Zandastra fortsättning

h j; sa:
pekvirk; sa:
Den nya Salomon Carbon pro skate är mycket smal. Äldre RS9 pilot "ganska" smal.

Skaffade du denna sko specifikt för att åka långfärdsskridskor pekka? Eller var det så att du redan åkte längdskidor i skon och därför skaffade pilotbindningar till skridskon?

Jag åker med Salomon RS9 pilot-pjäxor och SNS-profil(inte pilot!)-bindningen. Det här kombination är stabil och riktigt bra att åka, den bästa jag vet i alla fall. Om du har smal fot det är värt att prova nya Carbon pro skate-pjäxan. Det är också lite styvare än äldre RS9pilot.
 
Av tidigare trådar att dömma förstår jag att du har åkt med denna uppsättning sedan en bra tid tillbaka och att du är mycket nöjd pekka.

För en längdskidåkare som använder sig utav en skatepjäxa i spåret borde valet av långfärdssko vara ganska självklart. Jag tror att den lösningen skulle kunna fungera väl för mig också kombinerat med rätt skridsko.

Fråga till Thure:
Du har skrivit mycket ovärderlig info om långfärdsskridskor här på forumet och gett svar på de mest underliga frågor. Det finns dock en fråga som jag ej har funnit svar på bland tidigare trådar. Nämligen vilken skridsko som är din personliga favorit just nu.

Jag förmodar att du använder olika skridskor beroende på isförhållanden och annat? Vilka skridskor ligger dig i så fall varmaast om hjärtat? Är det en egen konstruktion tro?
 
h j; sa:
Då tråden "Inlines på isen" stängts besvarar jag Henrik Bodins inlägg i den här tråden istället.

Det jag vill uppnå är följande:
- Lägre vikt för skridsko/bindning
- Bättre stabilitet i skon upptill
- Bättre stabilitet i sidled vid skons infästning i bindningen
- Styvare flex mellan sko/skridskon
- Bättre justeringsmöjlighet för bindning på skridskon

Vikt
Zandastra skridskon väger ca. 580g/skridsko med bindning. Som jämförelse väger Lundhags Sweskate 457g/skridsko inkl. Salomon SNS profil bindning. Bo Gustavssons skridskor (Carbon) väger 370g/skridsko med bindning. Orsaken till Zandastrans högre vikt är ju dels den slutna profilen, men även Rottefella NNN BC Manuell bindningen som väger 420gr/par.

Instabilitet
När jag har åkt en lång stund och börjar bli trött märker jag av viss sidoinstabilitet i skridskorna vid hög fart. Det beror säkerligen främst på otränade vrister, men felaktig tyngdpunkt på skridskon borde kunna påverka det hela också. Helst skulle jag vilja ha en lite högre sko, typ "skate-sko". Om jag knyter mina Alpina BC1550 normalhårt blir det instabilt när jag blir trött, knyter jag dem hårdare blir det bättre, men efter ett tag får jag ont i fötterna istället.

Tyvärr blir ju en stabilare sko tyngre, och sämre att gå med. Det sistnämnda går ju att lösa enkelt genom ett par lätta bra skor i ryggsäcken att dra på vid promenad. Vikten är ju dock svårare att åtgärda, vilket talar en del emot en skate-sko.

Stabilitet i sidled vid tå
Det här är ett problem som jag upplever ganska tydligt ju mer jag åker. Skon är inte helt stabil i sidled framme vid infästningen i bindningen. Helst skulle jag se att skons infästning var över foten, eller vid främre delen av skosulan. Är det inte så att en profilbindning har en infästning i främre skosulan utöver den där framme?

Ett sätt att förbättra stadgan i skons framkant vore väl med en rem över tårna. Tyvärr är det ganska svårt att montera en dylik rem iom. zandastrans slutna profil. Ingen omöjlighet, men lite puligt.

Justeringsmöjlighet
Zandastran har två valmöjligheter i sitt originalutförande. Främre och bakre läge på bindningen (skiljer ca. 17mm. Genom att göra bindningens monteringshål bredare (fila) tänkte jag försöka paralellförflytta bindningen på skridskon så att skäret hamnar mer mot fotens "utsida". Jag får ofta ont i fötterna, främst vid främre fotsulans ytter kant. Jag tror att det beror på felaktig tyngdpunkt alternativt att skon är så pass sidoinstabil i framkant där den böjs.

Alternativ lösning
Ett alternativ är kanske att behålla Zandastra-skridskon, men att montera en SNS Profil bindning och använda en "skejt-sko" istället. Jag är dock inte helt övertygad om att det skulle lösa alla problem.

Andra alternativ till skridsko skulle väl vara:
- Lundhags Sweskate
- Isvidda Flex
- Maple Gold

Egentligen kan jag inte säga vad som skulle vara bättre med dem än Zandastran, utöver lägre vikt och möjligen fler monteringsalternativ för bindningen. Någon möjlighet till sidojustering/paralellförflyttning av bindningen har väl dock ingen av de skridskorna i sitt grundutförande så vitt jag vet. Däremot torde möjligheten till nya hål i skenan vara större än hos Zandastran, pga. dess slutna profil?

