• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vett och etikett i forum

avslutad210712

Gäst
Visst spårar det ut lite ibland men personligen ser jag hellre lite sånt än ett humorbefriat forum som enbart behandlar ämnet som tråden handlar om. Handlar trots allt inte om personangrepp (nåja när det förekommer är nog alla inblandade lika goda kålsupare och verkar känna varandra rätt bra) eller andra grova urspårningar.

Har startat några trådar själv och fått fina svar så jag klagar inte det minsta lilla.

Nekar dock inte till att jag ibland sitter och skrattar så tårarna rinner och eftersom ett gott skratt förlänger livet så tycker jag inte att det behövs några ändringar. Men vem fasiken bryr sig om vad jag tycker....
 
Jag noterade ett inlägg från Hr. Orkidé, ”…sakdiskussioner översvämmas av personliga kommentarer”. Är inte poängen med forum just att diskutera saker med utgångspunkt från personliga och i många fall subjektiva erfarenheter? Är det inte just de personliga kommentarerna som tillför en extra dimension till huvudfrågan?
Ponera att jag exempelvis frågar angående ngn pryttel jag är lite kär i. Det kommer ett svar som inte riktigt svarar på min direkta fråga, men som ändå får mig se saken i ett annat ljus och kanske får mig att undersöka alternativ.
Skall jag då gå igång för att denna människa inte följt tråden?
Är dessutom av uppfattningen, IMHO, att bonusfrågor är ett större ”problem” är vad ursårning är. Med bonusfrågor menar jag att folk ibland kastar in en extra fråga i en pågående diskussion.

/ Holst (som tydligen redan stängt diskussionen;))
[Ändrat av BaseCamp 2004-04-02 kl 16:12]
 
BaseCamp; sa:
Är inte poängen med forum just att diskutera saker med utgångspunkt från personliga och i många fall subjektiva erfarenheter? Är det inte just de personliga kommentarerna som tillför en extra dimension till huvudfrågan?

Jag uttryckte mig otydligt. Jag syftar inte på personliga erfarenheter, utan på kommentarer/dialog mellan personer som inte för sakdiskussionen framåt.

Jag tycker inte att man ska tillåta en tråd att glida över i småprat bara för att man fått någon typ av svar på en fråga. Tvärtom är det bra om en tråd lever vidare över flera månader med eventuella bonusfrågor och nya perspektiv och erfarenheter. Då vet man att man får utförliga, men ändå förhållandevis koncisa resultat på sökningar i forumet.

Den rent personliga känsla jag fått de senaste månaderna är att det blivit mer internsnack än tidigare. För att upprepa min tidigare åsikt så har brusnivån höjts och det säger sig självt att det nästan är omöjligt att väga upp mängden treraders, flyktiga dialoginlägg med "hållbara" sakinlägg. Att "återta kommandot" i en urspårad tråd löser inte detta problem. Min slutsats är därför ånyo att småpratet bör föras i fritt forum i en ständigt löpande kommentarstråd, säg en per månad. Eller i någon annan internetkanal.

Slutligen. Jag skriver inte om förekomsten av humor, utan om att hålla sig till ämnet och inte göra utsidan till en kompischat. Nu ska jag fortsätta att jobba :)
 
orchid; sa:
Jag tycker inte att man ska tillåta en tråd att glida över i småprat bara för att man fått någon typ av svar på en fråga. Tvärtom är det bra om en tråd lever vidare över flera månader med eventuella bonusfrågor och nya perspektiv och erfarenheter. Då vet man att man får utförliga, men ändå förhållandevis koncisa resultat på sökningar i forumet...

...Slutligen. Jag skriver inte om förekomsten av humor, utan om att hålla sig till ämnet och inte göra utsidan till en kompischat. Nu ska jag fortsätta att jobba :)

Och vem tycker du ska skriva svaren som du ska hitta i dina sökningar? Om de som skriver här för att det är kul slutar skriva, var ska du då hitta dina svar?

