Pack ryggsäcken???

Småpåsar!

Jag kör med ett antal enkla packpåsar i olika färger.
Finns att köpa för en spottstyver.
Grymt lätt att hitta i säcken - till och med ens kamrater kan hitta: "Compeed finns i röd påse".
Dessutom är påsfärgerna hyfsat logiska:

Rött för sjv
Blått för hygien
Grönt för matredskap
Grått för verktyg
Gult för kläder

Man behöver aldrig gräva utan sliter bara upp den gröna när det är käk, och den blå när det är dags att bada.
 
Intressant diskussion !

Jag använder mig av färgade påsar, även om jag ibland önskar mig ett transparent material eller mesh.

Men, det jag har börjat med på de senaste turerna är att inte bara dela upp mina prylar med avseende på "prylgrupp" (köksgrejer, sjukvårdsprylar etc). Jag har också börjat sortera efter hur frekvent prylen används.

Jag har en dagspåse som innehåller det jag vet att jag behöver under dagen, samt sånt som kan behövas snabbt. T ex dagens lunch, kåsan, ett par torra strumpor, första förband, snask, tejp till fötterna osv. Den "underhålls" och justeras på kvällen med delvis nytt innehåll (mat). Det fungerar bra för mig.

/Niklas
 
Vattentät, vissa prylar...

MikeMike; sa:
Hur packar ni ryggsäcken, använder ni er av packpåsar, ligger allt direkt i säcken, viker ni, rullar ni, helt enkelt hur håller ni ordning på era prylar på fjället????
//Micke
Ordning, ordning, ordning, som i det militära fast värre. Detta är ju frivilligt. Ta fram det man behöver och lägg tillbaka på samma ställe. Inte lätt i en mjuk säck utan massor av fickor.

Torrt ombyte - inrullat i plastpåse
Sovsäck - i kompressionspåse av tältduk (på locket)
Ris - grön påse (protionsförp. i plastpåsar)
Musli - blå påse (port.förp. i plastpåsar)
Bröd, kaviar, smältost, torrkött - orange påse
Frystorkat, blåbärsoppa - mörkblå påse
Nödpåser - liten blå
Dagsranson - en påse i nedre delen av ryggsäcken tillsammans med det jag behöver under dagen.
Nu vill jag gärna ha Ziploc-påsar för torrt ombyte och sovsäcken. Annars hamnar sovsäcken i en Dolphin light vid nästa vandring // Roland
 
Re: Re: Ziploc-påsar i Sverige???

svartöra; sa:
Var kan man köpa Ziploc-påsar i Sverige?
"Blixtlåspåsar" finns hos http://www.elfa.se, men man får köpa ett par årsförbrukningar ;-)

Det är lite skillnad på Ziploc och ziplock, faktiskt:) Det förstnämnda är ett varumärke som ägs av Glad (Gladpack ni vet).

Blixtlåspåsar brukar vara lite för klena, de jag tog jag som varuprov på nåt varuhus för en massa år sen och de är kraftiga och hållbara. Plasten är ungefär samma tjocklek som på bag-in-box-påsar.

Vanliga små "provpåsar" håller inte alls lika bra.

Glad har också Zip and stand-påsar, alltså sådana där botten är "invikt" så de kan stå upp själva. Det verkar dock inte gå att uppbringa såna i Sverige... (Jag skrev ett inlägg och frågade för ett tag sen och det har ingen kommenterat.) I USA används de väldigt ofta för att förvara hemtorkad mat i. Bara att hälla vatten i påsen, låta den stå och sen äta ur den.
 
Packpåsar går bort

Hur mycket prylar släpar ni ut egentligen? Min ryggsäck har fyra fack, två stora inne i säcken och två små i locket. Det räcker gott och väl för att hålla reda på prylarna jag har med mig ut. Visst har jag en påse till sovsäcken, men det är mer för att skydda den lite mot vassa saker och fukt än för att hitta den i mörkret. Allt annat har jag löst i ryggsäcken.

I lockets ytterfack ligger kåsa, bestick, myggmedel, kompass och fickkniv. I lockets innerfack lite sjukvårdsprylar, plånboken och annat jag inte tror kommer att användas under hela veckan men som ändå skall med.

I bottenfacket på ryggsäcken ligger sovsäck, litet therm-a-rest, regnbyxor, vantar, mössa och handduk. I stora facket tält, kök, maten (ok, i glasspaket - det är väl en sorts emballage det med) och i botten extrakläderna. Ovanpå allt ligger skaljackan och utanpå ryggan ett vanligt liggunderlag.

I fickan har jag kartan och ibland en påse snask.

Jag har aldrig varit med om att mitt liv har hängt på att jag skulle få fram en sak ur packningen på två sekunder. Tvärtom brukar jag ha ganska mycket tid att rota i ryggsäcken i fjällen, om jag vill. Min erfarenhet är även att mina packpåsehysteriska kompisar lägger betydligt mycket mer tid på att rota igenom sina packpåsar och packa ner saker i ryggsäcken än vad jag gör.

