Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät.

Hej, tänkte höra med er vad ni tror de kan vara jag råkat ut för...

Cyklade för ca 1 vecka sedan från Västerås till Hägersten ToR via Strängäs och Södertälje.
Fick då väldans ont i ena benet efter ca 20 mil.
Gjorde så pass ont att jag fick stanna och tälta (övernatta), dagen därpå kändes inte bättre, men lyckades iaf att lyckas cykla resten hem med detta onda knä (trodde inte det skulle gå, men det gick). Totalt blev det 29,34 mil ToR enligt GPSen.

Vilade sen någon dag och "knät" började kännas bättre, men kunde inte hålla mig från att cykla lite igen, och inte gjorde det saken bättre. Så här har det hållt på och jag börjar nu inse att jag kanske måste hålla mig väldigt still ett tag. För det kommer tillbaka så fort jag tex vindsurfat eller cyklat igen.

Förstår att detta kan vara svårt att svara på men smärtan känns inte alls då jag sträcker benet utan det är mest vid böjning och lyfning av benet som någon typ av sidoknä smärta uppstår. Det är förövrigt en ganska mild "smärta".

Då jag har som princip att kroppen ska kunna läka sig själv tänker jag vänta ytterligare innan jag ev uppsöker läkare... så säg inte att jag bör besöka något sjukhus :)

Är det någon muskelbristning eller något muskelfäste som är lite inflammerat eller vad kan de vara? Det känns alltså nu enbart i knäområdet.

Är det vila som hjälper eller vad, hur länge kan sånt här hålla i sig? Har så svårt att hålla mig stilla.

Tacksam för erfarenheter och ideer om vad det kan vara.

Mvh Pher
 
även hurtigbullar kan övaranstränga sig

Hej !

Låter som om du är van att träna, har du funderat över att det kan vara en helt vanlig överansträngning,
vilket betyder att det kan ta en tid, dagar, veckor eller värre om det rör sig om en riktig förslitning. Det låter inte helt otroligt iallafall och bör nog övervägas när man kör sträckor som motsvarar en vätternrunda.

Träna inte om det smärtar du kommer bara att få betala tillbaks det ändå i framtiden, (i form av instäld träning).
 
Du kanske behöver stretcha ut dina benmuskler? För hårda korta muskler kan slita på ledbanden och muskelfästen. Vila hjälper inte, mer än bara tillfälligt.
 
Förra året gjorde mina knän ont i mer än en månad, av och till. Fast (!) det gick över, har nu aldrig några smärtor vid cykling.
Min gissning går åt överansträngning och att man med tiden blir mer varse om förebådande signaler från knän och leder.

Håll ut, det är mitt tips.

ps. smärtorna dök upp den första dagen efter 20mil.
[Ändrat av tainio 2005-07-01 kl 21:59]
 
hej hej...tråkig det där
jag själv har råkat ut för nåt liknande när jag skulle cykla 300mil på 10 dager i början av april...
jag själv är egentligen van,kanske darför också-då jag cyklar sen många år så pss mycket att det är nån slags förslitning
men jag kom redan från början i en litten orytmen och så kom jag in i värsta hagelskuren 2ggr...hade typ -2 till -5 grader hela tiden...men jag var egentligen varmt klädd...vill säger att jag absolut inte tror att knäna blev kalla men ändå...
till det hela hade jag en cykel som jag inte hade tränat på mera än typ 200mil sen förra hösten så jag var rätt ovan med den och satt kanske litte litte analunda än till mina andra cykla....
men så fick jag efter ett tag ont i vänster knät,på insidan och typ precis vid knäskålen.i början var det bara en litten smärta precis vid böjninga men det blev stegvis mera och så kunde jag efter ett tag inte vinkla benet längre då allting hade svullit upp och gjorde jätte ont.fick sen litte smärtor i höger knät med,men super litte bara.
när det var som värst tog jag på en värmande salva som jag hade med mig och bestämde att brytta och tar tåget tillbaka...
hemma gick jag direkt till min läkare som konstaterade att det var en muskelinflamation och så fick jag en läkande salva (siduro) och han sa att jag fick vila knät mycket och absolut inte belasta under 2 veckor och sen träna upp på ett skonande sätt igen...
så jag låg en halv vecka i sängen då jag ju ändå inte kunde vinkla mitt ben och hade tom i sängen en sån där "stödstrumpa" hela tiden...efter ca en vecka gick jag min första promenad som tog en kvart och det byggde jag upp tills den tredje vecka som jag tog 3timmers promenader(men varierade förstås också med typ flera kortare promenader per dag)-hade stödet nu bara på dagen
och sen tog jag den första cykelutflyckt på lugna 10min.under vecka 4 och 5 gick jag mycket promenader och cyklade varje dag på tränaren i 10-15 lugnar minuter..
i slutet av 5:e veckan gick jag upp till en halv timme och det kändes bra.
nu gjorde jag varje dag en halv timme och till veckan 6 cyklade jag för första gången i en hel timme.sen dess hade jag stödet bara under träningen.
efter 8 vecka började jag med 2-3timmes turer 2 till 3 gånger per veckar och en gång i veckan en 2timmes promenad för att entlasta allt igen...resten av veckan blev det en halv timme cyklande-och tog då på den halva timmen i en kvart rätt mycket i...
först för för 2 veckor sen tog jag bort stödet och använda bara en värmande salva vid regn...och sen en vecka tillbaks har jag kommit upp till mitt vanliga träningsschema igen och har gör typ 100mil per vecka just nu med bra tempo och och bra kraft ingående...
ska nu om 3 veckor igenom italien med en kompis ihåg och kommer nog inte få hagel igen :eek:)

jag hoppas att det kommer går bra för dig och jag tycker faktist att du ska vila dina knä och sök upp en läkare,bara för särkerhets skull i alla fall...du kanske ångra dig annars hela livet ut...lyckar till!!!

ciao philipp.
 
pher_; sa:
...Förstår att detta kan vara svårt att svara på men smärtan känns inte alls då jag sträcker benet utan det är mest vid böjning och lyfning av benet som någon typ av sidoknä smärta uppstår. Det är förövrigt en ganska mild "smärta"....

