7 Dagar vandring + Kebnekaise

Det är så att jag och lite vänner hade tänkt att vandra och se Kebnekaise, 7 nätter och 8 dagar har vi på oss i Juni.

Har suttit lite med google maps och ser ingen stig eller liknande (för dålig upplösning?), är det bara att gå rakt in mot bergen och ta en runttur såhär? (slå upp tält och sova vid varje punkt) http://i.gyazo.com/567f7820b4e11d1693368904f65f0e68.png

Någon med lite mer erfarenheter som kan ge lite tips på vart vi skall gå?
 
Hej, men varför inte använda en fjällkarta? Den har utmärkta leder och annan bra informaton, google maps är inte direkt optimalt. Gärna en på paper , för du ska väl ha en med dig?

men du kan ju också leta lite på onlinversionen
http://kso2.lantmateriet.se/

den rutt du skissat upp verka tagen direkt ur luften, vad fick dig att välja just denna? Har ni läst på om området något? Och har ni inte kollat upp var broarna är så kan ni få några väldigt intressanta vad i din rutt
 
Nej, det där är inte realistiskt. Sträckan motsvarar väl minst 25 mil i praktiken utan att gå in på svårighetsgraden på vissa delar... Vet inte hur vana ni är, men räkna med 15-20 km per dag på led. I svår oledad terräng kan dock hastigheten lätt hamna på 1-2 km/tim.

Som sagt, börja med en fjällkarta. Det finns också utmärkta böcker med vandringsförslag som man kan använda ex

Grundsten: http://www.bokus.com/bok/9789113024899/pa-fjalltur-abisko-kebnekaise/
Tore Abrahamsson: http://www.bokstugan.se/bok/19383.html
 
den rutt du skissat upp verka tagen direkt ur luften, vad fick dig att välja just denna? Har ni läst på om området något? Och har ni inte kollat upp var broarna är så kan ni få några väldigt intressanta vad i din rutt

Rutten jag tog upp var bara för att få lite perspektiv på hur långt man går varje dag, 20km lär väl vara lagom per dag för 20åriga hälsosamma gubbar? 162km delat på 8 dagar blir 20,25km per dag.

Tack för kartan, kommer kolla vidare på den och planera lite längre, tänkte inte alls på hur vi skulle korsa vattnet.
 
Det verkar extremt jobbigt. Det är lättare att gå i dalen än att gå över bergen. Från punkten som ser ut att ligga i Norge och söderut har du ett stort massiv att passera. Sträckan runt blir betydligt längre än fågelvägen som du har ritat ut.

Kolla på fjällkartan som du har fått tips om, där finns både leder, stigar och stugor utsatta. Det är oftast lättats att gå ungefär där stigen är.
 
Rutten jag tog upp var bara för att få lite perspektiv på hur långt man går varje dag, 20km lär väl vara lagom per dag för 20åriga hälsosamma gubbar? 162km delat på 8 dagar blir 20,25km per dag.

Tack för kartan, kommer kolla vidare på den och planera lite längre, tänkte inte alls på hur vi skulle korsa vattnet.

Men du har mätt fågelvägen, det blir betydligt längre väg att gå eftersom du inte kan gå rakt fram. Har ni inte tänkt er att göra någon topptur till Kebnekaise? Om ni ska göra det så räkna med en dag och gärna en i reserv om vädret är dåligt.
 
Låter som ni ska ta er en funderare till.

Tänk efteråt gång till och gör en grovplanering av hela turen. Och som föregående sagt. Er erfarenhet, tänkt ha med er, gå efter?
Börja såhär:
Bättre utstakad rutt (alltså inte över berg och djupa dalar.)
Packlista
Navigering? Hur ska ni navigera?
Säkerhet och nödsituation (Exstraktions strategi)?
l
 
Eftersom jag åker med bil upp, vart skall man ställa bilen, finns det några bra parkeringar?
Såg att det blir lite väl långt om man börjar vid Abisko, kanske blir bäst om man börjar vid Nikkaluokta.

http://i.imgur.com/ZjGi5vK.jpg

Tänk efteråt gång till och gör en grovplanering av hela turen. Och som föregående sagt. Er erfarenhet, tänkt ha med er, gå efter?
Börja såhär:
Bättre utstakad rutt (alltså inte över berg och djupa dalar.)
Packlista
Navigering? Hur ska ni navigera?
Säkerhet och nödsituation (Exstraktions strategi)?
l

Navigering tänkte jag nu att man kan antingen skriva ut kartor ifrån denna sida som jag hållt på med i några timmar eller lägga in kartorna på mobilen i bildform. (har med mig solpanel som jag kan ladda mobilen med)
Sen är ju kompass självklart att ha med.