Tänk efter lite nu.

/ G
 
Är problemet verkligen så stort? Jag är av samma uppfattning som redan nämnts här, dvs. det är ett fåtal trådar som spårar ur rejält. Kanske det som påverkat helhetsintrycket? Inte är det väl ett så vanligt förekommande och stort problem? Som Patric tog upp var det 1 av 30 av dagens trådar som spårat ur innan denna tråd startades, dvs. drygt 3 procent. Inte mycket att yvas över tycker jag. Tycker också det var ovanligt lågt i tak när den "urspårade" "Diskussionsforum"-tråden stoppades.

Raskesven
 
Det kanske är rent subjektivt från min sida, men jag upplever att utmärkta svar har skrivits på utsidans forum även innan jag tyckte mig märka en ökning i antal urspårningar. Jag och säkert flera andra av de som skriver här behöver inte utsidan som dagligt socialt forum och gillar att man håller sig on topic. Det betyder inte att vi hatar inlägg med humor.

Ökningen är nog liten, men jag föredrar att stämma i bäcken med en diskussion om var man kan hamna. Många andra forum håller sig med alerta moderatorer som går rätt hårt fram mot trådar, inlägg och medlemmar som avviker från ämnet. Slashdot m fl kör med betygsättning av inlägg så att man kan filtrera bort lågpoängarna. Dessa forum lever och frodas, men det kanske beror på att deras intresseområden attraherar människor som accepterar dessa spelregler. Utsidan har hittills varit ganska fritt och jag hoppas att man även i fortsättningen kan tillämpa självreglering.

Vidare läsning:

Kottar och kvaliteten på bidrag till utsidan.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=23389

Georg gillar inte att tråden "Diskusionforumet" låstes.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25949
 
orchid; sa:
Jag tycker inte att man ska tillåta en tråd att glida över i småprat bara för att man fått någon typ av svar på en fråga.

Så vi skall alla sitta i ett snustorrt forum som mest kan ersättas av en FAQ som en moderator stenhårt ser till att inga ovidkommande saker kommer i närheten av?

Nej jag hoppas Utsidan kan fortsätta vara en mötesplats för naturintresserade människor, som kan diskutera både de senaste prylarna och olika naturupplevser. men som också har humor och kan få 'spåra ur' ibland.

mvh Christian
 
Raskesven; sa:
Är problemet verkligen så stort? Jag är av samma uppfattning som redan nämnts här, dvs. det är ett fåtal trådar som spårar ur rejält. Kanske det som påverkat helhetsintrycket? Inte är det väl ett så vanligt förekommande och stort problem? Som Patric tog upp var det 1 av 30 av dagens trådar som spårat ur innan denna tråd startades, dvs. drygt 3 procent. Inte mycket att yvas över tycker jag. Tycker också det var ovanligt lågt i tak när den "urspårade" "Diskussionsforum"-tråden stoppades.
Raskesven

Okej, så är det kanske. Det har gått mot mer och mer urspårade trådar ju mer medlemmar det har blivit på Utsidan. Kanske inte så konstigt. Kan hända att det inte är någon övervägande del av trådarna som dör av ovidkommande dravvel men diskussionsforumtråden fick bägaren att rinna över så jag tog upp ämnet för att se vad ni andra tycker. Precis som jag trodde så håller några med, några tycker inte att problemet är stort och några tycker att det är ok att sabba andras trådar.

Patric: letade lite grann efter pajjade trådar och även om det finns så var det inte så många som jag fått för mig. Det värsta jag sett är väl han som letade goretextjej. Aldrig har nån haft så många att tacka för så lite.

Tycker chefen sammanfattar det ganska bra:

"Att det skall vara så svårt att hålla sig till ämnet och inte ge sig in och tramsa sönder folks diskussioner?

Håll de billiga skämten, tompratet och pladdret i Fritt forum tack."

Lätt som en plätt!

...Johan...
 
jd; sa:
"Att det skall vara så svårt att hålla sig till ämnet och inte ge sig in och tramsa sönder folks diskussioner?

