Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

Kallaktjåkkå

(Akka blir såhär lite halvvägs upp på Kallaktjåkko som ett skimrande sagoslott. Möjligen uppvisar fjället ifrån detta håll och höjd sin vackraste sida mot vandraren. Juli 2010)

När man går på Kassalako i norra Sarek  så undrar man vad för slags fjäll egentligen Kallaktjåkkå är, som man  ser norrut. Kallaktjåkkå verkar vara ett fjäll man egentligen bara ser på håll långt bort i horisonten. Få personer verkar besöka fjället sommartid, om ens någon nu gör det. Kallaktjåkkå betraktas nog som ett ‘tråkfjäll’ av konnässörerna.

Anledningen till att jag besökte det nu i Juli, var att jag blev intresserad av ‘den där hyllan’ som går längs med sydsidan av fjället, och tyckte på nått vis att den måste ses och vandras på. Läget mellan Sarek och Kebnekaisefjällen måste ju dessutom borga för en enorm utsikt åt alla möjliga håll. Jag fick för mig att det skulle vara lättgånget, lite platt rentav, och ha vackra och vilsamma tältplatser i överflöd.

Tältplatser med vida utsikter.

(En av många perfekta tältplatser Juli 2010)

Fjorton dagar tidigare hade jag traskat och tråcklat mig igenom den besvärliga Norska Nordkallotleden med sina minst sagt lite egendomliga leddragningar,

Enorma blockhav och de mest besynnerliga rangliga broar som hängde och dinglade i det blå. Finns det någonting som är så påfrestande som dessa norska osäkra broar ,som man knappt vet om de håller för en själv?. Några bräder som knappt bär en lös vajer att hålla sig i. Det påminner om någon slags Hollywoodfilm, som man ovilligt hamnat i och som man ibland ser där ofta någon störtar ner i någon brusande jokk på slutet.

Vill man ha det ska man vandra där!
Efter ha vilat upp mig på Ritsem igen i två dagar och bunkrat upp mer mat, var det alltså dags för en nu mer lättare och vilsammare vandring i en vecka. Ett slags soft och mjukt strosande i behaglig takt.  Vandringen hittills har ju direkt inte bjudit på något vidare väder. Det är synnerligen påfrestande att gå själv och ensam lida i blötsnö, regn och dimma och i kall och blåsig luft..
Det pratas ofta om strapatser här bland folk, och då kommer ju alltid Sarek på tapeten som någon 'rikslikare av plågor'. För folk som vill ha något mer ovanligt och lagom besvärligt och kanske rentav om ‘än mer jobbigt‘, tycker jag dom kunde testa denna sträcka runt i Norge: Huke/Gautelis/Skåddåive/Sitas/Pauro/Röysvtn/Vaisa‘. Får ni inte ont i knäna efter det så..

Tillbaks till Kallaktjåkkå då..

(Sarek ifrån Kallaktjåkkå Juli 2010)

Ja, Sjöfallsdalen är ju en vidunderlig och enormt mäktig skapelse. Det märker man när man går uppe på Kallaktjåkkå. Det är en enorm vidd här i landskapet. Man ser i ett stycke hela Sarek, Norge med Blåmanisen, Atlanten och norska fjäll i mängder, och åt norr ser man hela Kebnekaisefjällen. Rundsynen är helt enorm. nästan ofattbar.

Som geologisk skapelse blir man helt hänförd av den här jättedalen och är man inte från början geologiskt intresserad blir man det här. Dalen är som en jättelik vid sänka som leder blicken in mot Norge. Sjöfallsdalen är i botten blottat urberg och fjällmassiven ligger liksom runtomkring den som stora brödbullar på en plåt..Vid förra sekelskiftet måste detta ha varit något enormt märkvärdigt att ta sig hit. Kallaktjåkkå var ju då något som verkligen gjorde skäl för orördhet, ödemark.  Det gav ordet ‘storslagenhet’ ett ansikte. I jämförelse med sin granne Akka, är ju Kallaktjåkkå tvåhundra meter lägre (1810 meter) och betydligt modestare och blygare i sin framtoning.

