Flygförbud i fjällen.

Miljödepartementet behandlar ett förslag från Naturvårdsverket om att drastiskt minska flygtrafiken i Norrbottensfjällen.
Godkänns förslaget kan det bli stopp för landningar i ett område större än alla länets nationalparker.

ur NSD 2 dec
Jag har läst men inte förvånad. Målet är att minska bullret i LANDETS TYSTASTE DEL. Men länstryelsen fullföljer bara sitt uppdrag som den har via någon riksdagsproposition från år 2000. I linje med den har de förbjudit skotertrafk i stor delar av fjällen, nu är det koptrarnas tur.
Någon som sett proppen från 2000? Vad är syftet och målet? Jag fattar ingenting, blir bara förvirrad.
Jag kan förstå att turister som kommer till EUROPAS SISTA VILDMARK och skall åka skidor upp till Kebnekaise blir förtvivlade när de inte kommer fram på grund av alla skotrar.
Men koptrarna? Det är förbud att landa i nationalparker, flyghöjden är begränsad men det flygs i alla fall därför att Samerna arbetar där. Det är helt rätt!
Nu kommer man att begränsa all koptertrafik för att några turiser irriterat sig på koptrarna som fygger runt i Kebnekaisefjällen. För jag kan inte tro att våra folkvalda fått ont i öronen, eller så har någon av dom varit uppe i Kirunafjällen.
Vad leder ett förbud? Minskad trafik vilket i och för sig är bra. Det leder till ökade priser vilket leder till mer minskad trafik. Detta leder till att Samerna får ökade kostnader i rennäringen och att flygföretagen i Norrbotten går på knä. Om man inte får landa varför skall man flyga.
Hur skall turister, fiskare och andra som inte vill vandra ta sig upp till fjällen?
Som slutkläm kan jag ta det vanliga :) Jag var ute på en segelbåt i somras. Från Stockholm till Köping. Där kan man snacka om buller och miljöeffekter, jag avser inte båten jag var på utan de STORA motorbåtarna som dånade genom mälaren.
Men det är klart det kanske är en del av bilden svenne har av mälaren. I fjällen tror de att det skall vara en stor TYST vildmark. Snart får de som de vill, ett STORT TYST NORRLAND.
[Ändrat av walk_alone 2003-12-02 kl 08:54]
 
Hoppas att politikerna tar sitt förnuft till fånga...

...och inför motsvarande regler för båttrafik i skärgårdarna, och då främst runt Stockholm och Göteborg.
 
Bra!

Tycker det låter kalasbra, ju mindre oljud desto bättre. Fasa ut tvåtaktsskotrarna också, fyrtaktarna lär tjuta mindre.

Starkt begränsad motorbåtstrafik i skärgården vore finfint, både av bullerskäl och för att så många dårar skadar sig själva eller andra på fyllan eller nyktra.

Renskötsel kunde bedrivas före helikoptrarna och säkert efter. Träffade en renskötare i Härjedalen som använde hästar, fungerade bra. (Vet ej om han även använde motrofordon på fjällen)

Hysch hysch på er....
 
Re: Bra!

jarlmoden; sa:
Renskötsel kunde bedrivas före helikoptrarna och säkert efter. Träffade en renskötare i Härjedalen som använde hästar, fungerade bra. (Vet ej om han även använde motrofordon på fjällen)
Hysch hysch på er....

Jo, och för 1000 år sedan klarade vi oss utan el, bil, dator, hus. Bönderna klarade sig utan skördetröska, kemikalier och traktor.
I takt med utveckling och effektivisering krävs nya redskap.

Vad gäller originalinlägget så är det alltid lika svårt med förbud. Det är positivt i vissa hänseenden men oftast negativ i andra. Tycker själv att trafiken både på och ovan mark skall hållas på ett minimum i fjällen. Men om ett förbud är rätt metod vet jag inte.

...Johan...
 
