Vad heter ryggsäcken

Fick ett par bärkassar med äldre friluftsutrustning och en större ryggsäck av en vän.
Vem gjorde och vad hette ryggsäcken? Snölås på de 4 översta. Spöhållare nära ramen,
Eftermonterat Haglöfsbälte och axelremmar ingick.
Någon som har ett minne?
 

Bilagor

  • IMG_1373.JPG
    IMG_1373.JPG
    94.3 KB · Visningar: 2,165
Senast ändrad:
Ramen är fullängd och ett spänne på utanpåfickan tar nog den ifrån Halglöfs. Coop hade något eget märke, Brander fick ÅH/Tempo att sälja en och jag vill minnas att IKEA hade en egen modell oxså, 70 tal skulle jag tro.
 
Ser ut att vara en Grönland 70 från Haglöfs. Har själv en orange som inköptes på tidigt 70 tal. Fanns väl olika upplägg på sidfickorna om jag kommer ihåg rätt. På min modell fanns inget avbärarbälte.

.... Nej nu ändrar jag mig ser att det inte stämmer heller när jag ser ramen. Hmm, mystiken tätnar.
 
Hej!
Jag tycker säcken är mycket lik den jag hade tills för några år sedan. Jag hade dock inte packpåsen under, men i övrigt mycket lik med grå plastspännen, utanpåliggande fickor och ljusgrönt impregnerat tyg. Min säck var av märkt Kerki, köpt på Tempo på den tiden det fanns. Jag gissar därför att din säck är en Kerki. Hälsningar Patrik
 
Tror du att det är så tidigt som 70tal med plastspännen? Skulle gissa på mitten på 80-talet.[/QUOTE

Nja, plasten var ju uppfunnen redan på den tiden och det var det på mina spännen på Grönland 70. Tror inte det var någon Haglöfs logga på den. Måste gå in i förrådet och kika på svunna tider, hur det nu var. Sedan kom Alaskan med sin hatt och fjäder logga. Men det är nog en hybrid det här.
 
Såna där Fix-lock remspännen från Fixfabriken i Gbg hade jag på min gamla CampTrails Cruiser (som köptes inför tågluffningen 1972) - så 70-tal är säkert en mycket bra gissning.

[Bilden nedan visar Cruiser-säcken efter många säsongers modifieringar...och Fix-lock-spännena överlevde faktiskt säcken, tillsammans med Mantorselen...]
 

Bilagor

  • Ryggsäck CampTrails_Cruiser-40L_1972-moddad.jpg
    Ryggsäck CampTrails_Cruiser-40L_1972-moddad.jpg
    70.2 KB · Visningar: 1,169
Kan stämma med Kerki, Patrik tack för input om pastspännena oxså Polar300. 1975 ca vill jag minnas jag sett Kerki på Tempo.
Hon som ägt den tidigare hade sina första fjällbilder från 72, allt analogt. I påsarna fanns även ett 111 kök. Snälla givare.
 
Vill minnas att Kerki var ett varumärke som byggde på ett samarbete mellan Sten Brander och Åhlens på 1980-talet. Tempo har jag dålig koll på. Samma koncern?

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.