Varför tältförbud i Tiveden ?

Satt vid datorn och surfade runt för att hitta nåt trevligt område att vandra i över påsk. Tiveden verkade perfekt ända tills jag såg att det är tältförbud i hela området. Kan någon klok människa därute förklara vad vitsen är med det? Allt man lämnar efter sig är ett par kvadratmeter tillplattat gräs.

Att tälta vid vindskydd är inte aktuellt för min del, jag eftersträvar lugn och ro när jag är ute i naturen.

Är det vanligt att det är tältförbud i naturreservat?


...Johan...
 
Jag vet inte varför det är tältförbud i Tiveden, men jag har inga problem med det själv... Det är ett såpass litet område att man faktiskt kan ta sig ut ur det och tälta utanför gränsen. Kolla även upp munkleden och andra leder runtomkring när du ändå är i krokarna...
 
Om jag inte missminner mig...

... så beror det på att jordlagret är ovanligt tunt och då det är berg under så blir det känsligt för torka. Med andra ord så är området ovanligt känsligt. Kolla gärna med Nationalparken!

Och som föregående skrivare skrev - det är lätt att tälta precis utanför nationalparken (tex i närheten av Vitsand).

Förresten så är det ju inte nödvändigt med tält - sovsäck med myggnät över andningshålet räcker långt!
 
Tivedens nationalpark är som nämnts väldigt liten. Området är dessutom lättillgängligt under snöfria årstiden. Mycket folk vid t.ex Vitsand under sommaren. Slitaget skulle bli stort om det var fritt att tälta inne i själva nationalparken.

Jag tog förra årets påskvandring i Tiveden, och detta års nyårsvandring. Går utmärkt att tälta lite överallt utanför själva nationalparken, även om terrängen på flera håll är minst sagt kuperad och snårig. Vid sjön Trehörningen strax utanför parken finns stora jämna torra ytor att slå upp tältet på. Trevligt med "basecamp" där och dagstur inne i parken.

Raskesven
 
Hängmattor

Jag anar att de inte tänkt på den möjligheten. Blir det en stor anstormning av sådana turister kanske det kommer regler om det också.
 
Re: Om jag inte missminner mig...

Duracellkaninen; sa:
Förresten så är det ju inte nödvändigt med tält - sovsäck med myggnät över andningshålet räcker långt!

Vad är definitionen av tält? Är det ok med sovsäck, men inte med sovsäck + sovsäcksöverdrag? D v s hur stor för överdraget vara utan att det räknas som tält?
 
Re: Om jag inte missminner mig...

Duracellkaninen; sa:
Förresten så är det ju inte nödvändigt med tält - sovsäck med myggnät över andningshålet räcker långt!

...och myggnätet kan man nog också skippa i detta fall eftersom det väl knappast lär vara någon större anstormning av mygg vid påsk...

Raskesven: Du klarade att skriva ett helt inlägg som hade med tält/tältning att göra utan att skriva ordet KÅTA! Är det något allvarligt som hänt?

/Andreas
 
Jag tror att en anledning till att det är tältförbud är den att det sliter om många övernattar och leverlägerliv i nationalparken. Får man tälta kan man räkna med att antalet övernattningar i parken skulle öka drastiskt och folk lämnar skräp efter sig eldar osv. Jag tror således inte att det är just själva tältet som är det enda problemet men genom att ha tältförbud så är det endast ett begränsat antal "entusiaster" som faktiskt övernattar i nationalparken vilket som sagt ger mindre slitage och förstörelse i en känslig miljö.

Hoppas ni får en trevlig tur...

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.