Kalle
 
Re: Packpåsar går bort

Hur mycket prylar släpar ni ut egentligen?

Prylar? Va? Nää. Jag har påsar istället :) Vet faktiskt inte hur mycket alla påsar väger eftersom jag inte orkat med att väga dem separat. Men det blir.. får se nu.. en sopsäck inuti ryggsäcken med all packning i, en kasse för regnstället (så det inte blöter ner något annat), några "persedelpåsar" av bästa Domus-kvalitet för a) kläder, b) köket och c) maten, ett antal (5?) fryspåsar med olika typer av pryttlar i. Dessutom ligger all mat förpackad i olika småpåsar (den frystorkade maten packar jag alltså om). - Tältpåse och sovsäckens påse tillkommer.

Tandborsten ligger förresten i en ziplocK-påse så blöter den inte ner omgivningen.

Tycker att det är lite lättare att hålla ordning i tältet om det mesta ligger i påsar. Men jag kunde nog rationalisera bort 2-3 hg här.
 
Nu kan du bli testpilot!

Nu söker vi efter dig som ofta är ute i naturen och samtidigt vill ha en bra ordning på dina saker. Du får ett komplett packsystem helt gratis som du ska prova under 3 månader. Sedan vill vi att du fyller i ett testformulär som följer med när du får ditt system. Packsystemet får du behålla som tack för testet.

http://www.raittila.nu/OutdoorPacSystem/
 
Smygnasere!

MikeMike; sa:
Nu söker vi efter dig som ofta är ute i naturen och samtidigt vill ha en bra ordning på dina saker. Du får ett komplett packsystem helt gratis som du ska prova under 3 månader. Sedan vill vi att du fyller i ett testformulär som följer med när du får ditt system. Packsystemet får du behålla som tack för testet.
--
Jaså din smygnasare, struntar väl i dina påsar det finns grejer att beställa från USA - the beacon of liberty and buisness http://everestnews.altrec.com/shop/dir/0/134/
Men det är klart att om du skicar över ditt system så kan jag prova eländet men först nästa sommar //
;-D Roland
 
Re: Kameraväskor?

1; sa:
Varför skulle Outdoor pacsystem vara bättre än vanliga packpåsar?

Att OPS outdoor•pack•system är bättre än många andra packsystem har våra tester visat, effektivare utnyttjande av packvolymen, smidigare i och urpackning, bättre ordning, lättare och ändå mer vattenskyddande påsar, bättre kompabilitet mellan olika typer av ryggsäckar från 45 lite och uppåt (den passar på ett bra sätt till och med till visa typer av 30 liters säckar) är några av argumenten varför vi tycker att OPS är ett bra packsystem. Men så är vi också partisk i den bedömningen. Nu när våra opartiska testpiloter, som vi har fått tag på genom utsidan.se, ska börja testa systemet kommer vi att få svar hur mycket bättre OPS är jämfört med andra packsystem. Vi kommer att uppmuntra dem att skriva vad dom tycker om OPS direkt här på nätet så det är en oredigerad bedömning som ni på utsidan.se får reda på.

//Micke Raittila
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FalconBayerskt Regnskydd Norrøna Recon Pack 125L Transportera 4
jotho Norröna Recon Pack 125 l impulsköp. Transportera 19
såg nån som har testat TT FIELD PACK Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
gynner Alternativ till OPS - Outdoor Pack System Transportera 5
Schneeberger BD Ice Pack eller Crux AK50 Transportera 1
echo6 Black Diamond Shadow Pack Transportera 0
Norröna Combat Pack Transportera 7
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
seobserver Vad heter ryggsäcken Transportera 12
mackeb Hjälp! Ska köpa första ryggsäcken! Transportera 15
Sailorboy81 packpåse att fästa på ryggsäcken Transportera 4
Koiné På eller i ryggsäcken? Transportera 16
helper Erfarenhet av ryggsäcken Vaude Bike Alpin Air 30+5 L Transportera 0
Skipper_ Jag får inte plats i ryggsäcken Transportera 11
onda_trollet Råd kring ryggsäcken: National Geographic NG 5162 Medium Backpack Transportera 0
mipert Det gick inte så bra för Lundhags "Next" (ryggsäcken som vann designtävlingen 2007) Transportera 21
grodanbolle Den optimala ryggsäcken för vandring! Transportera 10
dreamteam Smart packsystem för ryggsäcken - ngt att ha? Transportera 14
eXz Är ryggsäcken värd att köpa? Transportera 6
Bengt S Var kan man köpa ryggsäcken Arc´Teryx Bora 80? Transportera 10
mrhandley Ställa in ryggsäcken rätt Transportera 7
Rolander Mögeldoft i ryggsäcken Transportera 5
Vandrare Bryr ni er om vikten på ryggsäcken? Transportera 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.