Vintertätning och liggunderlag

avslutad210712

Gäst
Har tänkt vintertälta i fjällen för första gången och funderar därför lite på liggunderlag. Hade tänkt ha ett ajungilak bamse underst och sen mitt thermarest ovanpå. Är dock lite fundersam angående det sista eftersom jag har det tunnaste (tror det heter ultralite).

Är det tillräckligt tjockt eller bör jag köpa ett tjockare?

Om jag skall köpa ett till underlag skall jag då gå på ett tjockare uppblåsbart eller skall jag köpa ett till cellplast?

Ett problem med mitt thermarest är att det är halkigt som bara den vilket innebär att jag är rädd för att jag hamnar utanför det och det är kanske inte så bra. Har kommit en ny serie thermarest som skall vara bättre ur den synvinkeln så är det någon som har prövat och som kan jämföra med den äldre typen ur halkighetssynpunkt?

Om man jämför backens nerkylningsförmåga om man tältar på snö jämfört med när man tältar rätt tidigt (vid riksgränsen i midsommar i år) på säsongen på kall blöt backe så inbillar jag mig att snö ändå bör isolera bättre än när man ligger på backen (med liggunderlag såklart). Någon som har någon synpunkt på det?
 
avslutad210712; sa:
Har tänkt vintertälta i fjällen för första gången och funderar därför lite på liggunderlag. Hade tänkt ha ett ajungilak bamse underst och sen mitt thermarest ovanpå. Är dock lite fundersam angående det sista eftersom jag har det tunnaste (tror det heter ultralite).

Hej,

jag tror att det kommer att fungera bra med tanke på att bamse är 15 mm tjockt. Skulle du mot förmodan ändå känna dig kall kan du alltid förstärka med en tröja under ryggen/baken. Men innan du åker iväg ska du naturligtvis testa en helg :).

Själv kör jag med ett 15 mm underlag av enklare kvalitet. Istället för ett thermarest har jag en tjock islandströja av ylle och ett ca 6 mm tjockt halvlångt liggunderlag av billig Ö%B-typ. Tröjan och och det halvlånga tunna liggunderlaget väger ungefär som mitt gamla thermarest och ger bra isolering men är mångsidigare än ett extra thermarest, som ju bara kan nyttjas som liggunderlag.

Mvh,

//J
 
Man kan nog inte jämföra kylan från plusgradig mark med kyleffekten från kanske -20 grader. -20 är kallt.

(Har själv "sovit" i minus 40 i en tunn yttersovsäck på ett cellplastliggunderlag direkt i snön och det var KALLT.) ;)

Har också sovit med ett vanligt standard-Thermarest utan halkskydd och visst halkar man runt en del, men det kan avhjälpas med några spår / klickar av Liquisole (e.dyl) på liggunderlaget. Brukar komplettera med ett vanligt cellplastliggunderlag på vinterturer. Det räcker fint om man ligger i tält eller snöka. Hur det är med lättvikts-Thermarestarna vet jag inte. Dock brukar man kunna minska kylan från marken genom att lägga kläder / persedlar under sovsäcken. Är det riktigt kallt brukar jag ha dunjackan på mig i sovsäcken OCH (vilket gör stor skillnad) andas inne i sovsäcken, dvs dra åt huvan helt om ansiktet och andas nedåt mot kroppen.

Om jag vore du skulle jag testa det uppblåsbara liggunderlaget så skarpt det går, INNAN turen.

Har hört talas om tester på balkongen...

Sen kan jag varmt (...) rekommendera snögrotta. Varmt, mysigt och knäpptyst.

Good luck!

/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2004-12-04 kl 11:32]
 
avslutad210712; sa:
Har tänkt vintertälta i fjällen för första gången och funderar därför lite på liggunderlag. Hade tänkt ha ett ajungilak bamse underst och sen mitt thermarest ovanpå. Är dock lite fundersam angående det sista eftersom jag har det tunnaste (tror det heter ultralite).



alternativt kan man ha cellplasten överst eftersom luften i thermaresten kyls.bäst är nog att ta dubbla cellplast om det är flera minusgrader för att slippa isbildning i thermarestet,man är tvungen att ge det några pustar varvid fukt tillkommer och kondenseras.



peter
 
Liquisole....

...funkar det bra för att förhindra att man glider runt på sitt äldre thermarest? Hur "duttar" du ut det för att uppnå bästa "anti-kas-effekt"?

