Att komprimera eller inte komprimera...

Har sökt på forumet om tips på hur man bör packa ryggsäcken med avseende på komprimering. Min utgångspunkt är att få ner alla prylar, utom tältstängerna, inuti säcken och att packa med ett tält, samt att vandra ensam under en veckas tid. Ponera att du har en säck med volymen 80-90 liter. Anta vidare att du stoppar ner liggunderlaget mycket löst rullat liggande mot säckens insida. Anta även att du packar tältet löst inuti säcken, i eller utanför påsen (tältet ett HB Unna) och spänner fast tältstängerna utanpå säcken. Sådär, nu är alla antaganden gjorda!
Säg sedan att du använder en komprimeringspåse för ombyteskläder och förstärkningsplagg. Är komprimering egentligen bra för att få ner så mycket som möjligt i säcken? Den komprimerade påsen får ju en rundad form. Nästan alla friluftsprylar är ju runda/rundade, kök, kompressionssäckar, vattenflaskor, sovsäckar (om de komprimerats) etc. Med en massa runda prylar i säcken så uppstår väl tomrum mellan prylarna? Eller har jag fel? Hur gör mam för att utnyttja volymen maximalt i säcken? Komprimerar till max eller packar löst, men tätt, och pressar ihop hela skiten?
Hoppas jag lyckats åskådliggöra problematiken. Hur gör ni för att utnyttja säckvolymen optimalt?
 
fnöskticko; sa:
Hur gör ni för att utnyttja säckvolymen optimalt?



Jag har en säck på 90 liter, sätter liggunderlaget löst rullat efter sidorna och trycker sedan ner mitt Unna/Nammatj 3GT innan för liggunderlaget. Sedan trycker jag ner de (större t ex tröja) kläder som ska med innan jag lägger kök, mat, bränsle och diverse småplock som ska med ovanpå. I de hålrum som ändå uppstått nu, så trycker jag ner sockar, fillingar (mindre klädesplagg). Jag tror inte på komprimeringspåsar.

[Edit] jag trycker sedan ner tältstängerna mellan tält och liggunderlag (z-rest). Tror de är bäst skyddade där. [Edit]

ps. Detta är när jag inte har sidofickorna på säcken. Då går kök, bränsle och småplock/mindre kläder dit. ds
[Ändrat av öringen 2007-01-17 kl 13:29]
 
fnöskticko; sa:
Nästan alla friluftsprylar är ju runda/rundade, kök, kompressionssäckar, vattenflaskor, sovsäckar (om de komprimerats) etc. Med en massa runda prylar i säcken så uppstår väl tomrum mellan prylarna? Eller har jag fel? Hur gör mam för att utnyttja volymen maximalt i säcken?
Vänta med att packa maten till sist och häll sedan på korngryn tills alla tomrum är fyllda.
 
Varför packa ner liggunderlaget i ryggsäcken?? Stor volym men ingen vikt gör det ju perfekt att spänna utanpå, eftersom det inte stökar till viktfördelningen? Dessutom är det väl smidigt att ha det tillgängligt för raster o så? Med en rygga på 80-90 liter och normal packning för en veckotur kan jag inte se att komprimering ska va ett problem överhuvudtaget.

/Per
 
fson; sa:
Varför packa ner liggunderlaget i ryggsäcken?? Stor volym men ingen vikt gör det ju perfekt att spänna utanpå, eftersom det inte stökar till viktfördelningen? Dessutom är det väl smidigt att ha det tillgängligt för raster o så? Med en rygga på 80-90 liter och normal packning för en veckotur kan jag inte se att komprimering ska va ett problem överhuvudtaget.

/Per

Gillar att ha smal säck som inte tar fast nånstans, men visst händer det att det hamnar utanpå ibland.
 
Du har väl egentligen svarat på din egen fråga. Hopsamlade i färglada påsar så blir prylarna inte så packbara. Själv skulle jag dock bli nojig om ALLT låg huller om buller i säcken. Det blir en gyllende medelväg med en del i färgglada påsar och en del liggandes löst.

Mvh
Peter P.
 
Just av den där anledningen tycker jag att stora kompressionspåsar bara är dumt. Man klämmer ihop allt till en stor kula och sen är det svårt att packa effektivt.

Jag försöker istället komprimera varje grej jag packa ner. Kläder rullas hårt (och låter man en bit av en ärm, ett ben eller strumpans skaft sticka ut så vränger man den sen över det hårt rullade så den håller ihop det hela). En del väldigt fjädrande plagg (fiberpälströjan t.ex.) sätter jag en snodd runt.

Då kan man sprida sakerna mer i säcken och fylla ut hålrummen bättre. Fast man lägger dem ju inte löst utan i en tunn packpåse, som man då kan "forma" efter hur man packar.
 
Varför packa fullt och komprimera,sprid ut sakerna i flera olika påsar så att de går att 'forma' istället.Glöm inte att vika ombytet för det blir en stor skillnad mot att bara knöka ner skiten.Smutskläderna är bara att bylsa ner eftersom,antagligen har maten minskat så att det finns utrymme.


peter
 
inte

Jag komprimerar aldrig något utom sovsäcken längst ned i botten. Berdvid läger jag mitt thermarest. Resten packar jag i mindre påsar som jag sedan kan knöla ned där dom passar bäst för att spara utrymme. Jag har allt i ryggan för att få på regnskyddet lätt. Tycker dessutom at säcken känns bättre att bära om det inte är "en ledsen degklump" jag har på ryggen med en massa bråte hängande utanpå som en sambaorkester utan vill ha en lite kompakt hårdpackas säck. För en tvåveckorstur räcker gott och väl min 82L rygga. Min personliga åsikt beträffande den "klassiska" packningen med tältet under ryggsäckslocket, är att det bara blir ett högt rangligt värdelöst torn som bör förpassas till 70-talet. Nåja vi alla tycker ju olika i den frågan så man skall naturligtvis använda sig av ett packningssätt som passar en själv, utrustningen och anatomin....så fick jag det sagt också...*L*:)
 
fson; sa:
Varför packa ner liggunderlaget i ryggsäcken/Per

Jag tycker, att om man har saker fastspända utanpå, då har man köpt för liten ryggsäck. Därför har jag en Bergans på 130 liter.
Beträffande komprimering, så gillar jag de påsar som blir långsmala korvar när man drar åt dem bäst. Mina komprimeringspåsar kommer från Klättermusen, och jag tror att de kallades "Boa".
 
Boludo; sa:
fson; sa:
Varför packa ner liggunderlaget i ryggsäcken/Per

Jag tycker, att om man har saker fastspända utanpå, då har man köpt för liten ryggsäck. Därför har jag en Bergans på 130 liter.

Håller med, därför har jag en Black Diamond på 55 liter :)

Jag brukar komprimera min klädpåse och min sovsäck, det jag får bort i volym på det sättet är avsevärt mycket mer än de eventuella små hålrum som bildas mellan prylarna.
 
Förresten, jag komprimerar förstås säcken och kläderna genom att trycka ner dem i en för liten påse, kompressionspåsar tenderar att väga lite för mycket för min smak. Handkraft duger ganska gott.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.