Stora tält = kalla?

Hej!
jag undrar om hur storleken på tält påverkar temperaturen vintertid.
Har ett Nallo 3 blir det kallt att sova ensam i på vintern, vad tror ni?
Vikt och volym är inget problem.
 
Nej, men däremot kan sovsäckar med för lite loft vara kalla :)
Ofta har många all ventilasjon helt öppen, gärna dörren också (om det inte blåser snödrev) för att redusera kondensbildning.
 
Ett större tält blir naturligvis LITE kallare än ett litet enmanstält men det är faktiskt ganska marginellt.
En bra sovsäck isolerar så bra så väldigt lite skall läcka ut - så det är inget man behöver tänka på.
Skillnaden handlar om 0,5-1 grader eller så och saknar betydelse.

Ett riktigt litet enmanstält kan dock ge en 2-3 grader extra OM sovsäcken är underdimensionerad och du huttrar redan.Då läcker du värme som en naken.

Då är det bättre och riva ut bågarna och använda tältet som en del i sovsystemet och linda sig i det.
 
Stort är trevligt på vintern.

Hejsan.

Silenhag har helt rätt i att vid de tillfällen då det är kallt ute "tvingas" man öppna all ventilation för att minimera mängden kondens. Har man bara en sovsäck som är anpassad efter temperaturen är kondensen en klart större problem än några grader hit eller dit. Om man till exempel har kikat något på någon av Lars Monsens expeditioner på TV så kan man ju bara konstatera att han sover i vindskydd/tarp på vintern när han befinner sig i skyddad terräng.

Själv använder jag alltid "en storlek upp" på vintern, dvs minst ett rejält 3-personers tält om man är två osv.

Däremot är jag lite fundersam på Nallo vad det gäller ventilationen. Kollar man in HB "riktiga" vintertält, som Keron, Nammatj och så vidare, har de ju alla ett genomgående luftflöde med ventiler i bägge ändarna av tältet. I Nallo finns det väl bara en ventil vid ingången om jag inte missminner mig.

/ Stefan
 
Tack för kloka svar.
Tänkte komma i väg nu på vårvintern (västerbottensfjällen).
Jag kommer bara att ge mig ut om det är bra väder (även om vädret snabbt kan slå om såklart) och det blir inga längre turer. 2 - 3 dagar.
 
Hallo

Hejsan.

Silenhag har helt rätt i att vid de tillfällen då det är kallt ute "tvingas" man öppna all ventilation för att minimera mängden kondens. Har man bara en sovsäck som är anpassad efter temperaturen är kondensen en klart större problem än några grader hit eller dit. Om man till exempel har kikat något på någon av Lars Monsens expeditioner på TV så kan man ju bara konstatera att han sover i vindskydd/tarp på vintern när han befinner sig i skyddad terräng.

Själv använder jag alltid "en storlek upp" på vintern, dvs minst ett rejält 3-personers tält om man är två osv.

Däremot är jag lite fundersam på Nallo vad det gäller ventilationen. Kollar man in HB "riktiga" vintertält, som Keron, Nammatj och så vidare, har de ju alla ett genomgående luftflöde med ventiler i bägge ändarna av tältet. I Nallo finns det väl bara en ventil vid ingången om jag inte missminner mig.

/ Stefan

Nallo har traditionell ventil vid huvudänden och en reglerbar ventil vid fotänden men den ligger lågt så det funkar ju inte när det snöat
 
Har vintertältat flera gånger med mitt Nalo2 solo och visst blir det kondens, som kan hanteras, men ventilation från fotändan är inte speciellt svår att skapa, med hjälp av spaden i snön.

Utrymme behövs för utrustningen. Värme i tältet, tja det blir nog aningen varmare i tältet än ute, men loftet i sovsäcken får kompensera. Se till att ha en aningen för varm säck, för börjar du klappra tänder så går det raskt utför...
go tur
 
Enda sättet och få en noterbar värmeökning i tältet är att klappra gaddar som satan.
T.ex i minus 25 så behövs det kanske 2000W för att ha 25 grader i tältet...en som ligger och klapprar gaddar kanske lyckas producera 150W.

Och en som ligger i en bra sovsäck läcker inte många W
 
Tältens stora fördel framför tarp är att väggarna blockerar vinden, så det är liten rörelse i luften inne i tältet.
Temperaturen när man ligger i tältet är kanske fem grader högre än utanför vid riktigt goda förhållanden.
Kliver man ur säcken under natten vid t.ex toabesök stiger gärna tempen med några grader, men det är ingen fördel detta är ren värmeförlust ur säcken och tempen i tältet minskar igen på några minuter.

Kör man gasköket på en god låga kan det ge ordentlig värme i tältet, men risk för brand, kolmonoksid och koldioxidanhopning är också en risk. Det rekommenderas definitivt inte. Det går åt mängder med bränsle också.
Det är dock inte så ovanligt att man gör detta i Norge.
 
Jag upplever att rent "mentalt" så känns större tält kallare än mindre tält. Ur den synpunkt har jag hellre ett mindre tält då det bli mysigare, jag känner mig mera "ombonad".
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
andy69 Tält för långa/stora...Kaitum! Bo och sova 4
stephenson stora tält Bo och sova 0
Kalle E Stora tält Bo och sova 2
såg Är det bara kåtor som funkar för stora karlar Bo och sova 10
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
Glännman Stora sjöfallet v.37 - vilken sovsäck Bo och sova 7
kaah Stora problem med kondens Bo och sova 13
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
AndersLars Sovsäck för stora Bo och sova 2
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.