Det sista alternativet är väl att åstakomma en egen konstruktion, men det skulle nog kräva en del utprövning och test, vilket säker leder till att skridskon blir klar först när isarna är oåkbara. ;)

- Jag har SNS profilbindning och på både Lundhags Sweskate (55 cm) och den kanadensiska Maple Gold (45cm). Jag upplever att Lundhags skridsko fungerar utmärkt även under "dåliga" isförhållanden medan Maple är mer känslig (klenare och mindre vridstyvt stål)- kräver "perfekta" isar för att gå stadigt och bra. Du säger att Du upplever instabilitet fram ibland - detta kan bero på att Du monterat skridskon alldelse för långt bak. (Många skridskoåkare jag sett har skon ända bak - vilket jag anser vara fel - skon ska ligga rätt på åkkurvan dvs din tyngdpunkt ska ligga mellan "uppsvängarna" fram och bak. Om Du inte redan prövat detta kan det bli rena underverket - som det var för mig särskilt med avs på den långa 55 cm-skridskon - som till en början inte hade riktig styrning fram (instabilitetsproblem uppstår)=tyngdpunkten för långt bak.
 
TeGe2000; sa:
h j; sa:
Då tråden "Inlines på isen" stängts besvarar jag Henrik Bodins inlägg i den här tråden istället.

Det jag vill uppnå är följande:
- Lägre vikt för skridsko/bindning
- Bättre stabilitet i skon upptill
- Bättre stabilitet i sidled vid skons infästning i bindningen
- Styvare flex mellan sko/skridskon
- Bättre justeringsmöjlighet för bindning på skridskon

Vikt
Zandastra skridskon väger ca. 580g/skridsko med bindning. Som jämförelse väger Lundhags Sweskate 457g/skridsko inkl. Salomon SNS profil bindning. Bo Gustavssons skridskor (Carbon) väger 370g/skridsko med bindning. Orsaken till Zandastrans högre vikt är ju dels den slutna profilen, men även Rottefella NNN BC Manuell bindningen som väger 420gr/par.

Instabilitet
När jag har åkt en lång stund och börjar bli trött märker jag av viss sidoinstabilitet i skridskorna vid hög fart. Det beror säkerligen främst på otränade vrister, men felaktig tyngdpunkt på skridskon borde kunna påverka det hela också. Helst skulle jag vilja ha en lite högre sko, typ "skate-sko". Om jag knyter mina Alpina BC1550 normalhårt blir det instabilt när jag blir trött, knyter jag dem hårdare blir det bättre, men efter ett tag får jag ont i fötterna istället.

Tyvärr blir ju en stabilare sko tyngre, och sämre att gå med. Det sistnämnda går ju att lösa enkelt genom ett par lätta bra skor i ryggsäcken att dra på vid promenad. Vikten är ju dock svårare att åtgärda, vilket talar en del emot en skate-sko.

Stabilitet i sidled vid tå
Det här är ett problem som jag upplever ganska tydligt ju mer jag åker. Skon är inte helt stabil i sidled framme vid infästningen i bindningen. Helst skulle jag se att skons infästning var över foten, eller vid främre delen av skosulan. Är det inte så att en profilbindning har en infästning i främre skosulan utöver den där framme?

Ett sätt att förbättra stadgan i skons framkant vore väl med en rem över tårna. Tyvärr är det ganska svårt att montera en dylik rem iom. zandastrans slutna profil. Ingen omöjlighet, men lite puligt.

Justeringsmöjlighet
Zandastran har två valmöjligheter i sitt originalutförande. Främre och bakre läge på bindningen (skiljer ca. 17mm. Genom att göra bindningens monteringshål bredare (fila) tänkte jag försöka paralellförflytta bindningen på skridskon så att skäret hamnar mer mot fotens "utsida". Jag får ofta ont i fötterna, främst vid främre fotsulans ytter kant. Jag tror att det beror på felaktig tyngdpunkt alternativt att skon är så pass sidoinstabil i framkant där den böjs.

Alternativ lösning
Ett alternativ är kanske att behålla Zandastra-skridskon, men att montera en SNS Profil bindning och använda en "skejt-sko" istället. Jag är dock inte helt övertygad om att det skulle lösa alla problem.

Andra alternativ till skridsko skulle väl vara:
- Lundhags Sweskate
- Isvidda Flex
- Maple Gold

Egentligen kan jag inte säga vad som skulle vara bättre med dem än Zandastran, utöver lägre vikt och möjligen fler monteringsalternativ för bindningen. Någon möjlighet till sidojustering/paralellförflyttning av bindningen har väl dock ingen av de skridskorna i sitt grundutförande så vitt jag vet. Däremot torde möjligheten till nya hål i skenan vara större än hos Zandastran, pga. dess slutna profil?

