Minimala gasbrännare?

Fundering kring den optimala gasolbrännaren..

Sommartid har jag använt gasoltillsats (primus modell antar jag) till Trangiat, och tyckt att det funkat fullkomligt optimalt. Den enda betänkligheten jag haft gäller just vikten.

Under en vandrig i somras använde vi en brännare av den minimala typ som i princip bara består av en ventil och ett kastrullställ som man skruvar direkt på flaskan (länk nedan); tanken var att vi ändå lagar all mat i tältet och inte behöver något tungt vindskydd.
Men då blev det ju i stället problem med att få ut gasen ur flaskan! När flaskan sitter på en slang är det enkelt nog att ställa upp den på kokkärlets lock, och på så vis värma den nog för att driva ur ALL gas. Med den enklare brännaren skvalpade det alltid omkring en ganska ansenlig mägd i flaskan efter att lågan slocknat, hur vi är försökte förvärma flaskan och kela med den medans vi eldade..
-Dom där skvättarna blir gram, och det är ju precis det vi talar om när man kompromissar bort trangiats vindskydd och bekvämlighet och väljer ett lättare kök..?

Har jag missat något självklart i handhavandet av dom här brännarna, eller får man helt enkelt förvänta sig att inte kunna nytja all gas i flaskan..??
(dom här svå värmekuddarna som man skall stoppa under flaskan är det väl ändå ingen som använder?!)

/Per

http://www.msrcorp.com/stoves/superfly.asp

..som en anektdot kan nämnas att piezotändaren på köket smälte sönder redan vid första användningen..
 
Fabrikationsfel?

fson; sa:
Under en vandrig i somras använde vi en brännare av den minimala typ som i princip bara består av en ventil och ett kastrullställ som man skruvar direkt på flaskan (länk nedan
/Per

http://www.msrcorp.com/stoves/superfly.asp

..som en anektdot kan nämnas att piezotändaren på köket smälte sönder redan vid första användningen..

Förstod jag dig rätt? Ni använde MSR SuperFly gaskök i fjol på vandringen då ni fick problem med köket? Jag äger ett titan gaskök från Primus och har inte haft några problem med brännaren. Kanske det var fabrikationsfel på SuperFly-modellen?

Jonas
 
Det kanske hjälper något att ha flaskan i sovsäcken om natten, då borde den sista skvätten vara åtkomlig på morgonen. Värma med händerna borde väl också gå fast det är ju lite opraktiskt. Vägde du flaskan efteråt? Ofta _känns_ det ju som en stor skvätt fastän det inte är det.
 
svartöra; sa:
Det kanske hjälper något att ha flaskan i sovsäcken om natten, då borde den sista skvätten vara åtkomlig på morgonen. Värma med händerna borde väl också gå fast det är ju lite opraktiskt. Vägde du flaskan efteråt? Ofta _känns_ det ju som en stor skvätt fastän det inte är det.

Nej, vi vägde inte men det hade varit spännande. Vi lämnade ett par i Skarja, och konstaterade att det stod ytterligare en rad flaskor 'med skvalp' i soprummet där. Funderade kring om det är någon form av 'drivgas' som inta SKA gå att få ur? Fast återigen, har för mig att jag aldrig haft det problemet när jag kunnat värma flaskan på köket under användningen..

/Per
 
jag kör med MSR Pocketrocket som "alternativkök" till mitt MSR Whisperlite. Tycker den kombinationen är perfekt. Ett rejält högeffektivt, multi (=bensin) kök med överlägsen driftssäkerhet samt kortare turer ett av de billigaste, och absolut lättaste gasköken.
 
PeterOom; sa:
jag kör med MSR Pocketrocket som "alternativkök" till mitt MSR Whisperlite. Tycker den kombinationen är perfekt. Ett rejält högeffektivt, multi (=bensin) kök med överlägsen driftssäkerhet samt kortare turer ett av de billigaste, och absolut lättaste gasköken.