Mvh

Jonas
 
avslutad210712; sa:
Har tänkt vintertälta i fjällen för första gången och funderar därför lite på liggunderlag. Hade tänkt ha ett ajungilak bamse underst och sen mitt thermarest ovanpå. Är dock lite fundersam angående det sista eftersom jag har det tunnaste (tror det heter ultralite).

Är det tillräckligt tjockt eller bör jag köpa ett tjockare?

Om du kommer att frysa eller inte beror ju på...

- dels din sovsäck. Vad klarar den, hur är den sydd (överlappande kanaler, köldklaff, köldgrage, isoleringsmaterialets tjocklek på undersidan).

- dels omgivande temeperatur. När hade du tänkt vintertälta och var? Är omgivande temperatur -5 eller -35?

- dels dina liggunderlag, som du själv säger.

Jag har dock själv ganska tunnt cellplastunderlag (7-9 mm cellplast och 4 cm thermarest) och klarar mig bra ned till -30 utan problem, med en dunsäck som anges till konforttemp -30.

Har du bara en bra sovsäck verkar dina nuvarande liggunderlag helt ok för svensk vintertältning.

Kombinationen av cellplast och thermarest är riktigt bra, du säkrar upp dig mot punktering samtidigt som du i normalfallet får bra liggkomfort av thermarestet.
[Ändrat av brandmansmicke 2004-12-04 kl 15:08]
 

avslutad210712

Gäst
tigertamjaren; sa:
Om jag vore du skulle jag testa det uppblåsbara liggunderlaget så skarpt det går, INNAN turen.

Har hört talas om tester på balkongen...

Sen kan jag varmt (...) rekommendera snögrotta. Varmt, mysigt och knäpptyst.
/ G

Skall testa skarpt. Tänker åka ut redan i kväll till en stuga som troligen står öppen hela vintern. Tyvärr är det inte så kallt ute nu (aldrig blir man nöjd med tempearturen *L*).

Balkong har jag ingen men däremot en rätt stor bro på markplan men där springer det omkring en miljon katter på nätterna.

Snögrotta blir nog nästa projekt men först måste jag åka upp på fjället och lära mig skotta en sån så tills jag kan det måste jag lita på tält och/eller stugor.

Kommer också att testa på att tälta hemmavid men det blir inte förrän efter nyår.

Dessutom måste jag nog köpa bättre sovsäckar innan jag kan göra en riktigt skarp test eftersom de jag har bara är sommarsäckar. Har dock flera som jag tänker stoppa i varandra för att åtminstone testa på att sova i lite mer kyla.
[Ändrat av avslutad210712 2004-12-04 kl 17:12]
 
tigertamjaren; sa:
Är det riktigt kallt brukar jag ha dunjackan på mig i sovsäcken OCH (vilket gör stor skillnad) andas inne i sovsäcken, dvs dra åt huvan helt om ansiktet och andas nedåt mot kroppen.

[Ändrat av tigertamjaren 2004-12-04 kl 11:32]

Att andas i sovsäcken vill jag avråda ifrån - den fuktade utandningslufter ner i sovsäcken blir inte bra tycker jag. Bättre att dra åt sovsäcken och ha ett litet hål för att andas i - för bara näsa och mun. Gärna mössa på i sovsäcken men inte andas i säcken. I så fall får man ha en halsduk för munnen istället och som man kan torka under dagen sedan men inte fukt i sovsäcken.

/Patrik
 
Erfarenheter

Jag har vintertältat och sovit på Therma-Rest ultralight det är i värme som ett bra cellplastunderlag. Numer kör jag med Terma-Rest standardtjockleken det fungerar utmärkt. Räcker mer än väl i värmehänseende.
 
tango; sa:
Att andas i sovsäcken vill jag avråda ifrån - den fuktade utandningslufter ner i sovsäcken blir inte bra tycker jag. Bättre att dra åt sovsäcken och ha ett litet hål för att andas i - för bara näsa och mun. Gärna mössa på i sovsäcken men inte andas i säcken. I så fall får man ha en halsduk för munnen istället och som man kan torka under dagen sedan men inte fukt i sovsäcken.

/Patrik

Det är möjligt att det är skillnad på en dunsäck och en syntetsäck i det här avseendet. Jag som har kört med syntetsäck på vintern (Ajungilak Tyin Winter) tycker inte att det har varit några problem med fukt i säcken. Kondensfukt i yttertyget blir det ju ändå, men att det skulle ha blivit mycket blötare för att jag har andats i säcken vet jag inte, möjligen just där man andas i så fall. Däremot har det blivit avsevärt varmare.