problematiskt

Jag ska från början säga att jag tycker att det är mycket viktigt med bullerfria områden. Tex stör det mig att hitta skoterspår, se flygplan eller helikoptrar inne i Sarek. Likaledes kan det störa mig när man får se någon programledare i naturprogram göra enkla på-annonser, som inte tillför något annat än lite stämning, för naturfilmer inifrån Sarek (vilket garanterat har möjliggjorts med helikoptertransport), när man lika väl kunde ha använt andra fjällområden.
Däremot tycker jag att man lätt kan glömma bort att flyget/helikoptrarna är en förutsättning för viss näringsverksamhet (i extremfallet STFs fjällstationer/stugor vilka nog få vill ha bort, möjlighet till proviantering på vissa fjällstugor tycker åtminstone jag är en bra service). Andra exempel på acceptabla grunder för fjällflyg tycker jag är: bl.a. åtminstone en del av samernas flyg, fiskecamperna, fiskeflyg för transport av samernas fisk (om den är ekonomiskt motiverad) och möjligheten till alternativ startpunkt för en vandring (tänker då specifikt på Staloluokta i Padjelanta). Den senare möjligheten bör dock inte vara för spridd geografiskt och därmed kommer jag naturligt till min slutkläm: En klar begränsning till vissa flygkorridorer och landningsplatser borde införas i hela fjällkedjan, inte bara i våra nationalparker.
Intressant vore det också att tänka sig en tidsbegränsning, och då tänker jag inte minst på skotrar även om det är lite utanför ämnet. Åtminstone skulle jag värdesätta det högt om jag kunde välja tidpunkter med minimalt buller för min fjällfärd. Restriktioner som även borde gälla samerna enligt min mening.
Bullerbefriade områden i skärgården skulle jag också vara förtjust i (om det är möjligt), med större omfattning än dages fågelskyddsområden, dvs oaser för paddling och segling.
Daniel
 
Re: problematiskt

Däremot tycker jag att man lätt kan glömma bort att flyget/helikoptrarna är en förutsättning för viss näringsverksamhet (i extremfallet STFs fjällstationer/stugor vilka nog få vill ha bort, möjlighet till proviantering på vissa fjällstugor tycker åtminstone jag är en bra service).

STF undviker i det längsta att använda sig av helikoptertransporter. Därför körs proviant och materiel ut på vintern, med skoter. Eventuellt kan påfyllning av matförråd ske sommartid med helikopter, om det är riktigt tomt i skåpen. Fastighetsskötarna får också åka helikopter, men stugvärdarna går.

/Emma, promenerande stugvärd som älskar tystnad, men som även tycker det är enormt spännande med helikoptrar och blir smått upprymd bara en flyger förbi...
 
Personligen är jag väldigt skeptisk till utökade flygförbudszoner utöver de som redan i anslutning till nationalparkerna existerar, fastän jag i dessa fall anser begränsningarna vara motiverade. I denna fråga står olika intressen mot varandra. Å ena sidan har vi de som söker sig till fjällen för att finna frid och ro och som ser med stor skepticism på olika typer av motorfordon. Å andra sidan finns en turismnäring som på olika sätt försöker marknadsföra Norrbotten bland annat genom fiske- och jaktturism, skotersafari, helikopterskidåkning etc, samt samerna som i sina näringar är beroende av moderna hjälpmedel och inte vill bli betraktade som ett exotiskt folkslag hämtade ur ett antropologiskt museum. Jag tycker att det borde finnas plats för alla i vår fjällvärld och inte minst för en levande fjällnära bygd och en rik och utvecklad turism i Norrbotten. En turism som även inbegriper sådana, enligt vissa puritaner avarter av upplevelseturism, som skoter och helikopterturism, dock självklart under vissa begränsningar. Att ett totalstopp eller en stor begränsning för dessa aktiviteter förmodligen saknar stor folklig förankring i de områden de berör är enligt min mening ytterligare ett argument mot detta.

/D
 
Reglera flygtrafiken hårdare

Jag är defintivt för en betydligt hårdare reglering av flygtrafiken i fjällen. Jag åker till fjällen för vildmarkens och tystnadens skull och vill gärna slippa den ibland mycket irriterande flygtrafiken. Naturligtvis måste viss nyttotrafik tillåtas. I vissa områden kan man dock tillåta helikopterskidåkning, helikopterfiskning (hur nu det går till) m.m.

En kväll skulle gå upp på Kebnekaise för att beskåda midnattssolen. När jag vid halvtolvtiden når toppen landar 3 helikoptrar med förfriskade tyska, holländska och svenska konferansgäster precis under toppglaciären. De knallar de sista hundra meterna ikädda loafers och andra lågskor. Jag kan inte förstå att det är tillåtet! Jag och några andra vandrare som kommit dit för att uppleva "vildmark" och tystnad blev ganska besvikna.

Flygregleringen i vissa Nationalparker (t.ex. Sarek)inskränker sig till en flygförbudszon 300m ovanför marken. Den borde utökas till åtminstone 1000 eller 2000 m. Hör man en helikopter på 300 meters håll så stör den ganska mycket. Jag tror även att djuren störs av en helikopter på 300m.

