Zandastra fortsättning

Då tråden "Inlines på isen" stängts besvarar jag Henrik Bodins inlägg i den här tråden istället.

Det jag vill uppnå är följande:
- Lägre vikt för skridsko/bindning
- Bättre stabilitet i skon upptill
- Bättre stabilitet i sidled vid skons infästning i bindningen
- Styvare flex mellan sko/skridskon
- Bättre justeringsmöjlighet för bindning på skridskon

Vikt
Zandastra skridskon väger ca. 580g/skridsko med bindning. Som jämförelse väger Lundhags Sweskate 457g/skridsko inkl. Salomon SNS profil bindning. Bo Gustavssons skridskor (Carbon) väger 370g/skridsko med bindning. Orsaken till Zandastrans högre vikt är ju dels den slutna profilen, men även Rottefella NNN BC Manuell bindningen som väger 420gr/par.

Instabilitet
När jag har åkt en lång stund och börjar bli trött märker jag av viss sidoinstabilitet i skridskorna vid hög fart. Det beror säkerligen främst på otränade vrister, men felaktig tyngdpunkt på skridskon borde kunna påverka det hela också. Helst skulle jag vilja ha en lite högre sko, typ "skate-sko". Om jag knyter mina Alpina BC1550 normalhårt blir det instabilt när jag blir trött, knyter jag dem hårdare blir det bättre, men efter ett tag får jag ont i fötterna istället.

Tyvärr blir ju en stabilare sko tyngre, och sämre att gå med. Det sistnämnda går ju att lösa enkelt genom ett par lätta bra skor i ryggsäcken att dra på vid promenad. Vikten är ju dock svårare att åtgärda, vilket talar en del emot en skate-sko.

Stabilitet i sidled vid tå
Det här är ett problem som jag upplever ganska tydligt ju mer jag åker. Skon är inte helt stabil i sidled framme vid infästningen i bindningen. Helst skulle jag se att skons infästning var över foten, eller vid främre delen av skosulan. Är det inte så att en profilbindning har en infästning i främre skosulan utöver den där framme?

Ett sätt att förbättra stadgan i skons framkant vore väl med en rem över tårna. Tyvärr är det ganska svårt att montera en dylik rem iom. zandastrans slutna profil. Ingen omöjlighet, men lite puligt.

Justeringsmöjlighet
Zandastran har två valmöjligheter i sitt originalutförande. Främre och bakre läge på bindningen (skiljer ca. 17mm. Genom att göra bindningens monteringshål bredare (fila) tänkte jag försöka paralellförflytta bindningen på skridskon så att skäret hamnar mer mot fotens "utsida". Jag får ofta ont i fötterna, främst vid främre fotsulans ytter kant. Jag tror att det beror på felaktig tyngdpunkt alternativt att skon är så pass sidoinstabil i framkant där den böjs.

Alternativ lösning
Ett alternativ är kanske att behålla Zandastra-skridskon, men att montera en SNS Profil bindning och använda en "skejt-sko" istället. Jag är dock inte helt övertygad om att det skulle lösa alla problem.

Andra alternativ till skridsko skulle väl vara:
- Lundhags Sweskate
- Isvidda Flex
- Maple Gold

Egentligen kan jag inte säga vad som skulle vara bättre med dem än Zandastran, utöver lägre vikt och möjligen fler monteringsalternativ för bindningen. Någon möjlighet till sidojustering/paralellförflyttning av bindningen har väl dock ingen av de skridskorna i sitt grundutförande så vitt jag vet. Däremot torde möjligheten till nya hål i skenan vara större än hos Zandastran, pga. dess slutna profil?

Det sista alternativet är väl att åstakomma en egen konstruktion, men det skulle nog kräva en del utprövning och test, vilket säker leder till att skridskon blir klar först när isarna är oåkbara. ;)
 
h j; sa:
Stabilitet i sidled vid tå
Det här är ett problem som jag upplever ganska tydligt ju mer jag åker. Skon är inte helt stabil i sidled framme vid infästningen i bindningen. Helst skulle jag se att skons infästning var över foten, eller vid främre delen av skosulan. Är det inte så att en profilbindning har en infästning i främre skosulan utöver den där framme?

SNS profil+Salomon RS9 pilot(pjäxa) är stabil i sidled.
 
Jag har svårt att finna viktangivelser för de stadigare modeller av "skate-pjäxor" som finns. Salomon Racing Skate 9 och Alpina SK Racing exempelvis. Däremot såg jag att Salomon Raid, som väl är någon form av allround-pjäxa med god stadga som kan användas med en skate-bindning, väger 1600g (per par?).

Är det någon som använder skate-bindning och pjäxa till sina skridskor som kan rekommendera en lätt, hög och stabil pjäxa?
 
Jag trivs bra med mina Salomon Active 9 Skate som väger 721gr/st (strl 45) med Lundhags yllesula (39gr/sula). Förvånansvärt tunga, jag har inte vägt dem tidigare.

Jag tycker att halkskydd med metalldubbar är ett bra halk- och slitageskydd som förbättrar promenadegenskaperna betydligt. Tillverkas av tex. http://www.redcreek.se, tyvärr verkar halkskydden inte presenteras på deras sida. 23gr/st.

En nackdel med skatepjäxor är att de oftast släpper igenom vatten ganska fort.