Och rent teoretiskt sett: Varför hela tiden dra in -30-gradig luft i lungorna, värma upp den inne i kroppen (som då kyls ned), och sen bara släppa ut den igen??? Madness! ;)

Sebstverständlich har man mysse på huvvet när det är runt minus 30!!!

Men jag skulle gärna höra om någon har en bättre lösning på det här med andingen i / utanför sovsäcken vid stark kyla.

/ Gutt
 
tigertamjaren; sa:
tango; sa:
Att andas i sovsäcken vill jag avråda ifrån - den fuktade utandningslufter ner i sovsäcken blir inte bra tycker jag. Bättre att dra åt sovsäcken och ha ett litet hål för att andas i - för bara näsa och mun. Gärna mössa på i sovsäcken men inte andas i säcken. I så fall får man ha en halsduk för munnen istället och som man kan torka under dagen sedan men inte fukt i sovsäcken.

/Patrik

Det är möjligt att det är skillnad på en dunsäck och en syntetsäck i det här avseendet. Jag som har kört med syntetsäck på vintern (Ajungilak Tyin Winter) tycker inte att det har varit några problem med fukt i säcken. Kondensfukt i yttertyget blir det ju ändå, men att det skulle ha blivit mycket blötare för att jag har andats i säcken vet jag inte, möjligen just där man andas i så fall. Däremot har det blivit avsevärt varmare.

Och rent teoretiskt sett: Varför hela tiden dra in -30-gradig luft i lungorna, värma upp den inne i kroppen (som då kyls ned), och sen bara släppa ut den igen??? Madness! ;)

Sebstverständlich har man mysse på huvvet när det är runt minus 30!!!

Men jag skulle gärna höra om någon har en bättre lösning på det här med andingen i / utanför sovsäcken vid stark kyla.

/ Gutt
Det viktiga är att inte dra ner den kalla luften direkt i lungorna. Jag gillar inte heller att ligga och andas ut all vattenånga inuti säcken. Brukar istället se till att andas genom ett tyglager, ut ur en liten öppning i min Ajungilak Tyin Arktic-säck, exempelvis en avklippt yllehalskrage som man drar för munnen och filtrerar kylan. Den blir blöt, nedisad om man ligger och andas utanför säcken, men det gör inte så mycket. Lätt att torka upp en sådan liten grej. Om riktigt kallt kan man köra med både balaklavan nerdragen och yllehalsvärmaren uppdragen.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Aldebaran Liggunderlag med liten packvolym Bo och sova 9
andersmossing Liggunderlag - JR Gear Traverse Core Bo och sova 6
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
stefan.svard Liggunderlag Bo och sova 9
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
måsen16 Liggunderlag sommar/vinter Bo och sova 8
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 8
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Hogang Laga uppblåsbara liggunderlag i skarven? Bo och sova 3
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
mårtenm Nytt liggunderlag. Fått reklam från "treksea" Bo och sova 6
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
simonh amok fjøl ultralight liggunderlag Bo och sova 4
Öhrnell Drunknar i reklam om billiga liggunderlag. Törs man testa? Bo och sova 15
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
seasteel Liggunderlag för kraftigare människor? Bo och sova 25
miahansne Robens air impact liggunderlag läcker Bo och sova 2
Leonin Långa liggunderlag som inte är breda. Bo och sova 2
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
veni Vill tipsa er som har dubbla liggunderlag om en lättare variant Bo och sova 4
martinsa Den eviga frågan om liggunderlag Bo och sova 23
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Sebbis Vilket liggunderlag är bra? [~budget] Bo och sova 28
Dania Liggunderlag, ej luft Bo och sova 14
Lunkan90 Liggunderlag tappar luft Bo och sova 9
JL83 Välja liggunderlag Bo och sova 4
gnilrub Delta Hiking liggunderlag Bo och sova 6
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
phstjernfeldt liggunderlag. Bo och sova 13
Struensee Sökes liggunderlag och sovsäck för sarektur Bo och sova 3
Laazy Liggunderlag Bo och sova 5
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
Vikkan Hur förvara liggunderlag? Bo och sova 5
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Jackiie Varför fryser jag med dubbla liggunderlag...? Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.