Flygförbud i fjällen.

Men med viss eftertanke kanske en total nedläggning av Norrland är det bästa på sikt? Tänk om vi kunde totalsanera allt norr om Dalälven från boende OCH samtliga tecken på mänsklig påverkan på naturen. Samt förbjuda all form av trafik annan än till fots och möjligen till häst. Då skulle vi få en av världens största naturreservat och en av världens mest orörda vildmarker om sisådär femtio eller hundra år. Och gosse vad man skulle kunna ta betalt för rätten att få vandra, fiska och jaga där! Framtidens Sommarland?

Klockrent! :eek:)
 
Re: Reglera flygtrafiken hårdare

En kväll skulle gå upp på Kebnekaise för att beskåda midnattssolen. När jag vid halvtolvtiden når toppen landar 3 helikoptrar med förfriskade tyska, holländska och svenska konferansgäster precis under toppglaciären. De knallar de sista hundra meterna ikädda loafers och andra lågskor. Jag kan inte förstå att det är tillåtet! Jag och några andra vandrare som kommit dit för att uppleva "vildmark" och tystnad blev ganska besvikna.



/Magnus Lindh [/QUOTE]

Detta borde ju inte vara tillåtet...snacka om antinaturupplevelse.
 
markustaljedal; sa:
Jag är inte ett dugg förvånad. Det är bara ytterliggare ett steg i Stockholms strävan att lägga ner Norrland.

Själv suckar jag spontant djupt över denna fullkomliga idioti. Lika djupt som man kan sucka över t.ex. traktorkörkort för snöskoter istället för förarbevis avsett just för snöskoter. Som till skillnad från traktor inte får framföras på allmän väg...

Men med viss eftertanke kanske en total nedläggning av Norrland är det bästa på sikt? Tänk om vi kunde totalsanera allt norr om Dalälven från boende OCH samtliga tecken på mänsklig påverkan på naturen. Samt förbjuda all form av trafik annan än till fots och möjligen till häst. Då skulle vi få en av världens största naturreservat och en av världens mest orörda vildmarker om sisådär femtio eller hundra år. Och gosse vad man skulle kunna ta betalt för rätten att få vandra, fiska och jaga där! Framtidens Sommarland?

Kan inte mer än instämma.
 
STFs helikopter Rendrift m.m.

STF skulle kunna reducera trafiken med skoter och helikopter till sina fjällstationer om dom inte drev dom som någon slags lyxhotell i vildmarken. Mellan Keb. fjællstation och Nikkaloukta går det jävligt størande helikoptertransporter flera gånger om dagen. En än gång kan vi låta oss inspireras av Norge där NTF inte kør samma stil som STF. Dom som vill ha lyx, typ färska grønsaker, 25 sorters olika godis, butik med senaste utrustningen kan väl stanna vid ett fjällhotell där vägen slutar o låta vildmarken vara vildmark. Kebnekaise är inte som någon skrev, en nationalpark men det finns ett generelt skoterførbud där...

Før några år sedan træffade jag ett par på skoter vid "Kaffedalen" några hundra meter från Kebnekaise sydtopp...

Till den andra frågan om skoter/helikopter i fjællen. Så tror jag inte livskvaliteten bland folk från Nordland/Troms ær sæmre æn norrlænningars før att dom inte får køra skoter var som helst. Løsningen på glesbyggdsproblematik i norrland ær kanske mer politisk æn oreglerad skoterkørning. Visst behøvs ett visst helikopterbruk i fjällen men det måste begränsas. Rendrift subventioneras redan nu. Kanske kan økade subventioner vara ett pris värt att betala før minskad helikoptertrafik i fjällen. (jmfr fårhållning i Norge) Dvs. lika många ren men dyrare produktion)

Att førsvara fri skoteråkning ær ganska mycket en protest mot stockholmare och andra "sørlænningar". Jæmfør vargdebatten (det finns ju før øvrigt knapt några vargar i norra norrland, de finns ju bland "sørlænningarna" i Svealand)

P.s. Uppvuxen i "skotesverige" dvs. norra svealand, Det borde vara irelevant men med den logik vissa norrlænningar har så borde de inte få vara med på
nästa kärnkraftsomrøstning (de ligger i sydsverige)

Kul att norrlänningar har tagit til sig førortsutrycket "svenne"...
 
Gnällspikar

markustaljedal; sa:
Jag är inte ett dugg förvånad. Det är bara ytterliggare ett steg i Stockholms strävan att lägga ner Norrland.

