Vilka terrängskor...

...springer du på i år? Vilka har du sprungit på tidigare? Berätta om dina erfarenheter av olika skor för löpning utanför asfalt och grus! Förslagsvis håller vi lite högt i tak, så alla varianter av "terräng" får vara med (snö, ishalka, våt sten, bergslöpning, myrmark, skogslöpning, stig...)

Jag återkommer själv senare med mina skoerfarenheter, men nu måste jag iväg på middag (just hemkommen från en A3:a!)
 
Strykarräven;339245 sa:
...springer du på i år? Vilka har du sprungit på tidigare? Berätta om dina erfarenheter av olika skor för löpning utanför asfalt och grus! Förslagsvis håller vi lite högt i tak, så alla varianter av "terräng" får vara med (snö, ishalka, våt sten, bergslöpning, myrmark, skogslöpning, stig...)

Jag återkommer själv senare med mina skoerfarenheter, men nu måste jag iväg på middag (just hemkommen från en A3:a!)

VL Sarva. Bra dämpning men kanske lite för höga sulor för maximal kontroll i skogen.
Mina joggingskor. Bra dämpning men definitivt för höga för bra kontroll...växlar mellan dessa...tyvärr eftersom jag borde vara petigare med mina skor, bra både för skorna och för mig (tror jag)...

Nästa terrängdojja blir icebug...

//J (lugn A1 idag)
 
För ren skogslöpning så använder jag i dagsläget ett par Icebug MR2... dessa är jag ganska nöjd med. Har tänkt skriva en längre recension framöver... här kommer en liten preview:

Passform:
Något bred för mig, vilket ger lite för mycket rörelse, speciellt vid skrålöpning. Passformen är däremot perfekt när jag har vristskydd från stromgren på foten. Hälgreppet är bra. Andra trailskor jag haft har en tendens att bli ett med foten och nästan bli tightare ju längre man har den på, så är det inte med denna. Betyg 3+

Grepp:
Oslagbara på blöta klippor, även med ishinna på. Ren is helt ok, men man får inte springa för lätt på foten. Så med fullt löpsteg på ishällar är det inga problem. Lergreppet är ok, men jag har haft bättre, ur det perspektivet t ex Adidas watsman xcr. Framfoten är bred och bra, inga blånaglar än. Om jag skall vara petig så önskar jag några dubbar under fotvalvet för att förebygga rothalka... om det nu hjälper. Betyg 4+

Övrigt:
Dräneringen är bra, åt båda hållen ;-) man upplever aldrig väta som ett problem, man blir blöt och det är ok... skall jämföra torr och våtvikt någon gång... Löpkänslan är kanon, den är lätt och direkt på underlaget. Vridstyva utan att vara klumpiga. Alla dubbar sitter än så länge kvar. Totalbetyg 4

När jag springer i snöslask och i joggingspår vinter tid så har jag ett par Icebug Multirun. Lätt uppbyggda joggingskor med Icebugsula, funkar ypperligt på alla snö och isiga underlag. Har aldrig halkat med dem. Dom står emot kyla och väta perfekt. En dubb har lossnat efter två vintrar.

Thomas
 
Senast ändrad:
Hur funkar det med Icebugs dubbar när man rör sig på mer "normalt" underlag? Jag tänker på om man har dem under transportsträckor, allt från marmorgolv på Centralstationer (lär funka...) via plastgolv ombord på tåg till golvmattan i bilen... Riskerar man att förstöra plast-/gummiunderlag?
 
Hur funkar det med Icebugs dubbar när man rör sig på mer "normalt" underlag? Jag tänker på om man har dem under transportsträckor, allt från marmorgolv på Centralstationer (lär funka...) via plastgolv ombord på tåg till golvmattan i bilen... Riskerar man att förstöra plast-/gummiunderlag?

Det är ju ett krux... jag använder dom inte inne i lägenheten, tror inte att parketten gillar dubbarna ;-) utan jag snörar på dem på hallmattan. I trapphuset har vi plastmattor och där kan jag inte se några märken.

När jag kör bil så har jag andra skor, men jag har å andra sidan inte testat än.

Jag försöker att undvika att använda dem annat än i skogen eftersom jag vill spara dubbarna så mycket det går.

Det är lite kul när man går på t ex tågstationen... folk tittar lite konstigt på en eftersom dubbarna låter lite...

//Thomas
 
Hur funkar det med Icebugs dubbar när man rör sig på mer "normalt" underlag? Jag tänker på om man har dem under transportsträckor, allt från marmorgolv på Centralstationer (lär funka...) via plastgolv ombord på tåg till golvmattan i bilen... Riskerar man att förstöra plast-/gummiunderlag?

