Mest om svenska fjällen.

Social, vettig och trevlig. Jättevan fjällvandrare med stor erfarenhet av orösade leder.
Gillar öde natur, tillika väl valda vackra tältplatser med vida utsikter där jag får vara ensam.
Gillar mest att bada vid öde fjällsjöar.
Står ut med det mesta..Alltifrån folk till ödemark.
Pensionerad polis nu plus 70, med konstnärliga och litterära ambitioner.
Lärare och handledare i kriminalteknik med inriktning på dokumenterande fotografi. Statlig utredare.
Boendes i Vasastan i Stockholm och på släktgård på norra Gotland.
Favoritområden i fjällen är: UnnaRäita, Mårma.

Användarnamn: Anders_sthlm

Intressen: Vandring, Jakt, Turskidåkning, Litteratur, Bär & svamp, Paddling, Foto, Resor, Stockholms vildmarker. Gotlands stränder. Norra Lapplands skogar och fjäll. Kajak i skärgården. Jakt och fiske.

Mer på profilsidan


Hitta ditt paradis

I dag med morgontidningen i brevlådan, kom en sådan där ruggig årlig reklambilaga om sommarön Gotland igen. Fullt med flinande och konstlat lyckliga ansikten i någon slags ‘Feel-Good-Anda’ där uti  försöker nu ‘Destination Gotland’ måla upp ön som återigen en varm och solig Medelhavsö. Jag trodde att den stilen var väldigt gammeldags och lögnaktig. Men så är det inte. 

Två böcker om Sarek.

Såhär' i det gråtrista vintervädret när man vare sig kan ta sig runt på skidor eller skridskor kan det vara kul att sätta sig i länstolen och titta i lite olika böcker. Jag drar på måfå' ut två böcker om just Sarek ifrån min bokhylla och kollar hur dom fungerar, i dag år 2010 egentligen.

Den ena är’ Sareks Fyra Årstider’ Norstedts förlag, 1982. och

Den andra är: ‘ Vildmarksvandring i Sarek’ Vildmarksförlaget 2007. Det skiljer dock 27 år mellan böckerna. I princip en hel generation. Har Sarekvandrarens attityd förändrats?

Boken ‘ Vildmarksvandring i Sarek’ av Annika Berggren, kan man gott säga är den helt nyaste och mer samtida av dessa två. Den gör stora anspråk på att locka hennes läsare till någon form av nyfikenhet och vandring. Hon kallar det själv på baksidanpå boken för en ‘inspirationsbok‘. Som ska ‘locka till fler upplevelser och ge handfasta tips‘. Boken är på hela 156 sidor. Den känns betydligt textmässigt mer innehållsrik än den andra boken.

Såhär' i det gråtrista vintervädret när man vare sig kan ta sig runt på skidor eller skridskor kan det vara kul att sätta sig i länstolen och titta i lite olika böcker. Jag drar på måfå' ut två böcker om just Sarek ifrån min bokhylla och kollar hur dom fungerar, i dag år 2010 egentligen.

JEDER ZEIT IST WANDERZEIT

JEDER ZEIT IST WANDERZEIT!

..visst!

Hur når vi vårt mål egentligen och vem bestämmer över vad vi ser upplever och relaterar oss till? Ja, det undrar man ofta över.

Innan Jul åkte jag ner till Teneriffa på Kanarieöarna för att ta mig en slags välbehövlig vila. Bortsett ifrån busstrejker, och jordskred och ihållande hällregn kan man säga att det var en rätt okej avkopplande resa. Ni som rest dit och till andra öar runtom, typ: Madeira, Azorerna ,vet att ska man komma något vart är en bra guidebok nått väsentligt och förutsättningen för att komma något vart i landskapet..

Utan guidebok kommer man inge’ vart!.. Det var det jag tänkte jag skulle skriva ett par rader om.

Om man förser sig med en av dessa standardböcker över vandringar, alltså Sunflowers guideböcker, Ja det finns som ni vet en uppsjö av dessa. Så heter dom eller börjar på Landscapes of..(och så området..) I mitt fall hade jag inköpt Landscapes of Tenerife.

JEDER ZEIT IST WANDERZEIT!

Vyer upphör aldrig att fascinera.

När den tyske romantiske konstnären. Caspar David Friedrich målar sig själv med en vy framför ‘Riesengebirge’ i Södra Tyskland är det en så kallad additativ, alltså en slags manipulerad bild vi ser. Fast... vi upplever den i dag som ‘äkta‘. Den ser ju så avbildande ut. Men det är den inte, tyvärr. ..Den består av olika delar ihopsatta.. En alptopp, en dresdenklippa och lite dimma.

När den tyske romantiske konstnären. Caspar David Friedrich målar sig själv med en vy framför ‘Riesengebirge’ i Södra Tyskland är det en så kallad additativ, alltså en slags manipulerad bild vi ser. Fast... vi upplever den i dag som ‘äkta‘. Den ser ju så avbildande ut. Men det är den inte, tyvärr. ..Den består av olika delar ihopsatta.. En alptopp, en dresdenklippa och lite dimma.

Alla dessa blockhav...

Var i helvete kommer all sten ifrån?..

Vem har lagt dit det där?

Och var fan tar den vägen efter ett tag?

..................................................................

Gå på blockhav gillar ingen, eller? 

Ändå finns dom ju där, stenarna alltså och dom märkliga blockhaven. Det verkar som om någon sjuk djävul bara lagt ut dom för att man ska snubbla runt..

Och vem är det då denne ansvarige för blockhaven?

I all fjällvandring finns det enorma besvär, men dessa ödsliga besvär ‘idylliseras och romantiseras’ och verkligheten som vi ju alla vet, ter sig ju som den är, när man ju står där och vinglar’ ramlar och svär.

Som ung ‘sork’ på Gotland kunde jag bara se sten som något naturligt och som något som världen bestod utav. Det var helt enkelt väldigt bara så.. Dom fanns där, stenarna. Och dom var grå. Dom var många.

Var i helvete kommer all sten ifrån?..

Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Nästa Sista 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.