Det sista alternativet är väl att åstakomma en egen konstruktion, men det skulle nog kräva en del utprövning och test, vilket säker leder till att skridskon blir klar först när isarna är oåkbara. ;)

- Jag har SNS profilbindning och på både Lundhags Sweskate (55 cm) och den kanadensiska Maple Gold (45cm). Jag upplever att Lundhags skridsko fungerar utmärkt även under "dåliga" isförhållanden medan Maple är mer känslig (klenare och mindre vridstyvt stål)- kräver "perfekta" isar för att gå stadigt och bra. Du säger att Du upplever instabilitet fram ibland - detta kan bero på att Du monterat skridskon alldelse för långt bak. (Många skridskoåkare jag sett har skon ända bak - vilket jag anser vara fel - skon ska ligga rätt på åkkurvan dvs din tyngdpunkt ska ligga mellan "uppsvängarna" fram och bak. Om Du inte redan prövat detta kan det bli rena underverket - som det var för mig särskilt med avs på den långa 55 cm-skridskon - som till en början inte hade riktig styrning fram (instabilitetsproblem uppstår)=tyngdpunkten för långt bak.


Maple är inte en kanadensisk tillverkare utan från Nederländerna liksom för övrigt både Zandstra och Viking är.
 
Jag har åkt med bindningarna i främre/bakre läget. Skridsko blir stadigare framtill vid det främre läget. Och visst går åkningen bättre sedan jag paralellförskjöt bindningarna på skridskorna, samt vred dem lite. Justerutrymmet är dock minimalt pga. Zandastras dumma konstruktion, spelrummet får man fila upp i bindningarna om man vill kunna paralellförflytta och vrida dem. Det möjliggör högst en förskjutning i sida med ca. 2-3mm, och en ytterst liten vridning av bindningen.

Jag är i full flärd med ett par egna skridskor just nu. Jag skall dels testa att åka i ett par vandrarkängor av låg modell, pga. stora lovord från somliga här på forumet. Och dels testa en variant med profil-bindning med Salomon Carbon Skate skidsko.
 
Hoppsan

L-Å; sa:
Maple är inte en kanadensisk tillverkare utan från Nederländerna liksom för övrigt både Zandstra och Viking är.

Hoppsan tänk vad fel jag haft. Tror att jag hört kanadensisk eller bara tagit det för givet.

Lurigt namn om du har rätt.

Thure
 
h j; sa:
Fråga till Thure:
vilken skridsko som är din personliga favorit just nu.

Jag åker sedan förra säsongen på ett hembygge baserat på Skyllemarks 53 cm skenor som jag kapat till ca 47 cm. Skyllemarks alu T-profiler utan spår och hål som jag sågat till så att jag har en vänsterskridsko och en högerskridsko. Skenan är parallellförskjuten inåt ca 8-9 mm jämfört med SNS-profilbindningens mitt. Bindingen sitter fast med M5 eller M6 bult och muttrar på undersidan. Vänsterskridskon platta är kapad en cm längs med hela längden på insidan (högra sidan av vänster skridsko och spegelvänt på den högra skridskon). Vänsterskridskon målad röd och högerskridskon målad grön.

Skridskon påminner en hel del om Bertil Stolts i måtten men är lättare i och med att jag inte har någon klämplatta. I och med det är min bindning inte ställbar utan jag får borra nya hål i stället.

Rem runt anklarna i höjd med övre snörhålet på kängan och från remmen gummisnöre rakt bakåt som med metallring hakas i en M4 bult som är gängad genom plattan rakt bak med mutter under. Bulten är böjd 80 grader bakåt så att metallringen klickar i strax framför bultskallen. Gummicorden ger bra och distinkt återfjädring vilket ger tystare och stabilare skridskor.

Skor Alfa Hafjell GTX SNS precis som Bertil.

Hälsningar Thure
 
Tack för informationen om dina skridskor Thure.

Jag har åkt en del på Östermalms IP om kvällarna och då fått se en hel del hemmabyggen av olika slag. Vissa som såg ut att vara ganska lyckade och andra mindre lyckade.

Man skulle ju kunna spara en del vikt om man var 100% säker på hur man vill ha bindningen på skridskon och därmed ej gör den lika ställbar. Man får väl bygga två, en ställbar för att prova ut rätt placering av bindningen och sen en fast modell med rätt placering från början.

Min "Bertil Stolts replika" är i princip färdig. Jag väntar just nu på klämmuttrarna från jobbet. Jag valde en något klenare aluplåt till fotplattan för att spara vikt, styvheten tycks vara helt tillräcklig. Däremot vet jag inte hur pass vridstyv skridskon är, förmodligen ganska "flexande". Då får man prova på det också efter att ha åkt på helstela Zandastror. Hoppas att den håller bara. ;)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.