Skicka mat med Bussgods på Kungsleden

Hej Utsidan,

Har kammat igenom forumet ganska ordentligt, men det är lite svårt att skaffa sig en bra helhetsbild, så jag tänkte det vore bra att samla infon på ett ställe:

Vart längs med Kungsleden kan man skicka paket med Bussgods innehållande t.ex. mat? Kvikkjokk och Jäckvik verkar vara två kandidater, men det är lite tunnt norröver om man vill bära max en veckas käk och har tänkt ta sig en avstickare till Keb.

Någon som har koll på fler ställen dit Bussgods kör?

Tack!
Fredrik
 
norr om Kvikkjokk är det ju ont om vägar, Ritsem har ju väg, och buss, nästa är Abisko norrut.
Hur det är med bussgods till Ritsem däremlot har jag ingen aning om, men borde väl vara möjligt.
 
Hej!

Jag skickade till Saltoluokta förra året vilket fungerade bra. Vet att Ritsem oxå funkar. Tveksamt om du kan skicka till Keb... Möjligtvis till Nikka och att någon hjälper dig skicka upp med helikoptern?

Måste dock varna för STFs (nya?) avgifter. Jag skickade till Abisko turist i år och fick betala 50 kr/dygn! Har aldrig varit med om att Salto tagit ut avgifter men det kan ju vara nytt för i år. Ring och kolla först helt enkelt.

Ring även till lokalt bussgods i Gällivare resp. Kiruna så kan de svara på vart man kan få utkörning.

Återkom gärna med info.

Madeleine
 
Jag har skickat till Kvikkjokk och det fungerar bra. Dock tillkommer STF's förvaringsavgift per dygn:(
 
Jag har kört bussen från Kiruna till Nikkaluokta i några år (dock inte i år) och man kan skicka Bussgods till Kebnekaise fjällstation, godset tas med på bussen till Nikkaluokta och sedan vidare med helikopter när det passar dom.
 
Bor man en natt på stugan eller stationen så slipper man ofta förvaringsavgiften. Står ibland på STF's sida för stugan, ring annars och kolla.
 
Stora Sjöfallet

Hej Utsidan,

Har kammat igenom forumet ganska ordentligt, men det är lite svårt att skaffa sig en bra helhetsbild, så jag tänkte det vore bra att samla infon på ett ställe:

Vart längs med Kungsleden kan man skicka paket med Bussgods innehållande t.ex. mat? Kvikkjokk och Jäckvik verkar vara två kandidater, men det är lite tunnt norröver om man vill bära max en veckas käk och har tänkt ta sig en avstickare till Keb.

Någon som har koll på fler ställen dit Bussgods kör?

Tack!
Fredrik

Anläggningen i Stora Sjöfallet tar ju emot bussgods för egen räkning. Går säkert bra att hämta ut där. Ring o kolla.
 
Maxavgift för förvaring

Jag frågade i abisko för några veckor sedan hur det funkar med förvaring om det tar ett tag innan man hämtar ut det. Dom sa att det kostar 50 kr/dygn men max en vecka. Efter det så ligger det kvar men man behöver alltså inte betala mer än 350 kr. Dock sa dom att man gärna får skriva på när det förväntas att man hämtar det. Dom har ett antal paket varje år som ligger kvar när säsongen närmar sig slut. Då slänger dom det.
 
Anläggningen i Stora Sjöfallet tar ju emot bussgods för egen räkning. Går säkert bra att hämta ut där. Ring o kolla.

Inte helt optimalt om man ska gå Kungsleden såvida man inte tänker gå vägsträckan istället för att ta bussen då. :)
Bättre att kolla med Saltoluokta eller Vakkotavare.
 
Så, för att gå ner på detaljnivå:

När jag fyller i formuläret på bussgods webbsida för att skicka till Kvikkjokk kommer ombudet "Bussgods Jokkmokk" fram.

Är det rätt uppfattat att det är dit paketet skickas, trots att bussen ändå går hela vägen till Kvikkjokk? Och att man behöver köpa tilläggstjänsten "utkörning" för att paketet ska få åka med den sista biten till fjällstationen?
 