Nödsituation typ som att någon bryter benet eller liknat? Springa iväg till nödtelefon eftersom jag har sett ett par på kartan nu. I värsta fall får jag försöka ta mig tillbaka till Nikkaluokta och fixa hjälp.

HAr ni fjällvandrat något alls innan?
Ingen av oss nej, jag har vandrat lite i mellansverige.
 
Senast ändrad:
Alternativ 2; rundturen med utgångspunkt Nikkaluokta är inte alls dum. Övre delen av Vistasdalen till Alesjaure är en riktig pärla tycker jag. I Alesjaure finns en lite större fjällstuga med liten butik och bastu, som kan vara skön att nyttja efter någon dag ute. Som helhet innehåller den inga komplicerade moment, som svåra vad eller liknande.
Från Nikka finns möjlighet att åka båt en bit upp för att slippa några kilometer vandring inledningsvis.
 
Om målet är Kebnekaise och starten är i Nikkaluokta så hade jag inte gått till Alesjaure.

Jag hade istället valt att efter Vistas gå till Nallo och Sälka. Upp på toppen till Kebnekaise kan man antingen gå via Singivaggi och Dürlings led eller västra leden. Googla Dürlings led om ni tänker gå den vägen, det är ingen led i den bemärkelsen att den är utmärkt.

Från Nikka till Vistas kan man antingen gå Vistasvaggi som mest är en massa björkar. Vi gick istället upp mot Kebnekaise fjällstation för att vika av mot Tarfala, där går man mot Kaskasavagge. Det är en rejäl stigning vid Tarfala, sedan kommer man till en stor stenöken, det kan vara lite knepigt med navigeringen eftersom det är väldigt öppet. På kartan står det sommarbro i Kaskasavagge men jag är ganska övertygad om att den bro som fanns där i somras var permanent. Det går att tälta i Kaskasavagge.

Det finns parkering i Nikkaluokta.
 
Den verkliga terrängen är som tidigare påpekats betydligt mer komplicerad än ett satelitfoto i google maps;). Från markplan ser det ut som på bilden.

Då jag förstått att ni saknar tidigare erfarenhet av vandring i dessa trakter skulle jag rekommendera er att hålla er till lederna och turen Nikkaloukta-Kebnekaise-Singi-Nallo-Vistas-Nikkaloukta är max vad jag skulle rekommendera er att planera som rutt. Juni är dessutom ganska tidigt på säsongen i Lapplandsfjällen (egentligen bara efter midsommar som det är vandringsbart), och det kan vara både snö kvar på lite höjd i passen och ganska kallt den tiden på året. Skaffa en fjällkarta (BD6) och planera efter den. Beakta att ekvidistanserna på kartan är 20 höjdmeter, dvs ett 6 våningshus mellan varje linje;) Den här kartan ger bätttre info tills ni skaffat en riktig fjällkarta på papper:
http://kso.lantmateriet.se/
Runt 15-20 km kan man gå om man följer en led i bra väder med tältpackning, i regn, kyla och rusk betydligt mindre, så lägg in minst en reservdag på er vandring. Ser även att du nämner mobil - När ni lämnar Nikkaloukta bakom er lämnar ni även täckningen, och det är bara kring Kebnekaise fjällstation som det finns mobiltäckning (bara Telia).
 

Bilagor

  • IMG_3745.jpg
    IMG_3745.jpg
    46.3 KB · Visningar: 1,662
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
coolmarcus Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar. Fjällvandring 22
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
gabrielledegerman Seminybörjare ca 4-5 dagar vandring Fjällvandring 17
Jönsson72 ISLAND vandring 4-5 dagar TIPS sökes! Fjällvandring 2
Viljan82 Tips på vandring 4 dagar i början på juni önskas Fjällvandring 1
forell Tips på schysst 2-3 dagar vandring i fjällen sökes! Fjällvandring 2
tinab66 Förslag om "mini-vandring (2 nätter/3 dagar) Fjällvandring 5
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.