/Magnus Lindh
 
Roligt med många åsikter men oftast är det så att man skapat sig en förväntning om den "vildmark" man skall besöka. Sedan blir man besviken när bilden av detta inte stämmer. Har jag tagti mig någonstans på egna ben så förändras inte detta faktum även om det kom busslass med helikoptervandrare.
Jag minns alltid min första Sarekvandring. Det var innan 300 meters nivån sattes. Det gick en regelmässig flygtrafik dagarna genom Sareks dalgångar. Jag medger att jag var lite irriterad. Men efter att en vecka före midsommar ha vandrat fem dagar i Sarek utan att ha sett annat än två SK60 så ändrades min bild av flygtrafiken.
Förra sommaren var jag till Kebnekaise och jag besvärades inte av helikoptertrafiken men det var så in i helvete med turister där :) Det avtog lite när vi gick upp till Darfal.
Vad vill riksdagen?
---
Riksdagen har lagt fast följande miljökvalitetsmål:
Storslagen fjällmiljö
Fjällen skall ha en hög grad av ursprunglighet vad gäller biologisk mångfald, upplevelsevärden samt natur- och kulturvärden. Verksamheter i fjällen skall bedrivas med hänsyn till dessa värden och så att en hållbar utveckling främjas. Särskilt värdefulla områden skall skyddas mot ingrepp och andra störningar.
Miljökvalitetsmålet innebär bl.a.:
· Fjällens karaktär av betespräglat storslaget landskap med vidsträckta sammanhängande områden bibehålls.
· Fjällens biologiska mångfald bevaras.
· Främmande arter och genetiskt modifierade organismer som kan hota den biologiska mångfalden introduceras inte.
· Kulturmiljövärden, särskilt det samiska kulturarvet, bevaras och
utvecklas.
· Rennäring, turism, jakt, fiske och annat nyttjande av fjällen liksom bebyggelse och annan exploatering bedrivs med hänsyn till naturens långsiktiga produktionsförmåga, biologisk mångfald, natur- och kulturmiljövärden samt värden för friluftsliv.
· Låg bullernivå eftersträvas.

citat ur Storlslagen fjällmiljö ett mastodontdokumnet på 62 sidor.

Det verkar som om alla instanser snöat in sig enbart på bullret. Ser man på det Samiska kulturaret och rennäringen så har man ett stort problem eftersom rennäringen till stor dels står för både trafik och slitage av fjällmiljön.

Jag hittade annat roligt om just bullret under
Delmål 3: Buller och andra störningar från motordrivna fordon och
flyg i fjällen är minimala.
· Motorbuller i fjällen överskrider inte 40 dBA mer än 5 gånger per dygn på större avstånd än två km från skoterleder, flygstråk och vägar.
· Avgasutsläpp och buller från terrängskotrar motsvarar Miljöklassutredningens förslag om miljöklass 1.
Kommentar: 1) Bullervärdet 40 dbA avser maximal ljudtrycksnivå, Lmax. Ljudnivån motsvarar i det närmaste "biblioteksmiljö".

Hur kan detta vara möjligt att uppnå "biblioteksmiljö" på fjället. Det blåser, det regnar och fladdar i tältduken. Nu måste jag ta med mig en dB mätere upp på fjället så jag kan kolla om vinden håller sig inom naturvårdsverkets gränsvärden.
 
Jag är inte ett dugg förvånad. Det är bara ytterliggare ett steg i Stockholms strävan att lägga ner Norrland.

Själv suckar jag spontant djupt över denna fullkomliga idioti. Lika djupt som man kan sucka över t.ex. traktorkörkort för snöskoter istället för förarbevis avsett just för snöskoter. Som till skillnad från traktor inte får framföras på allmän väg...

Men med viss eftertanke kanske en total nedläggning av Norrland är det bästa på sikt? Tänk om vi kunde totalsanera allt norr om Dalälven från boende OCH samtliga tecken på mänsklig påverkan på naturen. Samt förbjuda all form av trafik annan än till fots och möjligen till häst. Då skulle vi få en av världens största naturreservat och en av världens mest orörda vildmarker om sisådär femtio eller hundra år. Och gosse vad man skulle kunna ta betalt för rätten att få vandra, fiska och jaga där! Framtidens Sommarland?
 
Re: Bra!

jarlmoden; sa:
Renskötsel kunde bedrivas före helikoptrarna och säkert efter. Träffade en renskötare i Härjedalen som använde hästar, fungerade bra. (Vet ej om han även använde motrofordon på fjällen)

Hysch hysch på er....

Jag föreslår att alla fjällvandrare åker med häst och vagn upp till fjällen nästa gång! Eller är det bara samerna som ska tvingas använda ålderdomliga metoder?? Det svenska synsättet på samerna gör mig väldigt förbryllad...

/Pecka
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.