Men Kallaktjåkkå har en bredd och monumentalitet som inget annat fjäll i landet har.  Dessutom syns fjället överallt i trakten, även när man är inne i Norge. Men man måste veta vad det ligger. Annars blir det ju bara Akka man identifierar. När man är på Kallaktjåkko är det ju bara som om man är på en rund klump inuti dimma. Det är ju inte som att vara på någon topp i Sarek där man känner att man bestiger nått.Men när man väl kommit upp på över tusenmetersnivån så känner man att man är otroligt högt uppe.

(Rena Provence nästan..)

Det här fjället innehåller dock mer än hela nio glaciärer, en massa spetsiga småtoppar som man inte ser förrän man kommit upp en bit till topparna. Fjället är uppdelat som i olika plattformar med terrasser som gör det lätt att bestiga om än lite långtråkigt och enahanda.Men inte vidare brant alls är det, utan nästan som om man kunde cykla upp. En lång uppförsbacke i behaglig lutning.När man går på den här hyllan, (nordsidan som vetter mot Teusajaure är lite brantare) så upptäcker man en mängd gamla stigar. Många av dessa stigar är verkligen väl använda. Svarta och vältrampade och ibland rentav tydliga av ålder. Stigarna leder ofta fram till gamla rastplatser, gamla kåtahärdar med svartjordslager. Innan Akkajaure skapades måste det här varit en naturlig färdväg åt väster precis som alla de gamla sjöarna som försvann (det var sex styckna) och som man färdades på i båt, och då måste även denna hylla som ju leder in mot norska Tysfjorden varit något man inte bara gick på utan även åkte på med renar, snabbt och enkelt. En av de mer märkligare platserna man förr eller senare leds fram till, är en gigantisk samling med tre enorma flyttblock som ligger tillsammans och liksom bildar en sluten värld för sig. De tre blocken är större än normala trevånings hus och lutar mot varandra. Tre trånga öppningar kan man ta sig igenom och innanför ser man upp mot himmelen som i ett slutet takfönster. Utanför i rät linje ligger flera så kallade ‘vilande hönor‘, Alltså stora block uppallade på mindre stenar. Under dessa är det fullt av renhorn och kulturlager i svart jord med mögel och mossa.

Man går även förbi en del nu förfallna och öde renvaktarstugor byggda på trettiotalet i grått silvrigt trä. Det känns lite märkligt och vemodigt att stugorna står tomma och förfallna. Murkna tidningar ifrån femtio och sextiotalet, visar gulnat upp äldre händelser. Madrasser, fotogenlampor och metallskrot. En tyst och övergiven värld. Dessutom högt upp.
Att vandra på Kallaktjåkkå är faktiskt magiskt. Man känner sig unik. Ödsligheten får en ny valör. Så få har gått här. Inte bara det att det ges en landskapsvy som jag aldrig sett i fjällen utan även det att fågellivet var så påtagligt livligt. Både havsörn och kungsörn. Järv och Rödräv. Rödbena och grönbena.I blomväg är väl inget att skriva om hem egentligen. Det finns dock en plats  som gjort att Kallaktjåkkå ändå hamnat på botanikernas önskelista över landets mera sällsynta växter och det är på nordsidan vettande mot Teusajaure, där finns en plats med vittringsgrus där jokken ifrån fjället Slätotjåkko rinner ner- Slätojåkkåtj- i Suorggejohka, där i gruset, växer en lokal variant av Fjällvallmon, här den sk. ‘Lappvallmon’ växer( ( Papaver hyperboreum) Den växer endast här och på en plats till i Abisko. Det är få förunnat att ha sett den. Den blommar dessutom när man inte direkt orkar gå i fjällen. Det är dom där dagarna under snösmältningen.

Men gigantiska fält av blomängar finns ändå med smörblommor, som kan smälta hjärtat på den mest trötte och förhärdade fjällvandrare finns det. Dessa platser är som gjorda för att sätta upp sitt lilla Aktotält på, och bara njuta oreserverat och utsikter och klarblå himmel. Där kan man sitta och koka sina Tortellini och sedan sova gott och mjukt.

(Sarektjåkkås nord och stortopp ovanför molnen)

(Kebnekaises toppdriva i moln.)