På vilket sätt berör inlägget frågeställningen i tråden? :(

/Per
 
Gasbehållaren?

du skriver inte vilken typ av gas du använt men det skiljer en hel del mellan de olika behållarna (tuberna). Den lilla röda (MSR) har lite högre tryck än de övriga och kan därmed användas i lite lägre temperaturer, ger lite mer fart vid full gas och säkerställer att allt trycks ut. De stora primus tuberna har förmodligen lägst tryck och det kan vara svårt att få ut all gas ur dem även under gynsamma förhållanden. Det är definitivt omöjligt vintertid. Generellt har de små tuberna högre tryck än de stora så välj sådana i fortsättningen. Ofta resonerar folk då att man får bära mer vikt pga fler tuber men eftersom man effektivare utnyttjar gasen går det åt mindre och man behöver färre tuber. I somras var vi ute på tre turer med följande resultat:

4 dagar - 1 halv tub.
18 dagar - 3 tuber (vi började på tredje sista dagen).
9 dagar - 2 tuber.

Vi är två personer som lagar frukost, lunch, middag samt efterrättssoppa varje dag. Köket är ett Markill Peak Ignition som väger runt 90 gram. Tillsammans med en kastrull, tamoj och lock vägde det ca 350g och vi hade sparat runt 700g jämfört med trangiat förutom bränslet.
För vinterbruk är det bra att tillverka en tubvärmare av ett gammalt liggunderlag. Gör en platta med en "ring" på som ni ställer ner tuben i. Ringen skall vara lite högre än tuben (så som det går i förhållande till brännaren) för att fånga strålningsvärme och leda det till tuben. Bottenplattan får gärna vara av dubbelt material. På den kan man också ordna fästen för ett vindskydd om man vill.

Är man normal frilufsare och inte bergsalpinist i himalaya kommer man långt med ett gaskök och slipper slasket med vätskor, förvärming och mekande av brännare. Undantaget är om man är ute under midvintern då det alltid är under 20 grader.

/Björn
 
Re: Gasbehållaren?

bjornw; sa:
Generellt har de små tuberna högre tryck än de stora

Det dår påståendet får du gärna utveckla...? Mig veterligen så är det så att när det gäller gasflaskor som innehåller nån gas som kondenserar vid högt tryck så är trycket i flaskan konstant (vid konstant temperatur) fram till dess att allt vätska har förgasats.

Det är ju bland annat därför man VÄGER en gasolflaska istället för att mäta trycket (som man gör med en acetylenflaska, syrgasflaska eller luftflaska).

Eller har jag fått detta om bakfoten?
 
Flera bättre än en

Björn Walter har en poäng i detta och jag instämmer med honom att de mindre tuber har generellt sett högre tryck. Det har jag egen erfarenhet av. Jag var ute på en fjälltur ifjol och hade både Primus- och MSR-tuber. När Primus-tuben var slut bytte jag till MSR och upptäckte direkt när jag skulle laga mat att MSR-tuben hade högt tryck, det var högt effekt.

Fjällturen var på sju dagar. Jag hade tre tuber med mig och det hade räckt med två (den andra tuben användes sista dagen).

En annan aspekt med gastuber är att det är bra att ha småtuber för att om gängan av någon anledning skulle vara trasig blir man tvungen att slänga tuben även om den är full. Så det är bättre att ha flera tuber ifall nån av dem skulle gå sönder.

Det blir också lite lättare att fördela packningen med tuber i säcken :)

Jonas
 
Egentligen är det väl kanske en sanning med modifikation att det är högre tryck i de mindre tuberna, jag har inte gjort någon djupdykning i detta tema men jag tror det förhåller sig så här.
När man släpper ut gas ur en tub förångas den flytande gasen pga det lägre trycket. Samtidigt minskas volymen av flytande gas i tuben och det bli plats över för vätskan att förgasas inne i tuben. I princip så är det allså redan förgasad gasol som kommer ur tuben, den förgasas inte i samband med att den släpps ut utan den har redan gjort det inne i tuben. Med andra ord är en tub bara fylld till typ 90% och det är här det kan variera initialt, de små röda tuberna ska visst vara fyllda med lite mer gas vilket ger mindre tryckförluster när man eftersom släpper ut gas och volymen gas ökar i förhållande till vätskan.
Var det någon som fattade detta?