Så, för att gå ner på detaljnivå:

När jag fyller i formuläret på bussgods webbsida för att skicka till Kvikkjokk kommer ombudet "Bussgods Jokkmokk" fram.

Är det rätt uppfattat att det är dit paketet skickas, trots att bussen ändå går hela vägen till Kvikkjokk? Och att man behöver köpa tilläggstjänsten "utkörning" för att paketet ska få åka med den sista biten till fjällstationen?

Jag skickade ett paket med bussgods idag till Kvikkjokk, och ja man ska välja utkörning. Paketet går med buss till Jokkmokk & sen vidare med en annan buss till fjällstationen.

Skriv ditt namn & ungefärlig ankomsttid på utsidan paketet.

Dom tar ut 20kr/dygn upp till max 200kr för att dom förvarar paketet åt dig på fjällstationen (tror det är gratis om du bor hos dom).
 
Jag skickade ett paket med bussgods idag till Kvikkjokk, och ja man ska välja utkörning. Paketet går med buss till Jokkmokk & sen vidare med en annan buss till fjällstationen.

Skriv ditt namn & ungefärlig ankomsttid på utsidan paketet.

Dom tar ut 20kr/dygn upp till max 200kr för att dom förvarar paketet åt dig på fjällstationen (tror det är gratis om du bor hos dom).

Kanon, tack!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Skicka matpaket? Fjällvandring 5
hsp Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat Fjällvandring 8
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Ryggsäcken Mat vid stugvandring i Padjelanta? Fjällvandring 9
Stormyglarn Koka Vatten/laga mat utan gasol/spritkök Fjällvandring 14
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
Ohrling Mat till 1-åring Fjällvandring 11
Mattias70 Björn och mat. Fjällvandring 13
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
bombuspolaris Mat för fjällvandring Fjällvandring 47
create Fryspåsar eller vacuumförpacka mat? Fjällvandring 6
Dalu0700 mat 24 hour meal Fjällvandring 5
Svante S Hela Kungsleden 44 mil i ett svep - med pemmikan som mat Fjällvandring 33
article Mat och matlagning på fler dagars vandring Fjällvandring 5
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
peter notstrand Torkad mat Fjällvandring 3
anders.gusten Mat för nybörjare Fjällvandring 9
tomhylsan Alternativ till frystorkad mat Fjällvandring 9
devlon Kebnekaise, mat och vattetn Fjällvandring 16
Nedar Mat i Ritsem? Fjällvandring 1
eaglerock Mat i Kvikkjokk Fjällvandring 3
BeatriceK HUr laga mat vid ösregn Fjällvandring 77
avslut1008 Torkad mat? Fjällvandring 6
Sanna81 vatten och mat ammarnäs-hemavan Fjällvandring 7
lurifix Mat! Fjällvandring 13
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
Barfoba Gammal mat ? Fjällvandring 10
fredolund Mat till små barn Fjällvandring 2
htelander Användning av frystorkad/torkad mat? Fjällvandring 9
friskjohan Mat på Fjällräven Classic Fjällvandring 0
josefh Mat i Abisko Fjällvandring 6
hellstrand Torka mat Fjällvandring 4
JoBev Tillgång till mat runt Sylarna?? Fjällvandring 15
Overland Mygg och mat i Padjelanta Fjällvandring 1
iskjnbr Köpa mat på plats eller ta med Fjällvandring 12
majsofi mat i Narvikshyttene Fjällvandring 1
sveom Torka mat Fjällvandring 7
larvik line Mat Fjällvandring 1
larvik line vad slags mat är bäst att ha Fjällvandring 1
nils73 Svensk snor mat før 100000 kr i DNT:s hytter Fjällvandring 53
smula gourmetkäk på tur???? mat i fjällen... Fjällvandring 11
JimmyBoy Mat? Fjällvandring 6
ermo Att torka mat... Fjällvandring 3
Köpa mat på Kungsleden Fjällvandring 6
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
Mumfi Bussgods till sig själv - Jäckvik/Kungsleden Fjällvandring 3
Grönblad bussgods till Saltoluokta? Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.