Att den där vandringsvänliga hyllan finns får man ju som så mycket annat i fjällen tacka geologin för. Just här där den bildats är det mer lättvittriga glimmerskiffrar och dom har nött ner mer än dom uppåtstickande knölarna i massivet som ju är utav amfibolit.

Under en sådan här mer vandring i maklig takt kan man mer kosta på sig små dagsutflykter lite hit och dit till stenar och formationer man oftast går förbi. Att vandra i fjällen är att lära sig se.Precis som Kassalako på andra sidan Akkajaure som denna hylla hör ihop med så är hela sluttningarna här beströdda med block av kvartsit, dom blir lite mer fyrkantiga och kubiska och ligger liksom slängda över slätten.

(Maukojaures sjövindlingar. Ett sällsamt fågeleldorado)
Att vandra är ändå inte att sträckgå, utan man får snirkla och göra omvägar än hit och än dit-. Och precis som på Kassalako så är det en massa flikiga småsjöar som inte riktigt vet hur dom ska breda ut sig och skapa omöjliga små vikar som är ibland svåra att avgöra vart dom slutar.. För rätt vad det är skyms ju sikten av en liten bergknalle och då ligger det alltid en ny liten pöl där, som hindrar en från att gå den väg man är inne på. Och att bara gå efter en karta det går ju inte.
Ibland när man är inne i svårgångna landskap utvecklar man tillslut efter en tid, en metod- som är högst personlig- när man känt av landskapet, hur man ska gå. Hur, och vilken teknik som behövs. Ibland måste man liksom ligga före i tanken och just undvika vissa miljöer som man ändå vet kanske verkar genväg, men som blir till en senväg.Visst, svär man ve’ och förbannelse när man kommer fram till ett stopp. För det finns sånna stopp. Men, är vädret fint och solen lyser kan man ju kosta på sig ett gott skratt och rannsaka sin egen analytiska förmåga. För kom ihåg. - Det är du emot naturen!På så vis kan vi som vandrare uthärda de mest otroliga miljöer och klara av att lösa kraven på att korsa ett obeskrivligt blockhav, ett skrämmande vad eller en ofattbar björkdjungel.

(Jag och Rieppetjåkkå Juli 2010)

2010-08-18 21:05   peter1969
Intressant plats, kul med rapporter från platser som få besöker. Dom där 3 stora stenblocken som stod ihop, har du någon bild på det? Vore intressant att se. Vore även intressant att besöka denna plats men det såg ut att vara en dålig plats för en hängmatteälskare som jag:)

Svar 2010-08-19 16:27   Anders_sthlm
He-he! Är du en ‘Hängmatteälskare‘? En hängmatteälskare som nu vill se och beställa bilder.. Det var till att ha krav det. Få väl se vad jag kan göra åt det då.. Jag kan gott säga dig att den här vandringen jag gjorde under tre veckor rakt då inte var någon vila i någon hängmatta. Den innehöll både blåskatarr och lossnande sulor på kängorna.
Nåja.. Vad får jag för bild utav dig då?-- Vad brukar dom säga i dessa gangsterfilmer.. ‘If you show me yours
... I show you mine’

2010-08-18 21:08   Håkan Friberg
Tack Anders. Nu vet jag att jag måste dit. Jag har också rört mig i näst intill orörd fjällnatur i år - Kaisekietj-tjåkkåh (med den gamla stavningen). Det kommer en text så småningom.

Svar 2010-08-19 16:28   Anders_sthlm
Ingen panik Håkan.. Här skriver vi om det vi vill och det vi tycker om, och när vi vill och för alla. Helt enkelt om det vi känner för.och vi gör det i vår egen takt och när vi vill.
Ja som jag sagt tidigare till dig så är den platsen Kaisekietjtjåkkåh och trakten där mot Padjelanta kring Sulitelma och Jeknaffo en av de platser jag sätter högst i min vandringsvärld. Ett litet grönt sagoland. Det finns alltid något spännande att upptäcka där. Vill man frossa i saftigt grönt gräs och oslagbara tältplatser är ju detta platsen att vara i.
Jag ser fram emot att läsa om det.