Att det funkar i praktiken har vi ju också fått bekräftat och det är ju det som räknas!

/Björn
 
Things get worse under pressure

När Primus-tuben var slut bytte jag till MSR och upptäckte direkt när jag skulle laga mat att MSR-tuben hade högt tryck, det var högt effekt.
En alternativ förklaring är att primusflaskorna skulle ha en kraftigare strypning i ventilen. Eller en annan gasblandning.

Jag tror som Nermander, trycket är i princip konstant. Men flaskorna kan ju ha olika konstruktion.

Värmer man flaskan får man ut mer. Flaskorna kyls ju också när man tappar av gasen vilket bidrar till klen effekt. Butan kondenserar dessutom runt nollan, så en kylig morgon blir det svårt att få ut sista skvätten. Man kan ju ha med sig ett värmeljus och sätta under flaskan en kort stund för att få mer sprutt.

Har man många småflaskor får man bära på mer emballage och får fler (men mindre) slattar kvar. Endast vågen kan avgöra om man tjänar något ;-)


Fast själv brukar jag använda sprit. Man går ju inte i fjällen för att ha bråttom..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 37
tango Vätskematning i gasbrännare för nybörjare? Kök och brännare 34
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
packåsna Hur undviker jag underburn på gasbrännare? Kök och brännare 3
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
avslutmedlemskap0904 Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Moga laga triangia gasbrännare? Kök och brännare 3
nicko_ Gasbrännare under muurika Kök och brännare 6
seasteel Liten, lätt och billig gasbrännare Kök och brännare 63
Örnsätrarn Ny gasbrännare till det mindre Trangia-köket (1liter) Kök och brännare 3
Mumfi Snabb fråga rörande Trangia gasbrännare Kök och brännare 5
Mållgan Problem med trangia gasbrännare Kök och brännare 10
hooters Ny fråga om Trangias gasbrännare Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
Västerdalarna Ny gasbrännare 3000W?? Kök och brännare 10
ShadingGray Info om gasbrännare? Kök och brännare 13
orjanraberg Frågor om Trangia med gasbrännare Kök och brännare 24
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
håhåjajansson Lågans spridning gasbrännare Kök och brännare 2
Damberg Gasbrännare till trangia passar till jägarkök? Kök och brännare 13
Karpaterna.se Gasbrännare till engångsbehållare utan gängning Kök och brännare 9
reidal slang mellan gasbrännare och gasbehållare Kök och brännare 2
ChristerE Trangia gasbrännare hade sotat igen Kök och brännare 6
marhuz Trasig Trangia-gasbrännare Kök och brännare 9
Lasse7704 Primus Gas 100g och Trangia gasbrännare inget bra? Kök och brännare 13
gåsapågen Packning av gasbrännare och Trangia 27-2 Kök och brännare 7
Stordrulen Trangia gasbrännare Kök och brännare 2
Sarvi Trangias gasbrännare - plåtens funktion? Kök och brännare 20
Gryningsflickan Krånglande gasbrännare Kök och brännare 6
Staffan Andersson Norskt test av gasbrännare Kök och brännare 11
ala Markill eller Tragias gasbrännare? Kök och brännare 3
tomatchili Rengörning av gasbrännare Kök och brännare 1
eaglerock Gasbrännare i gammalt Trangia? Kök och brännare 14
Strykarräven Bygga vindskydd till gasbrännare Kök och brännare 5
Avslut090305 Gasbrännare? Kök och brännare 4
Tomas J Gasbrännare till Trangia ? Kök och brännare 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.