I samarbete med:

Användarnamn: Karin@explore61N

Intressen: Alpinism, Klättring, Expeditioner, Vandring, Navigering, Mountainbike, Multisport, Orientering, Paddling, Segling, Utförsåkning, Speleologi, Kiting o skidor av alla de slag!!

Avsegling Bergen!

Tre veckor senare efter två forskurser och ett äventyrskollo för 13-15 åringar så är det dags att börja andas havsluft! De senaste veckorna har varit full fart framåt och nu känns det som att det är perfekt med lite semester. De två kollo-veckorna har varit fantastiska . Otroligt kul att arbeta med tonåringar, visa upp möjligheten till Friluftsliv på hemmaplan.

De har njutit både vilt och vackert; -Grottkrypning, Kanothajk, Klättring, Vandring och Forspaddling. Mycket navigation, och friluftslivs lära i allmänhet. Ett gäng glada äventyrare har formats och mycket nya lärdomar och erfarenheter för både ledare och ungdomar blev det! Att jobba med naturens element och att ha kontrollen i dem när det rushar på.. Det är energigivande. Lyckorus och adrenalinrush kickar in.

Detta läger ledde till att förplanering och packning inför seglatsen med Explorer skedde med speciellt mycket framförhållning. Kollot’s avslutning skedde kl 13.00 igår , fredag.. Några timmar senare skulle det mönstras på i Bergen. Miljötänk och försöket att leva så klimatsmart som möjligt fick ett litet bakslag som det så lätt blir när tiden blir knapp. Jag får kompensera för det framöver. Med fina minnen och många glada leende barn på näthinnan satte jag mig på tåget för att byta skog mot hav.

Utflygningen skedde över många av de bergsområden man spenderat dagar och veckor i och det var spännande att se dem från ovan. Detta är verkligen Nordens alper… Vi har så häftiga områden så nära… Hurrungane, Jotunheimen, Sunnmørsalperna, Hardangervidda… Vi måste verkligen inte resa halva jorden runt för att nå högalpina miljöer av världsklass. När jag under Ekstremsportveko i Voss, Norge, förra året träffade på Nya Zealändare som trivs bättre här i våra forsar och fjäll fick jag än mer förståelse för hur exotiskt detta är. Rätt grymt!

Skinnarmo, Linnea och resten av besättningen mötte upp mig och Lotta från ”Polarquest”- upplevelsebolag när vi nådde Bergen. En natt i hamn för att följa tidvattnet ut på morgonkvisten. Troligen den enda natten vi ligger stilla eftersom vi vill segla på dygnet runt nu upp till Tromsø där vi bör vara 3e juli. Vyerna och värmen var begeistrande. Tid att njuta! Imorse kastade vi loss, delade upp oss i 4 timmars vaktskift och satte av norrut. Hittills har gänget haft ganska lyxig standard för att vara expeditionssegling.Flera utemiddagar utmed hamnarna och lyckats fiska upp en del fiskmiddagar med.

Ett team på 9 är vi nu upp till Tromsø. Förutom expeditionsteamet har vi vår fantastiske kapten Niklas aka ”kocken” eller ”meckarn”. Niklas kan båten innan och utan och kommer vara den som seglar hem båten via amerikanska kusten, västindien och sedan atlantöverfarten allt efter att Nordostpassagen passerats och expedtionen är genomförd. Vi har en intressant besättning och TV4 samt en fotograf är med och förevigar allt.

Då högtrycken avlöser varandra och sommarvädret är vad alla utom seglare önskar sig så finns ingen vind att föra oss norröver i nuläget. Motorn som i nuläget jobbas på en del med småläckage mm för oss framåt alltmedan fjordlandskapet tornar upp sig större, vackrare och mer o mer retsamt lockande för en klättrare på havet! Nej, dags att hoppa i säng här kl 21.00, är ju bara 7 tim till nästa skift! Snart äras nätterna av Midnattssol iaf!

2009-06-30 08:38   jarbring
Vad gött det låter.

Kontinuerliga forsar o canyons i Alperna!

Efter att i flera år pratat om att fixa en forsträff nere i alperna, liksom vi brukar göra på flera orter o områden i Sverige så var det äntligen dags.