2010-08-18 21:26   tbergman
Fint skrivet som vanligt Anders. Kallaktjåkkå är nu ännu lite mindre av ett okänt fjäll.

Intressant att du diskuterar Stora sjöfallsdalen och föreställer dig hur det en gång varit. För är det något som gör mig sorgsen så är det just tanken på vad som där gått förlorat, vilka naturvärden som där våldtagits av den moderna ingenjörskonsten. Ibland leker jag med tanken på att sjöfallen ska återställas. Det blir ett slags dagdrömmeri. Fåfängt. Men ändå.

Svar 2010-08-19 16:29   Anders_sthlm
Thomas! Man kan inte vrida klockan tillbaka..inte på något vis. Och aldrig när det gäller vanställd natur.. Men ibland skulle man ju kunna önska det. (Och kanske inte bara då det gäller det här) Dock, jag såg en gång Sjöfallet. 1989 påsläppt, då man trodde dammen skulle brista. Visst var det mäktigt, men antagligen inte alls som om det var full fräs på allt på den tiden det begav sig.
Jag tror man har svårt att föreställa sig hur egentligen hela dalen såg ut en gång i tiden. Hur otroligt rik platsen antagligen var, med dessa flikiga småsjöar fullt med liv, djur, fisk. Det var ett helt och komplett sjölandskap. Unikt i världen. Stora Sjöfallet var ju dessutom ‘Juvelen i Kronan’ i Fjällen. Europas största vattenfall dessutom.
Men vem vet. En dag kanske man inser att man kan återställa det hela.
Jag själv tänkte på Tore Abrahamssons ord ifrån 1973:’ en tvångströja av tystnad’ För visst hade det varit märkligt att ha denna enorma ljudkuliss av forsande vatten..

2010-08-18 21:26   OBD
Tack för den här skildringen! Nu blev jag verkligen sugen på Kallaktjåkkå.
Din jämförelse med Kassalako gör mig dock litet betänksam. Jag snuddade vid det området 2003 när jag rundadeSuottasjjavrre och då vet jag inte hur många gånger jag fick ändra färdriktning därför att det, precis som du skriver, bakom en kulle dök det upp en vattensamling som man inte kunde ana. Gick dock samma väg i år och då gick det betydligt lättare.
Kallaktjåkkå. måste jag ta med i planeringen av nästa års vandring.

Svar 2010-08-19 16:30   Anders_sthlm
Hej Bertil.
Ja Kassalako kan ju vara ett kärt trassel att gå på. Man är ju oftast dessutom väldigt trött när man kommit dit. Och inget är ju så enerverande som detta ständigt knixande på småkullar med sjöar som ju aldrig tycks ha något slut. Men, ingen fjällvandring någonstans är ju någon dans på rosor direkt. Och säg mig, när är man egentligen helnöjd?.Jo när man klarat av något. Man får ta det man bjuds på helt enkelt. Det gäller att gilla läget på nått vis. Ja du vet.. Klä av sig i hällregn, vada i midjedjupt vatten, ramla och slå sig.. Brottas med björkskog, Sparka på köket så soppan far på tältet. Ramla ner i ett rölkahål med dy. Ramla ner ifrån ett snöfält. Glida på rumpan på hal is så man skär sig. Ligga i tältet i trettiogradig värme. Listan blir lång....
Det finns en hel del.. He-he!
Kallaktjåkkå är väldigt bekvämt faktiskt.

2010-08-19 09:06   äventyrssugen
Instämmer med tidigare kommenterer. Det får bli ett bokmärke på den här artikeln och möjlighet att komma tillbaka för planering eller drömmar.

Svar 2010-08-19 16:31   Anders_sthlm
Tack, det var kul att höra.

2010-08-22 19:40   Karhu
Härlig beskrivning och jag känner igen mig. Vi försökte komma upp på Kallaktjåkkå för några år sedan i september men det blev rena fimbulvintern och mycket hård vind på under ett dygn. Vi vågade inte hämta vatten i småtjärnarna eftersom de frös till is vid strandlinjen och resten gick inte att bedöma. Småjokkarna frös och fick en isskorpa. Så vi fick tyvärr ta oss rakt ned i skogslandet och vägen vilket i sig var en intressant avslutning.

