Chris Townsend om skodon för vandring

Eftersom jag fått en känsla av att många svenska vandrare inte är så bekanta med uppfattningar som tuggats i ganska många decennier i den anglosaxiska backpackingvärlden kommer här ytterligare braständare från andra sidan Järnridån :)
Chris är en av världens mest erfarna långvandrare och produkttestare och författare till en mängd böcker. Det han framför i intervjun läste jag för första gången i The Backpacker's Handbook 1997. Denna har sedan dess kommit i en tredje upplaga där Chris framför samma saker som i artikeln. Inget nytt alltså, men förhoppningsvis nytt för en del av våra läsare.

Även om bara Sverige har svenska körsbär så är jag själv av den uppfattningen att personer från andra länder kan tillföra kunskap som vi kan ha glädje av. Jag vet att min packning fortfarande hade vägt över 20 kg inför en veckovandring om jag inte inspirerats på det sättet.

Intervjun är på engelska.

Jörgen
 
Några av Chris mycket bestämda svar på vissa frågor förvånar nog många. Jag känner honom som en återhållsam och mycket kunnig britt som är angelägen om att penetrera alla sidor av utrustningsfrågor. Så jag är själv förvånad över hans mycket tydliga ståndpunkti vissa frågor. De bestämda uppfattningar jag tänker på tar dessutom upp några av de mest etablerade argumenten för kängor:

"Ett av huvudargumenten för tunga, styva skodon är att man behöver dem för vriststöd när man bär en tung packning eller vandrar i besvärlig terräng. Detta är inte sant."

"Men jag tycker inte kängor är nödvändiga och jag tycker att idéen om kängor för olika packningar och terränger är nonsens."

Sedan tyckte jag det var intressant att han svarade samma som jag på Raskesvens fråga om ifall man skulle välja lättare skor och tyngre ryggsäck eller tyngre skor och lättare ryggsäck vid 25 kg packning. Chris tyckte t om att frågan var onödig eftersom han redan besvarat den när han beskrev sin vandring, med mycket tung packning, längs PCT 1982.

Hela argumentationen vid skohyllan i i friluftsbutikerna känns för mig som om den vilar på principen; "ju tyngre packning och besvärligare terräng desto styvare och tyngre kängor". Det känns ganska givet att Chris inställning inte är populär för den som vill sälja ett brett spektrum av olika skodon för olika användningsområden.

Jörgen
 
.....
Sedan tyckte jag det var intressant att han svarade samma som jag på Raskesvens fråga om ifall man skulle välja lättare skor och tyngre ryggsäck eller tyngre skor och lättare ryggsäck vid 25 kg packning. Chris tyckte t om att frågan var onödig eftersom han redan besvarat den när han beskrev sin vandring, med mycket tung packning, längs PCT 1982.
.....
Jörgen
Ditt svar på frågan var att du alltid skulle välja löparskor. Men det är inte svar på frågan.

Antag att du ska gå 10-15 mil i varierad fjällteräng och får två konstellationer att välja mellan.

Vad väljer du: 25 kg på ryggen och 1,5 kg kängor på fötterna, eller 30 kg på ryggen och 0,5 kg löparskor på fötterna? Enligt din 5:1 regel är du indifferent i valet. Är du det, dvs. beredd att singla slant om vilket du väljer?

Raskesven
 
Ditt svar på frågan var att du alltid skulle välja löparskor. Men det är inte svar på frågan.

Antag att du ska gå 10-15 mil i varierad fjällteräng och får två konstellationer att välja mellan.

Vad väljer du: 25 kg på ryggen och 1,5 kg kängor på fötterna, eller 30 kg på ryggen och 0,5 kg löparskor på fötterna? Enligt din 5:1 regel är du indifferent i valet. Är du det, dvs. beredd att singla slant om vilket du väljer?

Raskesven

Det är möjligt att jag varit otydlig i mitt svar om du tycker att jag är indifferent: Jag skulle välja 30 kg på ryggen och 0,5 kg på fötterna om det enda alternativet vore 25 kg på ryggen och 1,5 kg på fötterna. Fast jag tror inte att det finns något i min storlek som bara väger 0,5 kg, men det är ju viktskillnaden på 1 kg som gäller och mina vanliga dojjor väger runt 740 g. Jag skulle alltså välja dessa istället för 1740 g på fötterna.

Jörgen
 
Känsliga Chris+kassa kängor

Chris säger: "Weight is crucial for comfort. Boots weighing more than 3 pounds (1360 grams) make my feet ache after about 12 miles, and after 15 miles all I want to do is stop."

dvs redan efter 19 och 24 km. Helt otroligt!

själv känner jag inget i fötterna efter 25 km i mina kängor på 1800g. Fötterna är ingen begränsande faktor med mina kängor. Det verkar som att Chris både är känslig och att han har använt dåliga kängor.

Intervjun ger inte heller något vetenskapligt stöd för påståendet att faktorn 5 skulle gälla vid skovikter upp till 1800g och 4km/h.

Det är lite märkligt att hänvisa till auktoritetstro. Själv har jag över 30 års erfarenhet av vandring och många på utsidan säkert mer. Vem går på det han säger bara för att det Chris som säger det?
 
