Folktomt och "nära"?

Hej!

Jag hade framemot sensommaren tänkt ta min första tur i den svenska fjällvärlden.
Jag har vandrat en hel del heldagsturer runt om i världen, och en tio-dagars i södra europa, men aldrig begett mig norrut. Nu är det dags!

Jag tänkte i denna första vända ta en veckotur, helst kort sådan så att det finns rum att pausa en/två nätter och bara insupa omgivningen, meditera och kontemplera. Det får gärna vara rätt folktomt, så att jag kan "kontemplera" i fred.

Jag har snubblat över padjelanta-leden som verkar oerhört lockande, men tyvärr lite lång (tio dagars vandring utan pauser). Kan någon av er hjälpa mig att hitta något annat lämpligt område?

Mina kriterier är alltså:

-Hyfsat folktomt
-Någorlunda kort sträckning (kanske i trakterna av 7-8 mil eller så)
-Ska gå att ta sig till/från med allmänna transportmedel
-Ska gå att gå själv (kommer vara ensam)
-Vackert är alltid trevligt, gärna högfjäll eftersom jag inte varit i den miljön förur

Jag är van vid friluftsliv i allmänhet, och kommer ha eget tält med mig, så stugor är irrelevanta, och det behöver inte vara en utstakad led.

Vad finns det för områden som bäst passar in på mina önskemål? Tacksam för svar!

mvh,

Gustaf
 
Artfjället i Västerbottens län. Området är vackert men av någon outgrundlig anledning tämligen folktomt. Området saknar markerade leder så man får göra sin egen rutt, så kort eller lång man vill. Det finns heller inga stugor att tillgå.
Man kan börja och sluta vandringen i Strimasund. Alternativt börja i Strimasund och avsluta i Hemavan. Till och från tar man sig med buss.
Precis som Klager rekommenderar jag boken "Okända fjäll" av Tore Abrahamsson.
 
Inte är det så

mycket folk i svenska fjällen om man undantar Kungsleden Abisko- Nikkaluokta och Jämtlandstriangeln, Helags Vålådalen.

Du ville inte göra stugtur men det kan vara bra att ha närhet till stugor om det skulle skita sig fullständigt med väder eller du skulle råka ut för tälthaveri i och med att du går ensam. Ett förslag är att börja i Grövelsjön (tåg till Mora buss därifrån och gå via t ex Svukuriset - Rövollen - Skedbrostugan till Tänndalen och så ev vidare mot Helags.
http://www.svenskaturistforeningen..../Abisko-Kebnekaisefjallen1/Turforslag1/Karta/

Åter med buss från Härjedalen eller tåg från Jämtland.

Thure
 
Som första tur i svenska fjällvärlden tycker jag sträckan Hemavan-Ammarnäs i Vindelfjällen är bra. Vindelfjällen innehåller det mesta och ger en ganska representativ bild över fjällen. Vill du hålla dig till leden går det bra, vill du avvika från leden, vilket ger än mindre folk, finns t.ex alternativet att ta en rundel runt Ammarfjället.

Här är lite info: http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/upptack/Omraden/Lappland/Ny---Vindelfjallen/Turforslag/

Raskesven
 
Stort tack alla för era tips och råd!

Tore Abrahamssons "Okända Fjäll" liksom "Vandra i Vindelfjällen" (tror jag det var) är lånade och läses med stor förtjusning. Likaså Grundstens "Vindelfjällen - på fjälltur".

Jag har bestämt mig för att gå i Artfjället nu (verkar passa in precis på vad jag är ute efter), och då har en annan fundering dykt upp:
Jag hade tänkt vandra i slutet av Augusti/början av September. Har Artfjällets alla blommor blommat ut då? Det känns lite dumt att gå i ett område känt för sin flora, och missa all blomsterprakt?
Eller bör jag hellre gå första halvan av Juli (det vore nämligen också en möjlighet semstermässigt)? Hur ser det ut med mygg och annat då?

mvh,
Gustaf
 
Blommor

har du förstås betydligt mera av i juli. Myggplågan varierar mycket beroende på temperaturen men över trädgränsen brukar myggen vara ett mindre problem.

Thure
 
Jag har besökt Artfjället vid två tillfällen.

18-24 juli: Makalöst med blommor.
22-29 juli: Nästan överblommat.

Det kan alltså se olika ut från år till år. Min slutsats bli att första halvan till drygt mitten av juli är bra blomstertid.

Tore Abrahamsson beskriver (Detta är Vindelfjällen) en fantastisk tur i kapitlet Artfjället runt s 169-175. Tar man den turen i någorlunda vackert väder får man en tur med många överraskande vackra vyer.

Läs också s42, 93, 96, 97, 132 och 134.

HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
cloud76 Rogenområdet mitten av augusti - folktomt? Fjällvandring 1
avslutat medlemskap1105 Folktomt? Fjällvandring 15
gusfallca Hyra stuga nära Muddus Fjällvandring 2
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Chrillek Fjällvyer nära Boden? Fjällvandring 6
IsbM Lägerplats nära trolltunga Fjällvandring 0
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
MirjamW Tips på stugvandring nära Bergen? Fjällvandring 0
saraabeiramar Vandring nära Bergen i oktober Fjällvandring 0
millamill tips på 2 dagars fjällvandring nära oslo? Fjällvandring 1
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
JPE Tältplats nära Kläppen/Ljungdalen? Fjällvandring 7
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
coolmanq Parkering vid Leirungsbuin (nära Gjendesheim)? Fjällvandring 1
jonny69 fjäll nära gbg Fjällvandring 17
dako Tältplats nära Pielajåkka? Fjällvandring 3
skogsvakt Höstvandring nära gbg Fjällvandring 0
forell 3 dagars vandring nära dalarna Fjällvandring 6
Bomullsmannen Nära avfärd! Fjällvandring 7
anders jensen Var får bilen stå nära Storulvån / Sylarna? Fjällvandring 10
TreeWalker Stuga nära jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
mspn Bra tältplats nära Storulvån? Fjällvandring 2
emmis135 Tältplats nära Abisko? Fjällvandring 16
lella Var kortvandra nära Mo i Rana? Fjällvandring 4
maron Norgetur nära Karlstad Fjällvandring 0
b1ff tälta nära storsvuku? Fjällvandring 2
djupsim Vandring nära Skara Fjällvandring 0
ansjoblo Kängorna för nära elden... Fjällvandring 5
e94_lhe Vandring nära Umeå? Fjällvandring 3
grodanbolle Rulldalen nära Anaris? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.