Samma gamla käbbel för att man inte kan eller vill ta vara på de grymma möjligheter Norrland till trots har.
Varför bara gnälla istället för att se på möjligheterna?
Som norrlänning kan man inte bli mer än trött på gnället.

Helikoptertrafiken är enligt min mening komplett onödig med reservation för funktionshindrade, de skall givetvis undantas.
Är man så förbaskat bekväm att man inte kan stapla sig fram, har man inte i naturen att göra (nåja lite brösttoner).
Då har man missat hela poängen, lugnet, mjukt tempo och stilla tystnad.
Fast vi har en motpol, det alltmer hektiska "dygnetruntsamhället" som gör sig påmind här och där.

Förresten kära deltagare, var det inte långt gångna planer på skoterleder i Kebnekaiseområdet för några år sedan?
Vad tillintetgjorde planerna?

MVH Hasse
 
Bullerpåverkan i fjällvärlden verkar vara marginell, RUS juni 2003 s.12, t.ex.så är 0,09% av Norrbottens fjällareal utsatt för "störande buller" (i jämförelse med 0,52% i dalafjällen). Dock så är bullret lokaliserat i tid och rum till vissa platser som till exempel kungsleden, Kebnekaise och Kvikkjokk samt till vissa tider under året.
Skotertrafiken kulminerar under mars-april, men utöver dessa två månader är det skoterrelaterade bullret marginellt. Buller från flygtrafik verkar inte vara studerat i någon större omfattning, men enligt egen erfarenhet så är även det i högsta grad marginellt om man tar sig något på sidan om allfartsleder och områden som kungsleden och Kebnekaise och senast jag vandrade i Sarek (augusti 2002) såg jag inte till något annat än högt flygande trafikflygplan.
Som Roland skriver tror jag många människor som reser till fjällen har en föreställning om hela fjällvärlden som ett stort vildmarksområde och verkar sakna kunskap om att stora delar av fjällområdena utgör kulturområden i vilka mänsklig verksamhet bedrivits under tusentals år. Om man åker till Kebnekaise för att uppleva vildmark och tystnad har man enligt min mening felaktiga föreställningar om området. Kebnekaise utgör ju på något sätt navet i fjällvandrings och äventyrsturismen i Kirunafjällen och något som enligt mig stör vildmarksupplevelsen mer än någon enstaka helikopter är de horder av turister som vissa tider uppehåller sig i området.
Med bakgrund av detta anser jag att det även fortsättningsvis finns plats för viss motortrafik i fjällområdena. Skotertrafiken är redan i dag reglerad, vilket jag tycker är bra. I vissa områden kan den möjligen regleras ytterligare. Ett generellt förbud anser jag dock är felaktigt då nyttjandet kan kanaliseras efter leder samt endast i en högre omfattning pågår under en kortare period under året. I detta får man ej heller bortse ifrån den betydelse lokalbefolkningen tillmäter skotern och i Kiruna beräknar man att det finns omkring 8000 skotrar som används till allt från transport till och från fritidshus till att dra fiskearkar på torneträsk. I stor avsaknad av andra kommunikationer är i dessa områden skotern ett nyttotransportmedel. Den helikoptertrafik som bedrivs kan väl grovt indelas i varutransporter, transport av turister, samenäringen samt fjällräddning/militära flygningar. Personligen betackar jag mig från mästrande uttalanden och försök till att föra fram sitt eget tolkningsföreträde, som att "kan man inte ta sig ut i fjällvärlden för egen maskin har man inget där att göra" och att man då missat poängen med stillhet, tystnad etc. De som nyttjar fjällens olika möjligheter har olika krav på det de vill uppleva. Vissa eftersöker just stillhet och tystnad, medan andra eftersöker mer adrenalinupplevelser, en del vill bara nyttja de fantastiska fiskemöjligheter som erbjuds medan andra vill bo bekvämt på en fjällstation och göra kortare dagsturer. Jag menar att alla borde få plats och att detta även går att åstadkomma. Långtgående regleringar för flyg- och skotertrafik anser jag dock inte är rätt metod samtidigt som den med hög sannolikhet skulle skada lokala boendes möjligheter till olika näringar och friluftsliv. Innan folk börjar skrika efter generella förbud tycker jag därför att länsstyrelserna eller naturvårdsverket får göra en seriös bullerinventering över hela fjällkedjan samt över hela året. Utifrån denna skulle man sedan möjligen kunna kanalisera olika aktiviteter i tid och rum.

mvh
David
[Ändrat av dave1 2003-12-03 kl 04:35]
 
Re: Gnällspikar

Bra skrivet, Röksvampen!