Håll de billiga skämten, tompratet och pladdret i Fritt forum tack."

...Johan...

Det är en ständig balansgång mellan att ha ett torrt och söndermodererat formum eller ett lika söndetjatat forum.. Jag tycker att utsidans forum håller en lagom nivå av bra inlägg och ovidkommande "surr", det skall vara så för att forumet skall kännas levande.. Den försvinnande lilla delen trådar som "förstörs" är försumbar och egentligen ganska ointressant. Det var betydligt allvarligare när det fanns "troll" här som totalhavererade flera delar av forumet, paddlingsforumet var nästan helt sabbat under en stor del av förra året..
 
chralm; sa:
Så vi skall alla sitta i ett snustorrt forum som mest kan ersättas av en FAQ som en moderator stenhårt ser till att inga ovidkommande saker kommer i närheten av?

Jag har deltagit i många olika forum sen slutet av 80-talet. Min erfarenhet är att de forum som "dör ut" är de där det tillåts för mycket ovidkommande snack. Det blir en klubben för inbördes beundran mellan de som redan känner varandra och nykomlingar vågar inte blanda sig i eftersom de känner att de är "ensamma mot alla andra".

Det finns väl en anledning till att Utsidan är uppdelat i forum med olika ämnesområden? Är inte tanken just att man skall diskutera de ämnen som forumet handlar om? Annars är det väl bättre att bara ha ett enda stort forum där man kan diskutera allt?

Ska det vara helt ok att diskutera hur man mekar bilen, hur man bäst isolerar om vinden på sitt hus, vad man lyssnar på för musik när man jobbar, vilka filmer som är bra, datorproblem etc?

Jag tycker det är HELT FEL att se ett forum som "en samlingsplats för människor med ett visst intresse där de kan diskutera helt andra saker". Internet kryllar av olika forum och andra sätt att kommunicera, varför måste man ha allt snack på ett och samma ställe? Är det inte bättre att ha rätt sak på rätt plats än fel sak på rätt plats?

Naturligtvis måste det finnas utrymme för humor och skämt, men när en tråd går från att diskutera val av kängor till att handla om vädret på Mallis så har man klart tappat tråden.

Och självklart är jag ingen ängel när det gäller att hålla mig till ämnet, det är lätt att bara slänga iväg en kommentar utan att tänka sig för. Det är därför det behövs moderatorer som hjälper oss lättsinniga att hålla oss någorlunda på mattan.
 

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
Det blir en klubben för inbördes beundran mellan de som redan känner varandra och nykomlingar vågar inte blanda sig i eftersom de känner att de är "ensamma mot alla andra".

Är (i det närmaste) nybörjare här men tycker snarast att det är konstigt att det inte är någon som blivit riktigt förbannad på mig eftersom jag med en dåres envishet hävdar att jag tycker att Trangia, Lundhag, Hilleberg, Brynjefillingar och även Meindl är bra saker *L*.

Visst kan man tycka att trådarna inte skall spåra ut alltför mycket men de trådar jag har följt har inte på något sätt spårat ut på ett sånt sätt att jag tycker att det skall föranleda ingripande av någon.

Och med tanke på andra forum jag är inne på ibland så tycker jag att utsidan är en av de bättre med en rätt lagom blandning av humor och fakta.

Vad jag kanske inte gillar alltför mycket är att när någon öppnar en ny tråd som redan behandlats så dyker någon på den personen och påpekar lite syrligt "sök först fråga sen". Visst så kanske man kan tycka att det skall fungera men nog skall man väl kunna starta en ny tråd utan att få skrivet på näsan att "det där har vi minsann benhandlat förut". Jag struntar i det men andra kanske tänker sig för en gång extra innan de törs fråga igen eller så kanske de lämnar utsidan helt och hållet. Och då kan man tala om "klubben för inbördes beundran". Alla kanske inte vet hur utsidan fungerar första gången de kommer hit.....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.