Folktomt?

Jag var ute en vecka i Sarek i början av Augusti, gick från Suorva söderut över Gukkesvakkjåkkåbron, förbi Bierikjavrre och sedan norrut igen genom Ruohtesvagge och till Änonjalme. Det var tydligen en rätt populär rutt, för vi mötte mycket folk.

Om man tycker att det är roligare att vandra där det är lite mindre folk, var ska man gå då? Finns det bättre vägar i Sarek och närliggande fjäll (där man inte behöver klättra eller ge sig upp på glaciärerna)? Eller måste man ragga någon med bil och åka till lite mindre lättillgängliga fjäll (finns det några sådana) ?
 
larsl; sa:
Jag var ute en vecka i Sarek i början av Augusti, gick från Suorva söderut över Gukkesvakkjåkkåbron, förbi Bierikjavrre och sedan norrut igen genom Ruohtesvagge och till Änonjalme. Det var tydligen en rätt populär rutt, för vi mötte mycket folk.

Om man tycker att det är roligare att vandra där det är lite mindre folk, var ska man gå då? Finns det bättre vägar i Sarek och närliggande fjäll (där man inte behöver klättra eller ge sig upp på glaciärerna)? Eller måste man ragga någon med bil och åka till lite mindre lättillgängliga fjäll (finns det några sådana) ?

Ett av de mindre överlupna områdena i Sverige är Arjeplogsfjällen.
Sen är allt mindre tillrättalagt på den norska sidan (så långt
norrut), t ex har jag gått mycket ensam i Saltfjellet
och Sulitjelmafjellene. NOT:s område från Hellemobotn och upp mot
Katterat, liksom även Indre Troms är säkert också mindre trafikerade
än något mera känt svenskt område.

Även i Sydnorge kan man undvika folkmassorna genom
att gå i Jotunheimens grannområden, Breheimen och Skarvheimen;
även Jotuheimens södra delar är rätt vilda och ensliga.

il C.
 
larsl; sa:
Om man tycker att det är roligare att vandra där det är lite mindre folk, var ska man gå då? Finns det bättre vägar i Sarek och närliggande fjäll (där man inte behöver klättra eller ge sig upp på glaciärerna)? Eller måste man ragga någon med bil och åka till lite mindre lättillgängliga fjäll (finns det några sådana) ?
Då kan du prova Sarek en veckan FÖRE midsommar :) Jag var till Marsfjällen i Västerbotten. Det var veckan efter midsommar och vi såg bara två andra vandrare på kalfjället under tre dagar. Det är fint däruppe men lite besvärligare att ta sig dit. Vi åkte bil från Umeå 5 tim. // Roland
 
Helags

Vi bröder var med barnen till Helags före midsommar, det var inte många vi träffade på då under några dagar på vår korta vandring. Jämtlandsfjällen är ju även lätta att komma intill från våra södra del av Sverige ! /Gunnar
 
Öde fjäll...

larsl; sa:
Jag var ute en vecka i Sarek i början av Augusti, gick från Suorva söderut över Gukkesvakkjåkkåbron, förbi Bierikjavrre och sedan norrut igen genom Ruohtesvagge och till Änonjalme. Det var tydligen en rätt populär rutt, för vi mötte mycket folk.

Om man tycker att det är roligare att vandra där det är lite mindre folk, var ska man gå då? Finns det bättre vägar i Sarek och närliggande fjäll (där man inte behöver klättra eller ge sig upp på glaciärerna)? Eller måste man ragga någon med bil och åka till lite mindre lättillgängliga fjäll (finns det några sådana) ?

Som tidigare nämnts, Arjeplogsfjällen är öde och kan bjuda på några riktigt svårframkomliga och vilda rutter.

Västra Padjelanta vimlar inte heller direkt av folk.

Man kan också vandra utanför de stora stråken i både jämtlandsfjällen och kebnekaisefjällen utan att se så många människor. Mina favoriter i Jämtland är t ex västra sidan av Sylsjön och området öster om Storulvån.