/Lasse
 
Är det en mer sofistikerad variant än vanliga halkbroddar med dubb som säljs av det företaget? Något du själv har testat på dina skatepjäxor i praktiken och som fungerar?

Pikmakarn säljer fö. ett halkskydd för SNS-skor (Salomon/Alpina) som även "skyddar stålpinnen under tån". 129kr skall han ha för det. Vet ej hur det ser ut eller om det funkar.

Ett skoöverdrag är ju i princip ett måste på blöta isar oavsett vilken sko/pjäxa man åker i. Ett hemmasytt överdrag för skatepjäxan som täcker hela vägen upp vore bra med tejpad söm blir nog bra.

Det lutar just nu åt ett par Salomon RS 9 eller Carbon PS med SNS profil bindning. Innan jag springer iväg och handlar ett par skall jag dock se om jag kan provåka kombinationen. Det blir dyrt i längden att lära av sina felinköp. ;)
 
h j; sa:
Är det en mer sofistikerad variant än vanliga halkbroddar med dubb som säljs av det företaget?

...

Pikmakarn säljer fö. ett halkskydd för SNS-skor (Salomon/Alpina) som även "skyddar stålpinnen under tån".

...

Ett skoöverdrag är ju i princip ett måste på blöta isar oavsett vilken sko/pjäxa man åker i.

Jag har använt halkskydden i två säsonger.

Halkskyddet är tillverkat av hårdplast och fästs i pjäxans skåra under framfoten. Man lägger den på marken och "trampar" på den för att få den att fästa runt den främre stålpinnen. Den har sex metalldubbar. Kan säkert vara likadana som de som Pikmakarn säljer.

Sulorna på mina pjäxor är ganska hårda och hala men halkskydden ger MYCKET bra fäste på tjäle, skare och is.


Mina sulor blev fort ganska fula/slitna av promenaderna men nu ser det ut som att de inte slits ner lika fort.

Sulorna på skatepjäxor är ganska smala så de är kanske lite vingligare att promenera i men de smala sulorna ger en mycket stor fördel; man kan ta längre skär utan att sulan tar i isen.


Personligen är jag inte så intresserad av att använda överdrag till skridskoåkning. De adderar ganska mycket vikt. Dessutom skyddar de ändå inte speciellt bra när man går genom ofryst myrmark, vattnet rinner in underifrån. Blöta isar har jag sällan upplevt som något problem, men det skulle vara skönt med överdrag när det regnar kraftigt.

Jag tror att det är svårt att sy egna överdrag som skyddar hela skon samtidigt som det har tillräckligt med öppningar på undersidan för att inte störa inkopplingen i bindningen.

/Lasse
 
Börja med det du har.

Jag skulle testa att sätta på ett gummiband baktill på skon och skridskon för att få snabbare återfjädring. Se t ex Bertil Stolts bilder. http://hem.bredband.net/bersto/Indexfiler/halband.jpg

Detta ökar stabilteten framtill genom att bindningen inte glappar upp lika mycket.

Om du behöver större stabiltet över fotleden kan det lösas genom ett löst yttre skaft. Titta på Salomons kombinationsskidskor skate/classic för SNSbindning med löstagbara skaft så förstår du vad jag menar.

Kanske så minskar behovet av stabiltet med en inställning i sidled som bättre passar dig. Har du smala låga eller breda höga fötter? Alla skor passar inte alla åkare.
Jag tror att du kan jobba med ovanstående faktorer först och sedan i andra hand fundera på en annan skridsko.

Låna gärna grejor av en annan person med samma skonummer eller hyr för att få referenser.

Lycka till Thure
 
Bindningen är paralellförflyttad nu och skall provåkas. Jag monterar även en elastisk rem i bakkant av skon för att hämma "flexet".

Jag väger 69kg, är 178cm lång. Mina fötter är ganska smala, likaså vristerna. Ett löst skaft kanske skulle förbättra det hela. Egentligen känns det dock som att foten glappar inne i skon vid tårna i sidled. Och en mindre storlek av skon nog inte i längdsled, då tar stortån i. Det kan nog vara så att Alpina BC 1550 inte riktigt passar mina fötter.

Tack för tipsen Thure. Jag återkommer när jag har monterat en elastisk rem och provåkt. Även med en annan sko/bindning torde viss del av problematiken kvarstå. Nämligen begränsade justeringsmöjligheter, men det kanske går att lösa genom att även bredda hålen i skridskon något.
 
pekvirk; sa:
Den nya Salomon Carbon pro skate är mycket smal. Äldre RS9 pilot "ganska" smal.

Skaffade du denna sko specifikt för att åka långfärdsskridskor pekka? Eller var det så att du redan åkte längdskidor i skon och därför skaffade pilotbindningar till skridskon?

Hur pass bra går det egentligen att åka skridskor i dem? Jag förmodar att svaret på den frågan blir högst personligt. Är man van att åka skid-skate i de skorna kanske svaret på frågan blir mer självklart? Därav den första frågan ovan.
 
Motverka slitage på skidskor

En bekant i skridskoklubben har på sina Salomon skidskor limmat på en sula som kommer från ett par kasserade vinterorienteringsskor. Han limmade med kontaktlim och så klart bara på de ytor som är i kontakt med marken. Han har haft denna lösning i flera år nu och det fungera kanon, enl hans eget omdöme. Han är i varje bland de första på isen...

Detta fungerar ju om skorna bara är dedikerade för skridskoåkning.

/Benny
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.