Som en tribut till den politiska korrektheten ska jag börja med något som kan tolkas som en ursäkt för att jag lägger mig in i det här, fastän jag inte är norrlänning och inte ens svensk.
Okej, slut på politiska korrektheten och de förebyggande ursäkterna...

Problemet är ju allmänt kännt, även på den här sidan Östersjön, nämligen att man börjar tumma (eller redan har gjort så) på de sista naturresurserna. Varför? För att skapa eller upprätthålla arbetstillfällen. Framför mitt inre öga kan jag nästan se alla dessa tidningsintervjuer med tårögda helikopterpiloter som tycker så synd om sig själv...

Arbetsplatsargumenter är killerargumenter -- och därför är de inga argumenter alls, inte när det handlar om lyxingrepp i naturens resurser. Och inte så länge det finns pengar i landet.

Här i Nordösttyskland har vi över 30% arbetslöshet, läget och moralen är katastrofala, framför allt ute på landsbygden (och än mer med tanke på Polens EU-medlemskap som närmar sig med stora steg, men det är ett annat ämne). Det nämnar jag bara för att förtydliga att jag inte är cyniker.

Angående mitt påstående att det finns gott om pengar har jag stor lust att fundera på pengarnas underliga koncentration i rätt så få fickor.
Men det får bli en annan diskussion.

Istället ska jag bara tillägga att helikoptertransporten av fjällturister enligt min åsikt är ett uttalat starkt lyxingrepp i naturen.

I vissa dalgångar längs Kungsleden är det nästan omöjligt att släppa byxorna för att b**sa i lugn och ro. Jag kommer ihåg en situation där jag stod lagom osynligt från själva leden för att uträtta ett oundvikligt behov...men det gick inte, ty varje gång jag släppte bundeswehrbyxan flög en turisthelikopeter direkt över mitt gömsle...och jag drog byxan upp igen och låtsades titta på vegetationen...sedan ner igen med byxorna...och nästa helikopetern...och upp igen...och ner igen...och upp igen...och så vidare, om och om igen. Sedan hade jag fått nog, gömmde ryggan i buskaget och stormade tillbaka till fjällstugan. Medan jag rusade in i dasset hann jag se en större turistgrupp som just hade anlänt med alla dessa helikopeterflyg.

...to be continued...

/Georg
 
Nu ska vi se om jag kan döda fetstilen först....
[/b]

Jag är inne på samma banan som Georg där.

Norrlänningarna vill ha turister för de genererar pengar, men turisterna kommer ju inte dit för att se en massa helikopterburna turister? Turisterna kommer ju dit för att uppleva den tysta vildmarken. Om den tysta vildmarken försvinner så försvinner också turisterna.

Man kan väl dra en långsökt parallell till den stockholmska vattenfestivalen. Folk började vallfärda till Stockholm för att spana in alla som var på vattenfestivalen, men när de insåg att alla andra också bara var där för att kolla in de som var på festivalen så var det inget roligt längre. Detsamma gäller nog en hel del andra festivaler och turistattraktioner.
 
nermander; sa:
Man kan väl dra en långsökt parallell till den stockholmska vattenfestivalen....

Klockrent Nermander!
(Och tack för att du dödade fetstilen. Snacka om bullernivå)

Men är inte en stor del av problemet turisternas (och inkluderar jag oss själva) gruppmentalitet?
*Alla* åker till jämtlandstriangeln, Keb och Sarek.
Platser som alla vill till blir inte lugna. Inte en chans.

Tystnad hittar du garanterat inom en timmes resa oavsett var i sverige du befinner dig. Det enda motkravet är att du inte söker tystnad just på samma plats som alla andra.

(Känns inte detta som en monty pythonsketch. Tusentals människor i samma dalgång för att uppleva tystnad och ensamhet.)
 
nermander; sa:
Nu ska vi se om jag kan döda fetstilen först....
[/b]

Jag är inne på samma banan som Georg där.

Norrlänningarna vill ha turister för de genererar pengar, men turisterna kommer ju inte dit för att se en massa helikopterburna turister? Turisterna kommer ju dit för att uppleva den tysta vildmarken. Om den tysta vildmarken försvinner så försvinner också turisterna.

Norrlänningarna vill ha turister, jovisst, precis som Boråsare, Stockholmare och New Yorkare. Turismen är den största inkomstkällan worldwide.