Svar 2010-08-22 20:22   Anders_sthlm
Ja allt varierar ju efter årstid. I September är nog det mesta i ett riskspel. Landskapet förändras ju efter årstid. Och då kan även en idyll som Kallaktjåkkå förändras och bli till en bister och arktisk värld.
Men fjället är ju nära och inget svårt att komma till. Men ändå beses det ju aldrig.

2010-12-01 01:02   eplabi
Känner igen beskrivningen med de jobbiga sjöarna och kullarna. Gick själv upp en mil från Ritsem (vid det vackra vattenfallet man ser från sjön) en kväll i september i år. Fick vända pga mörker innan jag hann upp på högsta toppen. Det var bra mycket krångligare väg än jag tänkt mig... Kilometrarna med björkskog innan man kommer upp (och i mörker på nedvägen...) upplevde jag dock som jobbigast. Tack för en bra berättelse. Jag hörde förresten av kollegor i Ritsem att det var ett dussin sjöar från början men det kanske ingen vet exakt egentligen.

Svar 2010-12-01 14:56   Anders_sthlm
Hej å tack för din kommentar.
Det är kul när det man skriver fortsättes att läsas efter ett tag man lagt in det här.
Ja det är knepigt att ta sig ifrån Ritsem direkt upp till Kallaktjåkkå. Det finns olika angreppspunkter. Själv valde jag en väldigt tokig. Den som gick genom björkskogen vid stora telemasten, på en stig som vetter mot den och den var outhärdligt svår med en jobbig tät björkskog med sly och block i. Dessutom var det stönhett och svarta moln av knott.

Bästa sättet är att gå längs den där trista Sitasvägen upp till en nybyggd renvaktarstuga uppe vid Ritsemjaurratja, och där liksom vada över och börja gå upp på flanken Jouvvagielas, då slipper man denna fruktansvärda björkskog.
Annars tycker jag att Kallaktåkkå mycket väl förtjänar att uppmärksammas.
I sin nyutgåva av ‘På Fjälltur’-Abisko Kebnekaise’ (Norstedtds 2010) beskriver Claes Grundsten nu äntligen då en tur till fjället. Han skriver att: ‘utsikten är fenomenal’ och ‘det finns ingen ände på siktvidden’. Det är få utsikter som han ger dom orden!
Jag kan bara instämma i det. Fenomenal är ordet.
Men tyvärr Kallaktjåkkå förblir förbisett av vandrarna.

2011-05-28 12:01   locovarg
Hej Anders, jag vill bara åter stöta på och tillhålla dig att samla allt det här enastående materialet och låta Bonniers titta på det. Jag kan se en tjock volym framför mig med fjällbetraktelser.

Svar 2011-05-29 19:52   Anders_sthlm
Tack ska du ha för det fina och generösa omdömet!
Det är alltid stimulerande när någon ger sig tid att läsa det man skrivit här.

2011-05-29 21:03   Minnatur
Tack för en underbar mental förflyttning. Moment, som du beskriver de, får mig att minas mina vandringar... Tack!

Det våras för Gotland.

Sjunkna vrak. Båtskrov av gamla kalkskutor i badviken, Kappelshamn, Lärbro. 2023

You only live twice.

You only live twice...

Fjällmassiven har olika personligheter, olika typer av karaktärer, ungefär som om dom har något av obekanta sällsamma egenskaper vi vill locka ur dom.  Vissa tilltalar oss, andra inte. Vissa känns trygga, andra definitivt inte. En del skrämmer. Vissa har namn som: ’Sjuodji’, ett väsen som både ser och hör allt, särskilt när någon skryter eller talar illa om någon. ’Äpar’ ungefär vid samma plats, som kanske många vet, är namn på en myling, ett dött barn som skriker. Längre in i Sarek vid Sarvesvagge finns fjället ’Kalme’, en plats där nån legat obegravd. Vissa namn är fortfarande besjälade med mystik och undanhåller det outsagda.

Tanklöst, Omoget och Egoistiskt.