Folktomt?

Re: Re: Västra Padjelanta

svartöra; sa:
Vi gick från Änonjalme och sen moturs runt sjöarna och kom fram till Nordkalottleden vid Staddajåkka.
Hur fixade ni Tukijåkka utan bro? Den är väl inte vadbar? (Vilka var de två vaden-baden förresten?)

Måste ha en karta för att vara säker på namnen. Men kartan bor fn hemma hos en av de andra medvandrerskorna.

Men - Tukijåkkå måste vara den jokk som tidigare hade en bro. Vi såg bron nämligen - söndertrasad. Nedströms bron blir jokken rasande vild med höga fall, så vi vände uppåt igen. Som vadställe valde vi ett brett ställe med en liten "ö" i mitten som viloplats. Nedströms vidgade sig jokken till en sjö med långa grusbankar att ev stranda på. Vadet var djupt och iskallt. Det gick ändå ganska bra att gå, eftersom botten var jämn och strömmen moderat. Men några meter från målet hade strömmen grävt ur botten, så då fick det bli simning... Så kan det gå.

Det andra vadet var över den jokk som passerar Stadajåkkå. Vi hade ingen karta längre söderut (pga av att vi hade fått felaktig info om jokken...) och vågade därför inte följa jokken uppströms med risk för lååång omväg i onödan. Det var svårt att hitta ett bra ställe, men när vi väl gjorde det gick det bra. Strax över lårdjupt och strömt, men klart vatten och hyfsad botten.

Så - jag rekommenderar att ta båt.
 
Tukijåkkå

Men - Tukijåkkå måste vara den jokk som tidigare hade en bro. Vi såg bron nämligen - söndertrasad.
Just det, senaste upplagan rasade tydligen i början på nittitalet. Jag har bara sett jokken på håll, från Stalo, och från det hållet är den stor, blöt och ilsket vitskummande. Uppströms sitter ju Blåmannen och häller i mer vatten, så jag trodde det var utsiktslöst att vada.. men tydligen var det inte helt utsiktslöst då..

Fast jag är ju badkruka och vill ha torr packning, så båt är nog en bra ide :)

Vilken tid på året (och dygnet) var det förresten?
 
Re: Tukijåkkå

svartöra; sa:
Vilken tid på året (och dygnet) var det förresten?

Vi gick 10 dagar (varav två halvdagar) i slutet av augusti. Eftersom vi gick hela vägen från Änonjalme, runt båda sjöarna och ända ner till Kvikkjokk via Vaimok hade vi alldeles för lite tid. Det gick, men vad-strapatserna sinkade oss så att vi fick stressa på slutet och vi hade verkligen behövt en vilodag.

Vadet genomförde vi på förmiddagen. Egentligen hade vi tänkt göra det tidigt på morgonen, men det tog oss en stund att välja ställe.. Vi gick ända uppifrån och letade och fick sen vända tillbaka igen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.