Men vad jag inte förstår är varför turisterna som kommer för att få tyst vildmark likt förb.. köper heliskiingturer, flyger ut till ripmarkerna, flyger till fiskevattnet, flyger till sydtoppen. Varför köper man sig en skotersafari om det är tystnaden man är ute efter?? Är det månne så, att man resonerar som så att JAG får ta skotern, helikoptern ut i fjället, men när jag stannat så ska det vara tyst, då får INGA ANDRA göra likadant??
Eller är det månne så att det är ett försvinnande litet fåtal som VERKLIGEN är ute efter tystnaden.
Av mina iakttagelser av turismen här i härjedalen så är det väldigt få som är ute efter den där kompakta tystnaden. Kom ihåg att det här stället (utsidan.se) är ett forum för friluftsintresserade, det finns säkert lika många entusiaster på skoter.se eller fjällfiske.se som har helt andra åsikter om hur det ska vara i fjällen.

Nu har jag skrivit en hel del, men inte levererat nån ståndpunkt, detta beroende på att jag inte har någon, ännu.
Jag åker skidor ena dan, skoter nästa...flyger gör jag dock inte.

/BAX
BTW, Lars-Gunnar (lappen med hästen) har slutat med det nu. Det slet för hårt på kroppen. Visst tar han sig nån ridtur ibland, men inte för jobbets skull. De andra åker motorcykel, den behöver inte så stor omvårdnad och skötsel.
På vintern är det bara skotern som gäller.

Det finns många fjäll där det enda som hörs är vindens brus, man behöver inte fara så långt från allfarlederna för att hitta sådana ställen. Man måste inte ens upp till sarek.

Tusan Gustav, det var ju sådär jag ville skriva. :)
[Ändrat av BAX 2003-12-03 kl 08:53]
 
dave1; sa:
Bullerpåverkan i fjällvärlden verkar vara marginell, RUS juni 2003 s.12, t.ex.så är 0,09% av Norrbottens fjällareal utsatt för "störande buller" (i jämförelse med 0,52% i dalafjällen).

Eftersom det är människor (och kanske till viss del djur) som störs av buller så kan påverkan inte anses marginell. Detta eftersom, precis som David skriver, de flesta människor är på just de bullerutsatta platserna vid just de aktuella tiderna. Man borde räkna bullerutsatta persondagar och inte tid och areal.

Dalarnas fjällareal är också mycket liten i jämfört med Norrbotten. Jag antar att flygtrafiken till Hävlingens fiskecamp påverkar väldigt stor del av dalarnas fjällareal. Räknar man bullerutsatta persondagar försvinner nog stor del av den skillnaden.

En aspekt som är viktig i det här sammanhanget är att en helikopter vid ett tillfälle kan bullerutsätta väldigt många människor. Däremot finns det många människor som inte tycker att det är ett problem i lagom mängder. Jag tror att flygtrafiken kommer att öka mer och mer i framtiden. Därför är det viktigt att reglera den nu så att den inte kommer att bli ett problem.

Efterfrågan på snabba och effektiva naturupplevelser kommer också antagligen att öka. Därför bör helikoptertransporter utnyttjas för att utveckla den lokala turismnäringen. Däremot bör den regleras i vissa områden, "linjer" och tider innan den blir ett större problem än många uppfattar den idag.


/Magnus
 
BAX; sa:
Men vad jag inte förstår är varför turisterna som kommer för att få tyst vildmark likt förb.. köper heliskiingturer, flyger ut till ripmarkerna, flyger till fiskevattnet, flyger till sydtoppen. Varför köper man sig en skotersafari om det är tystnaden man är ute efter?? Är det månne så, att man resonerar som så att JAG får ta skotern, helikoptern ut i fjället, men när jag stannat så ska det vara tyst, då får INGA ANDRA göra likadant??

De flesta människor tänker tyvärr att "det är bara jag som gör så här". När man försöker med argumentet "men tänk om ALLA gjorde så" så svarar de oftast "men ALLA gör inte så". Det är just därför förbudet behövs, eftersom många inte tänker längre än näsan räcker.

Om alla visade gott omdöme skulle vi inte behöva några förbud. Nu förhindrar visserligen inte förbuden folk från att bryta mot dem, men det ger i alla fall en möjlighet att markera. Och det avskräcker ju helikopterpiloterna i alla fall, även om det inte avskräcker de omdömeslösa turisterna.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.