Hohoho, flashback!
Jag hade problem att LEDA min mtb med dubbdäck på klinkergolv, jag var tvungen att lyfta den uppåt på sadeln för den kunde inte stå på hjulen utan att halka, framhjulet snurrade knappt när det gick frammåt.

Men kanske inte lika hemskt med skor :)
 
Senast ändrad:
Trailskor en bra kompromiss

Helst springer jag med vanliga löpskor med bättre dämpning, t.ex. Asics GT/Gel, på preparerade terrängstigar. (Även på asfalt när det är som mörkast och halast). Om de inte utsätts för nötning uppifrån så håller de en hundra mil på något år.

Däremot håller de inte för obanad terräng och skogsstigar eftersom grenar och annat fastnar i tyget på översidan och trasar sönder det. De håller definitivt inte om man spänner på halkskydd, då är tyget trasigt efter ett par rundor.

Efter att ha kastat mina sista söndertrasade Asics Gel så använder jag numera Asics Trailskor både på bättre löpstigar och i obanad terräng. De är styvare i sulan och har sämre dämpning men är hållbarare eftersom det är mindre tyg på överdelen.

En irriterande detalj på trailskorna är att sulan är halare än på vanliga löpskor. Så om det är mycket isfläckar så springer jag med Icebug. De är inte speciellt fotvänliga men hellre det än att halka och skada sig. På orienteringstävlingar blir det också Icebug som ett fotvänligare alternativ till OL-skor.
 
Hur funkar det med Icebugs dubbar när man rör sig på mer "normalt" underlag? Jag tänker på om man har dem under transportsträckor, allt från marmorgolv på Centralstationer (lär funka...) via plastgolv ombord på tåg till golvmattan i bilen... Riskerar man att förstöra plast-/gummiunderlag?

Sarva VL har också dubbar. Har aldrig haft problem med dessa men undviker såklart att gå hemma på parkettgolvet ;).

//J
 
Löpning

Det verkar svårt att få tag i nya Icebug skor, åtminstone i Göteborg. Tillverkaren / leverantören har tydligen haft problem med att dubbarna lossnat eller suttit fel. Femmans sport med flera sålde inte några springskor med icebugdubbar förra året. Kanske finns skorna nu i år?
Skall om möjligt komma igång med försiktig löpning, det går nog utan dubbar då vintern inte verkar få fäste i Göteborgsterrängen.
Zeibrant
 
Orienteringsskor

Helt oslagbart!
Mina Silva orienteringsskor med ståldubbar är helt underbara att springa i skogen med. Men de funkar bäst utanför stigar som har hårt underlag. De har ingen dämpning då terrängen ska sköta den biten. En stor fördel utan dämpning är också att skon inte får ett bäst före datum! :)

Jag tycker också det är en stor fördel att inte ha en tjock sula, då det minskar belastning på hälsena vid t.ex utförslut, pga mindre vinkel på foten.

En tunnare flexiblare sula med bra mönster och dubbar ger även ett oslagbart grepp.

Skon har heller inget foder som tar åt sig en massa vatten. Orienteringsskor är ofta konstruerade att ta in en liten mängd vatten som stannar kvar i skon, vilket medför att man värmer upp vätskan i skon.

Jag har haft flera problem med mina fötter och knän. Men när jag löptränar i terrängen med riktiga orienteringsskor är allt problemfritt. :)

//Gustav\\
 
Helt oslagbart!
Mina Silva orienteringsskor med ståldubbar är helt underbara att springa i skogen med. Men de funkar bäst utanför stigar som har hårt underlag. De har ingen dämpning då terrängen ska sköta den biten. En stor fördel utan dämpning är också att skon inte får ett bäst före datum! :)

//Gustav\\

Till slut finns det ett slutdatum... En kompis lade orienteringskarriären och skorna på hyllan i 10 år. Ställde sedan upp i en tävling på kul. Snörde på sig sina gamla skor och drog iväg...Under löpningen pulveriserades de uttorkade sulorna fullständigt och hon kom i mål med enbart fodret och överdelen av skorna kvar på foten...

/ S
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elektronmusikern Abisko - Kebnekaise, vilka skor? Löpning 0
Jozii Vilka trailrunning-skor? Löpning 3
stelow Nya trailskor, men vilka? Löpning 2
sandskäddan Vilka lopp satsar ni på i år? Löpning 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.