Tillverka en plugg? (för plastning)

Funderar på att plasta en pulka själv. Kan man tillverka en han plugg i frigolit?
Hur ytbehandlar man den för att man skall kunna plasta ?
 
Skulle nog inte använda frigolit, vissa plaster löser upp frigolit .... Vanligen används epoxi eller polyester. Epoxin är starkare/segare men dyrare, polyestern är hårdare men billigare.

Bygg honplugg i något mtrl med hygglig ytfinish (masonite har jag provat, funkade ok), se till att alla hörn är lite rundade (inga skarpa kanter) för styrkans skull, se till att det finns släppvinklar överallt, sedan spackla, slipa, spackla, slipa osv. därefter lacka, slipa, lacka, slipa, lacka, slipa, lacka etc. till kanonfinish. Vaxa till sist med bilvax eller liknande. Kleta på släppmedel strax innan du börjar plasta.

Bygger du med hanplugg får du lägga finisharbetet på den färdiga pulkan i stället. Skall du göra flera pulkor är det därför mest arbetsbesparande att göra en honplugg. Glöm inte vax och släppmedel.

Se till att ha åtminstone 10 grader varmt och bra ventilation i den den lokal du plastar i.

lycka till,

mvh p-a
 
Plugg

Om jag inte minns terminologin fel så är pluggen den modell ("hanen") man senare gör formen ("honan") av som man slutligen plastar i. När man gör plastbåtar gör man först en träbåt (eller cellplast etc) som man slipar och spacklar och polerar så bra man bara kan. Det är pluggen. På den plastar man en form som man senare kan massproducera i. (Det kanske finns andra sätt. Detta är vad jag känner till.)

Att direkt göra formen kanske låter sig göras när det gäller en enkel pulka. Jag skulle tro (har aldrig försökt!) att det är lättare att göra pulkan "rättvänd" och därefter göra en form. Det är mycket lättare att få en utsida snygg en en insida. (Det är min erfarenhet från mina kanotbyggen i woodstrip.)

Det finns annan cellplast än Frigolit. Jag känner till något som heter Termanto som man använder som distansmaterial i sandwichkonstruktioner. Den tål garanterat plast.

Per
 
Surfbrädor

Mins en kille som stod i sitt garage och tillverkade surfbrädor. Han hyvlade / slipade någon tätare cellpast som han sedan plastade. Kan vara ide att kolla med en surf-shop eller söka lite på nätet om hur man bygger surfbrädor...

Lycka till
 
Plugg respektive form

Den stora nyttan med att göra en plugg, är att detta blir 'originalet'. Från denna plugg gör man en form som man använder sig av för att tillverka den färdiga produkten. När man har gjort ett antal pulkor, eller vad det nu är man vill slabba till, så är formen sliten. Då kan man välja att reparera den eller göra en ny avgjutning från sitt original.
 
Plugg

Gisslar,
Helt rätt, pluggen byggs av billigt material.
Foga ihop frigolit, som du kan komma över, knivskär och raspa grovt. Sandspackla sedan och slipa i omgångar.
Mallar har du förmodligen redan gjort, av objektet.
När du är klar, sprutar du pluggen med topcoat blandad med aceton, för lämplig viscositet.
Så gör proffsen.
Mvh/Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.