Pack ryggsäcken???

Hur packar ni ryggsäcken, använder ni er av packpåsar, ligger allt direkt i säcken, viker ni, rullar ni, helt enkelt hur håller ni ordning på era prylar på fjället????

//Micke
 
Mesch(eller vad f a n det nu heter)påsar.. Rullar eller viker beroende på vad det är. Jag hatar oordning i ryggan så jag vill veta vad och var sakerna är, det skall kunna hittas i absolut mörker.
 
Ordning och reda...

Ordning och reda lönar sig i längden.
Jag rullar stora som små plagg;
små: i packpåsar
stora: "lösa" i ryggsäcken.
Allt har sin plats, annars kanske man inte hittar sakerna som man behöver när man som mest behöver de.
 
Reflex- och packpåsemannen...

Har sytt "custom fit" packpåsar till alla mina kläder i spinnakerväv. Väger nästan ingenting och gör att man kan slänga ut alla saker i snön/regnvåt mark utan att det blir blött + att det är lätt att hålla ordning. Har dessutom satt reflextejp eller sytt på reflexband på det mesta för ordning i mörkret...
 
Re: Reflex- och packpåsemannen...

SWE3171; sa:
Har sytt "custom fit" packpåsar till alla mina kläder i spinnakerväv. Väger nästan ingenting och gör att man kan slänga ut alla saker i snön/regnvåt mark utan att det blir blött + att det är lätt att hålla ordning. Har dessutom satt reflextejp eller sytt på reflexband på det mesta för ordning i mörkret...

Hur menar du att du har sytt CUSTOM FIT påsar???

//M
 
Rutiner e bra

Har fasta rutiner för var allt ska ligga. Kläder i påsar i säcken. Allt övrigt småplock får samma plats i säcken varje gång. Efter ett tag får man rutin på sakernas exakta plats i packningen att man kan hitta minsta grej även i kolmörker. Men för säkerhets skull packar jag så att pannlampan alltid är lättillgänglig :)
 
Eagle Creek

Innan den här sommaren använde jag alltid rejält kraftiga plastpåsar (typ de som militärerna har i skyddsmaskväskan)och gummisnoddar; detta för att hålla allt torrt och samtidigt se vad det är i varje påse. (jag har aldrig varit mycket för regnskydd till ryggsäckar). Såna påsar är tyvärr kluriga att få tag på (nån som har tips??).

Men under sommarens vandring skådade jag ljuset; genomskinliga vakuum-plastpåsar i kraftig, armerad plast, som ändå är tämligen lätta och smidiga (av märket Eagle Creek, och löjligt dyra)!!

En stor, ca 10(?) liter som fick rymma alla extrakläder, och en något mindre för dunsäcken. (säljes i den kombinationen tror jag) Ett 'zip-lock' modell knarkpåse i ena ändan och en anmärkningsvärt enkel men väl fungerande backventil i andra ändan. -bara att rulla ihop, och prylarna är vattentätt och väl komprimerat vakuum-packade! Dunsäcken stort sett försvann, fick tom släppa in lite luft till den för att inte stackarn skulle kvävas i ryggsäcken..

Perfekt! -men löjligt dyrt som sagt. Men dom skall visst ha en garanti-tid på 20 år eller nåt, det har ju inte vilken fryspåse som helst..

/Per
 
Jag brukar (numera) inte ha så himla mycket "lösa" saker i ryggsäcken, det mesta småsaker har jag i fickor eller snöre runt halsen.

När det gäller kläder försöker jag få dem att ta så liten plats som möjligt, för de flesta plagg innebär det då att de rullas.

Till stora rullade plagg har jag börjat använda en "egen" uppfinning som jag upptäckte är smidig: Ett snöre med ett snörlås på.

Kan användas för att hålla ihop ihoprullade plagg, men framförallt kan det användas till att fästa saker (t.ex. Festis-flaskor (PET)) i bältet eller på ryggsäckens axelremmar. De väger garanterat mindre än en mesh-påse med snöre och snörlås eftersom mesh-påsen går bort:) Håller visserligen inte ihop småsaker, men för fiberpälströja, underställ och liknande tycker jag de fungerar bra.

För necessär har jag sytt påse med flera fack av myggnät (spillbitar som jag hade låg).

Ziploc-påsar använder jag till en del saker också, främst sånt som bör skyddas extra från fukt.
 
Ziploc-påsar i Sverige???

nermander; sa:
Ziploc-påsar använder jag till en del saker också, främst sånt som bör skyddas extra från fukt.

Var kan man köpa Ziploc-påsar i Sverige? När jag bodde i USA kunde man köpa dem i otaliga varianter (storlek, form, materialtjocklek osv) i varje matvaruaffär, men här i Sverige har jag endast sett dem på Gray's American Foodstore, och då till ett sanslöst överpris. Ziploc-påsar regerar, så jag blir mycket exhalterad att se att någon lyckats hitta dem i Sverige!!
 
Re: Re: Eagle Creek

walk_alone; sa:
fson; sa:
Men under sommarens vandring skådade jag ljuset; genomskinliga vakuum-plastpåsar i kraftig, armerad plast, som ändå är tämligen lätta och smidiga (av märket Eagle Creek, och löjligt dyra)!!
/Per
--
Hittade dessa på nätet http://www.eaglecreek.com/pack-it_system/40119.html Var köpte du dina? // Roland

Inte säker, men jag tror att det är frluftsbolaget som säljer dem.
/Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FalconBayerskt Regnskydd Norrøna Recon Pack 125L Transportera 4
jotho Norröna Recon Pack 125 l impulsköp. Transportera 19
såg nån som har testat TT FIELD PACK Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
gynner Alternativ till OPS - Outdoor Pack System Transportera 5
Schneeberger BD Ice Pack eller Crux AK50 Transportera 1
echo6 Black Diamond Shadow Pack Transportera 0
Norröna Combat Pack Transportera 7
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
seobserver Vad heter ryggsäcken Transportera 12
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Sailorboy81 packpåse att fästa på ryggsäcken Transportera 4
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
helper Erfarenhet av ryggsäcken Vaude Bike Alpin Air 30+5 L Transportera 0
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
onda_trollet Råd kring ryggsäcken: National Geographic NG 5162 Medium Backpack Transportera 0
mipert Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007) Transportera 21
grodanbolle Den optimala ryggsäcken för vandring! Transportera 10
dreamteam Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha? Transportera 14
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
mrhandley Ställa in ryggsäcken rätt Transportera 7
Rolander Mögeldoft i ryggsäcken Transportera 5
Vandrare Bryr ni er om vikten på ryggsäcken? Transportera 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.