För min del får var och en gå det han/hon har lust med. Men en reflexion är att resonemanget i intervjun handlar om att gå på "trails". Där, och tex på Kungsleden, är jag helt enig i att lätta skor är att föredra. När jag går i fjällen blir det till stor del i obanad terräng, och där är kängor helt överlägsna. Man vill inte ha skorna fulla med "bös", man vill kunna halka till utan att förstöra skon. Plus att det kan vara rätt blött. En viss svensk skotillverkare gör skor som möter de här kraven, utan att vara blytunga. Tyvärr sitter dom illa på mina fötter. Trenden med alpkängor som är styvare, tyngre och som är omöjliga att torka tycker jag personligen är rätt kass.
Kort sagt, det finns inga skor som möter mina krav för en vanlig enkel fjälltur. Tyvärr. Kanske ett ämne för alla dessa "projektarbeten" som dyker upp på utsidan med jämna mellanrum :)
 
Chris säger: "Weight is crucial for comfort. Boots weighing more than 3 pounds (1360 grams) make my feet ache after about 12 miles, and after 15 miles all I want to do is stop."

dvs redan efter 19 och 24 km. Helt otroligt!

själv känner jag inget i fötterna efter 25 km i mina kängor på 1800g. Fötterna är ingen begränsande faktor med mina kängor. Det verkar som att Chris både är känslig och att han har använt dåliga kängor.

Intervjun ger inte heller något vetenskapligt stöd för påståendet att faktorn 5 skulle gälla vid skovikter upp till 1800g och 4km/h.

Det är lite märkligt att hänvisa till auktoritetstro. Själv har jag över 30 års erfarenhet av vandring och många på utsidan säkert mer. Vem går på det han säger bara för att det Chris som säger det?
Jag delar din uppfattning helt klart!
Å andra sidan så står det ju naturligtvis var och en fritt att ha sina egna förebilder och uppfattningar.

God tur!
 
Nu har jag missat början på diskussionen och har kanske missuppfattat alltihop.
Men är inte uppfattningen om att vikt på fötterna straffar sig mest en ganska prestationsbunden uppfattning som förutsätter att man utnyttjar den ökad distans man kan gå med lätta skor.
Som jag upplever det straffar inte tunga skor fötterna utan kroppen i allmänhet blir tröttare av den ökade belastningen som måste lyftas i varje steg. Kommer man ändå inte trötta ut kroppen på att förflytta sig ser jag ingen anledning med lätta skor.
Däremot håller jag med om vriststödet som kängtillverkarna försöker sälja har jag alldrig kännt av, oavsett skor. Ett par skor som verkligen stödde vristen skulle man väll inte kunna gå i?
Jag håller verkligen med om åsikten när det gäller löpning, tunga skor är en styggelse. Iallfall för mig. Men jag är inte helt övertygad om att det är överförbart till vandring mer en till den grad att jag ogillar alltför styva sulor, och vulgärtunga kängor?
 
Fascinerande med detta kompakta motstånd mot löparskor i fjällterräng.

Jag undrade dock lite försynt i en annan tråd hur många det är av er som förespråkar kängan som har vandrat en hel vandring med löparskor? Hur många är det som har erfarenheter av båda skovalen?

Vi som har valt löparskor har oftast en bakgrund som kängvandrare och vi kan ställa de två upplevelserna mot varandra. Och eftersom de flesta av oss likt Chris Townsend upplevt den lätta skon som en befrielse har vi valt att behålla den lösningen. Men är det någon här som genomfört minst en hel vandring (säg tio dagar i obanad högfjällsterräng) med löparskor och minst en vandring med kängor och som sedan valt att vandra med kängor?
 
Fascinerande med detta kompakta motstånd mot löparskor i fjällterräng.

Jag undrade dock lite försynt i en annan tråd hur många det är av er som förespråkar kängan som har vandrat en hel vandring med löparskor? Hur många är det som har erfarenheter av båda skovalen?

Vi som har valt löparskor har oftast en bakgrund som kängvandrare och vi kan ställa de två upplevelserna mot varandra. Och eftersom de flesta av oss likt Chris Townsend upplevt den lätta skon som en befrielse har vi valt att behålla den lösningen. Men är det någon här som genomfört minst en hel vandring (säg tio dagar i obanad högfjällsterräng) med löparskor och minst en vandring med kängor och som sedan valt att vandra med kängor?

Jag undrar detsamma.

(Jo, jag har valt bort kängorna, ett par Lundhags Professional efter att ha testat lätta meshskor.)
 
Fascinerande med detta kompakta motstånd mot löparskor i fjällterräng.

Jag undrade dock lite försynt i en annan tråd hur många det är av er som förespråkar kängan som har vandrat en hel vandring med löparskor? Hur många är det som har erfarenheter av båda skovalen?

Vi som har valt löparskor har oftast en bakgrund som kängvandrare och vi kan ställa de två upplevelserna mot varandra. Och eftersom de flesta av oss likt Chris Townsend upplevt den lätta skon som en befrielse har vi valt att behålla den lösningen. Men är det någon här som genomfört minst en hel vandring (säg tio dagar i obanad högfjällsterräng) med löparskor och minst en vandring med kängor och som sedan valt att vandra med kängor?

Jag undrar detsamma.

(Jo, jag har valt bort kängorna, ett par Lundhags Professional och ett par Alfa Cumulus Mid efter att ha testat lätta meshskor.)
 
Något i stil med Alfa Cumulus Mid har jag redan (förusatt att vikten 520 gram inte är för båda skorna).
De funkar bra när det är torrt men när det blir blött så är de ju omöjliga att torka tack vare goretexen. I ock med att de är så låga blir de väldigt lätt blöta, sen är det kört. Är det mina kängor som är svårtorkade eller löser ni det på något annat sätt?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Skandinavien med Townsend Lättpackning 0
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
Jörgen Fjaderlatt.se Vikten av skodon - några vetenskapliga artiklar Lättpackning 193

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...