Jag vet inte om man kan få "löparknä" av cykling men om det är utsidan av knäet du har ont på kan det vara senan som går från höften, via utsida lår till ett fäste nedanför knäet.
Finns bra stretchingövningar för detta (stå med benen i kors och "vrida ut" höften). Tror det fanns en tråd om löparknä förra våren.

/M
 
Tack för era inlägg.
Nja någon hurtbulle är jag nog inte, jag är nog förmodligen för otränad för längre turer, eller så börjar åren ta ut sin rätt, arghhh. Tycker mest om att köra lite snabbt inom stan så mina muskler är nog mer explosiva än "långkörningar". Jag har alltid varit stel som ett kassaskåp i spagat övningar och liknande stretchövningar så musklerna kan mycket väl vara ostretchade.

Har nu varit rätt still i två dagar, har försökt att inte böja knät så mkt, dvs jag har gått med "rakt" höger ben. Ser nog rätt krigskadad ut men men:), hursomhelst verkar det inte bli bättre, tycker nästan jag blir stelare i knät. Har nu cyklat lite granna igen och det går lite trögt i början, men efter man blivit lite varm så känns det bättre. Jag belastar dock inte benet direkt, kör mest med vänster ben. Men jag gissar att mitt ben inte mår så bra av cykling just nu.

Så några av er tror jag kanske borde "strecha" igång mitt knä och någon tror att jag kanske bör vila. MMm, det får nog bli något mellanting.

The middle road som nån brukar säga.

Stort tack för era tips.

Ha en härlig cykelsommar!

Mvh Pher
 
Hej! Jag känner igen det du skriver. Har själv haft liknande smärtor i mina knän efter år av löpning. Min sjukgymnast då sade att det var löparknä.

Löparknä kan även uppstå vid cykling och är egentligen tämligen lätt att bli av med, förutsatt att man identifierar orsaken och åtgärdar problemet i tid innan skadan blir kronisk. Ju tidigare du sätter in åtgärderna desto förr kan du börja cykla igen. Jag har blivit relativt ok i mina knän efter bl.a. stretchning och alternativ träning (som simning o cykling). Sedan är särskilda styrketräningsövningar av lårmuskulaturen bra för att motverka löparknä.

Ett tips är att gå in på följande sida:

http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

Där finner du det mesta som rör löparknä. Om det visar sig att du inte har löparknä, är mitt råd att du söker upp en sjukgymnsast eller naprapat. De brukar kunna hjälpa till vid de flesta typer av idrottsskador.

Lycka till! /Mvh Charlotta
 
Finfint! Det verkar helt klart som jag drabbats av någon typ av löparknä.
Tack för tipset Charlotta, stämmer precis in på beskrivningen så det är nog IlioTibialBand (ITB) som inte är som det ska. Stod mkt bra där som jag ska försöka följa.

Men idag känner jag mig helt klart bättre än förut så nu är det nog snart bra, härligt. Simmade lite igår och det verkar gå bra, så ska göra det igen idag. Fint väder dessutom.

Stort tack för eran hjälp!

Mvh Pher
 
Hej!

Hade liknande ont i mina knän. Felet jag gjorde var att jag inte hade ställt in mina cyckelskor, clipsen.
I vanliga fall när jag cycklar med vanliga skor så är fötterna lite sneställda men med cyckelskor så hade jag fel vinkel vilket blev att jag fick en svullen fotled samt ont på utsidan av båda knäna. Har använt cyckelskorna länge innan men har aldrig tidigare varit ute på så långa dagsturer som vi detta tillfälle.

Så en sak kan vara om du har haft cyckelskor och dom varit fel inställda.

MVH
Tobias
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
thureb Wolf Tooth nån som har använt i touringpackning? Långcykling 5
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
musse592 Galnaste äventyret du har i tanken. Långcykling 11
rimn Vem har cyklat i Japan? Långcykling 11
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
gonorth Hur många svenskar har cyklat jorden runt? Långcykling 8
chicole Någon som har 10-12 månader över och vill cykla till Indien?? Långcykling 8
pixelpim Någon som har cyklat i Katalonien? Långcykling 4
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
.:matilda Venedig - Gibraltar, någon som har lust att hänga på? Långcykling 7
Emil_S Ar det ngn som har cyklat Villazon-Uyuni? Långcykling 2
lovidl Någon som har en bra cykel till salu? Långcykling 13
voullerim Har du cyklat transamerica? Långcykling 7
PK Neelix Varför har herr och damcyklar olika ramgeometri? Långcykling 21
Jenny24 Har ni sett denna gratis distansmätare? Långcykling 2
laan84 Butiker som har bra sortiment på cykelväskor? Långcykling 3
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
mattiase Var har de små diod-framlysena tagit vägen? Långcykling 19
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
ehn Någon som har cyklat Kilsbergsrundan? Långcykling 5
Swedish Berman Vandraren har ingenstans att gå..... Långcykling 4
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
ehn Någon som har erfarenhet av Specialized? Långcykling 3
Claes H Har frågat om... Långcykling 2
dirty harry Har någon köpt och installerat skivbromsar? Långcykling 2
E.S.S Är det någon som har en bra cykel att sälja Långcykling 5
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
lovisahaha Jag vill ha cykelsällskap till Barcelona nån gång i sommar! Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
Florén Hur tar jag bort handtaget? Långcykling 7
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.