på vintern då).

(tyckte väl mest det blev lite väl ironiskt när en av dem som är mest emot el-cyklar i naturen verkar tycka att el-vagnar är bra i naturen.)
Tycker mest att denna vagn är ett intressant koncept, då det nog är få som verkligen gillar att bära på en ryggsäck. Å dessutom går väl trenden mot mer tillrättalagd friluftsliv, istället för 1-2 veckors vanring i obanad terräng.
/Niklas
 
Tycker mest att denna vagn är ett intressant koncept, då det nog är få som verkligen gillar att bära på en ryggsäck. Å dessutom går väl trenden mot mer tillrättalagd friluftsliv, istället för 1-2 veckors vanring i obanad terräng.
/Niklas
Synd för dig att allemansrätten är motorfri och att du i bästa fall måste fråga markägaren om tillåtelse. Är möjligt att den går under terrängkörningslagen också.
 
Synd för dig att allemansrätten är motorfri och att du i bästa fall måste fråga markägaren om tillåtelse. Är möjligt att den går under terrängkörningslagen också.
Det återstår ju att se. Det är ju fritt fram för dig att införskaffa ett exemplar och använda den i terrängen, för att sedan polisanmäla dig själv för tagande av otillåten väg! 🙂
/Niklas
 
Slitaget är nog till stor del avhängigt av axelvikt och spårvidd. Exemplen på filmen är bred stig och funkar nog inte på fjällvandring eller singletrack.

Skottkärra eller enhjulig släpkärra torde vara mera OK med tanke på allemansrätten. En mtb med två eller enhjulig släpkärra skulle klara uppgifterna som visas på filmen.

Thure
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin på Elsa H Är detta en Fjällräven gyro? Transportera 5
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
skurken Vad är detta för ryggsäck? Transportera 60
Snubblaren Vad är detta för kånken? :S Transportera 3
Kristoffer R-K ryggsäcksfrågan (ursäkta om det inte är första topicen med detta) Transportera 21
petmeu VAd är detta för något? Transportera 5
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
Polar300 Är det här en Grönland eller en Alaska? - i FN-blått Transportera 32
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
FruNalleman Vilka damsäckar är värda att prova? Transportera 17
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Northstar Svårt att hitta ryggsäck för oss som är korta Transportera 4
Albänska Finns det någon som är lika bra på ryggsäckar som dePaul är på knivar? Transportera 54
Skipper_ Hur ställer man in sin ryggsäck, vilka belastningar är rätt? Transportera 17
Martin Fjäderlätt Varför är det så sanslöst dyrt att åka tåg? Transportera 95
casimir Är Haglöfs Viktor 50 lämplig tursäck? Transportera 6
Är på jakt efter en Osprey Crescent 110 Transportera 2
Martin Fjäderlätt En bra rygga är allt man behöver. Transportera 11
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
joakimr Är Vaude Rainman 30 bra? Transportera 0
Martin Fjäderlätt Är Shosho rutten? Transportera 19
lignell01 hur är det nu... Transportera 4
JE Vilken ryggsäck är "bäst" Transportera 8
Är Fjällrävens Trader 55 något att ha Transportera 0
designstudenterna Framtidens takbox - vill du vara med och påverka? Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.