Mvh,

J
 
larsl; sa:
Jag var ute en vecka i Sarek i början av Augusti, gick från Suorva söderut över Gukkesvakkjåkkåbron, förbi Bierikjavrre och sedan norrut igen genom Ruohtesvagge och till Änonjalme. Det var tydligen en rätt populär rutt, för vi mötte mycket folk.

Om man tycker att det är roligare att vandra där det är lite mindre folk, var ska man gå då? Finns det bättre vägar i Sarek och närliggande fjäll (där man inte behöver klättra eller ge sig upp på glaciärerna)? Eller måste man ragga någon med bil och åka till lite mindre lättillgängliga fjäll (finns det några sådana) ?
Som redan nämnts; Arjeplogsfjällen. Vandrade där 2,5 veckor under juli. Mötte två flugfiskare dag 1, därefter inte en käft på två veckor innan nästa flugfiskare dök upp. Norra Jämtlandsfjällen är också relativt folktomma. Vill du ha ödemark under högsäsong så kolla ut mindre kända områden än typ Sarek, och utan leder och stugor.
 
Västan om Virihaure!

Hej

Jag har flygit upp till Stalo från Kvikkjokk och
gått runt Virihaure, mot norskagränsen, sedan följt
gränsen( i princip) ut till Vaisa och därifrån
båt över till Ritsem, många fina sjöar, lättvandrat
med lite folk, såg en människa på håll ( ca 1km)
på hela vandringen ovanför Virihaure.
Det var en jätte fin tur.//Pär
 
Lapporten till Mårma

Vi mötte ingen fram till Mårma på förra årets vandring från Abisko Ö till Nikkaluokta, i början av augusti. Efter Mårma gick vi via Tjeuralako till Nikka, inte mycket folk där heller. Nere i Vistasvagge stötte vi, förstås, på en del, men i övrigt en oväntat ödslig vandring i annars folktätt fjällområde.
 
padjelanta

Ett annat intressant område kan vara det som ligger väster
om Padjelantaleden och öster om Sulitelma, Råvvejaure, etc.
Vet folk som gjort det. Man skulle kunna gå den vanliga vägen från Sulitjelma till Varvek, och upp utmed Hadditjåkkå.
Därifrån är leden beskriven i Grundstens bok.

il C.
 
Västra Padjelanta

Vi gick runt sjöarna Virihaure och Vastenjaure 1998. För oss blev det lite väl äventyrligt pga felaktig info från fjällstationerna i området (två riktigt hemska vad, eller snarare bad). Vi gick från Änonjalme och sen moturs runt sjöarna och kom fram till Nordkalottleden vid Staddajåkka. Om du istället tar dig till Staloluokta och anlitar någon från lokalbefolkningen som kan köra dig med båt förbi de två stora jokkarna väster om Staloluokta, så är det sedan fritt fram hela vägen, medurs runt sjöarna.

En otrolig tur. Så länge man håller sig högt upp och undviker värsta videstråken är det OK vandring på ganska schysst underlag. Många höjdmeter upp och ner, men tar man det lugnt och inte går för långa dagssträckor går det bra. Det gäller att ha gott om tid. Lätt att hitta fina tältplatser. Utsikten över sjöarna bort mot Sarek i fjärran är helt fantastisk. Månlandskapet vid norska gränsen är också mycket speciellt.

Vi mötte inte en människa under hela turen runt sjöarna.
 
Södra Sarek

larsl; sa:
Om man tycker att det är roligare att vandra där det är lite mindre folk, var ska man gå då?

Menar du där det vandra dvärgar? Nej skämt åsido, du verkar ha valt den sträckan i Sarek som kanske flest vandrar.

I södra delen (förutom östra sidan av Rapadalen) vandrar betydligt färre människor (fast jag vet inte om de är mindre). I övre Kåtokvagge såg vi bara till ett par personer på avstånd under flera dagar i sommras och i Jeknavagge såg vi inte till någon på flera dagar.

I Njåtjosvagge och Sarvesvagge kan man säkert stöta på folk, men inte alls lika många som i Routesvagge.

Mvh, Fredrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.