• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Vett och etikett i forum

malindo; sa:
6. Börjar ett forum kontrolleras av självutnämda moderatorer och poliser, med ständiga ásikter om övriga deltagares förmága resp. oförmága att deltaga pá just DERAS villkor, blir det snabbt ett dött och ointresant forum (se punkt 1.).

Men nu är det väl ingen som har framfört några "ständiga åsikter om övriga deltagare"? Det är ju EN tråd om detta, jag har svårt att se hur det kan räknas som "ständiga".

Och sen har forumets ägare i den här tråden sagt klart och tydligt att klagomål på urspårade trådar är ett av de vanligaste klagomålen. Att dessa klagomål förekommer beror ju naturligtvis på att forumets ägare inte har möjlighet att varje dag läsa igenom alla nya inlägg utan är beroende av att deltagare rapporterar sådant som bryter mot reglerna.

Moderatorn kan ju bara ingripa mot sådant han/hon känner till. Där krävs antingen tillräckligt många moderatorer för att kunna följa alla trådar, alternativt att forumets deltagare rapporterar till moderatorn att de sett regelbrott.

Precis som i det vanligt samhället där polisen är beroende av att allmänheten anmäler brott.
 
nermander; sa:
Men nu är det väl ingen som har framfört några "ständiga åsikter om övriga deltagare"? Det är ju EN tråd om detta, jag har svårt att se hur det kan räknas som "ständiga".

Mitt inlägg var, som jag trodde framgick, inte en beskrivning av sakernas tillstánd, ej heller en attack mot nágon enskild person eller inlágg, utan var enbart mina personliga ásikter om hur jag anser att ett forum i allmánhet bór vara (samt inte vara).

Dessa har hittills även lyckligtvis i stora drag sammanfallit med hur Utsidans forum gestaltat sig. Därför ár jag med här.

Skulle detta ándra sig i framtiden, vilket jag varken tror eller hoppas, kommer jag naturligtvis i logikens namn sluta upp med att medverka, till fromma för vissa máhända. Som vi vet är det omöjligt att finna en form som gillas av alla, utan man máste finna en sá bred kompromiss som möjligt.

Anser för övrigt inte att jd.s inledande inlágg var särskilt störande.

Med vánliga hälsningar, samt klart slut även härifrán.

Mats
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.