• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vett och etikett i forum

Angående föregående tråd: diskusionsforum.

Nu kommer jag väl få mycket skit men visst är det så att 5-6 personer här sabbar många trådar med massa skitsnack. Ibland är det kul med ett par roliga kommentarer men det går oftast för långt. För 3-4 år sedan när antalet deltagare inte var så stort fanns inte detta och då fick man oftast mer relevanta svar.
Nu handlar ibland (ofta??) bara dom 3-4 första svaren om ursprungsfrågan och sen följer 30 inlägg med massa dravvel som inte har med frågan att göra. Inte alltid kul för den som startade tråden.

Min personliga åsikt är alltså att lite ironi mm förgyller diskusionerna, om det bara på något sätt har med ursprungsfrågan att göra.

Vad tycker ni andra? (Slår vad om att denna tråd kommer spåra ur den med)

...Johan...
 
Medhåll

jd; sa:
Nu kommer jag väl få mycket skit men ...

Äh, jag håller med - trots att jag är en ypperlig urspårare själv. Oftast (men inte alltid) har dock frågan besvarats innan urspårning sker.
Problemet är kanske att de som är duktiga urspårare samtidigt ofta är duktiga på att komma med riktigt bra inlägg.
 
Svaret är väl ganska enkelt. Det behövs ju bara att de "5-6 personer som sabbar många trådar" slutar medverka här på forumet. Vilka är det?

/Håkan
 
Jag är också trött på att sakdiskussioner översvämmas av personliga kommentarer. Det räcker nu.

Kan inte de som vill kommentera fritt göra det i en särskild, ständigt pågående tråd i fritt forum? Eller använda irc eller newsgroups för tråkigt-på-jobbet-snack?

Tillägg:
"Oftast (men inte alltid) har dock frågan besvarats innan urspårning sker."

Fördelen med att hålla trådarna rena är att de är lättare att söka i senare. Dessutom är man nog mer benägen att ta upp en gammal tråd och fylla på med ny information och åsikter om den håller sig till ämnet. Annars skapar man nog hellre en ny tråd av dublettkaraktär.
[Ändrat av orchid 2004-04-02 kl 13:25]
 
Re: Medhåll

Nordesjö; sa:
Problemet är kanske att de som är duktiga urspårare samtidigt ofta är duktiga på att komma med riktigt bra inlägg.

Stämmer! Lite roliga kommentarer håller liv i Utsidan och det vill jag absolut inte få bort. Det är när det går till överdrift som det inte är så roligt längre, och det verkar ju inte moderatorn tycka heller eftersom den tidigare tråden stängdes.

...Johan...
 
Håkan K; sa:
Svaret är väl ganska enkelt. Det behövs ju bara att de "5-6 personer som sabbar många trådar" slutar medverka här på forumet. Vilka är det?
/Håkan

Ja, det är ju en variant. Det finns dock andra bättre lösningar.

...Johan...
 
Jag håller med såväl Håkan som Martin. Det är ju bara att stänga av oss som spårar ur, skriver roliga kommenarer etc OCH svarar på de flesta frågorna här så startar vi ett nytt forum.

/ G
 
En annan vett och etikett grej är att man om man delar ut kritik så kommer man med en konstruktiv lösning på problemet..

Jag kan se hur diskussionerna kan upplevas som interna och irriterande då jag själv kritiserat andra sidor för just detta beteende.. Forum är dock levande och inget annat än en spegling av dom som befolkar det, så om det är mycket urspårningar och intern humor så beror det på att forumet befolkas av ganska många Interner(skämt.. lite kul eller? Kanske lite långsökt)..

Jag har själv fått smaka på min medicin då trådar som jag skapat blivit kapade av diverse grejer, man har dock ett eget ansvar att på ett schönt sätt säga: fanken grabbar.. kan vi inte hålla oss till ämnet ett tag till?.. Svårare än så behöver det inte vara..


(kritik OCH en konstruktiv lösning som inte behöver vara rätt men ändock ett försök!)

Tittar vi lite på fakta så ser vi ganska enkelt: Av dagens 30 aktiva trådar så är en utspårad, WOW!! Det e kanske inte så farligt som vissa vill pådyvla?
 
Är det inte bara så enkelt att det är upp till var och en att lägga in en anmälan till Utsidan om personer som bryter mot de forumregler som finns.
Sen för Utsidan, eller moderator ta beslut om dessa personer ska späras, avstängas etc.
 
-Patric-; sa:
En annan vett och etikett grej är att man om man delar ut kritik så kommer man med en konstruktiv lösning på problemet..

I sann demokratisk anda tänkte jag höra vad ni andra tycker.

-Patric-; sa:
Forum är dock levande och inget annat än en spegling av dom som befolkar det, så om det är mycket urspårningar och intern humor så beror det på att forumet befolkas av ganska många Interner(skämt.. lite kul eller? Kanske lite långsökt)..

Lite kul var det allt, men det är det mesta på fredag eftermiddag.

Min konstruktiva lösning på problemet är att man tänker efter innan man skickar ett inlägg om det verkligen tillför något till dom tidigare inläggen, allra helst det första.
Kanske lite olycklig formulering i första inlägget om "5-6 personer". Samtidigt som dessa personer står för merparten av totala urspårningar (min högst personliga åsikt), så är det deras inlägg som får mig att skratta gott vid varje besök på Utsidan.

...Johan...
 
Om jag fortsätter att ignorera vad ni andra skriver och som vanligt kör mitt eget race.. såååå, tycker jag inte att det är speciellt MÅNGA trådar som spårar ur, det är intensiteten på inläggen i de FÅ trådar som spårar ur som kan upplevas som att det är många trådurspårningar.. flämt!!

Titta igenom de sista dagarnas trådar och kolla hur många % som spårat ur och hur många som verkligen varit seriösa..
 
Jag upplever att urspårningar av skitsnackskaraktär är ovanliga. Det är inte så att du upplever dessa trådar som ”fler” då de ofta har många inlägg? Att svängarna tas ut i tråden är mer eller mindre ofrånkomligt. Om man vill undvika detta bör man formulera frågor så de kan besvaras med rakt med ”ja” eller ”nej” och hur kul vore det.

/Holst

[Ser ut som Patric hann först... Jag är dock på Patrics linje, och förstår heller det egentliga problemet./Holst]
[Ändrat av BaseCamp 2004-04-02 kl 15:04]
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.