Haglöfs nya logotyp



Haglöfs (http://www.haglofs.se) har bytt ut sin gamla logotyp med hatten mot ett "digitalt" H. Vad tycker ni? Vad förmedlar denna nya logotyp för budskap och bild av företaget?


Tillverkare: Haglöfs

 
Visar recensioner från      | Sortera efter    
Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 5 Nästa Sista 

Kommentar: Hur orkar någon att sitta och kritisera en ny logo!!
Jag har användt Haglöfs produkter i 10 år och är helnöjd.Kanske borde jag också nämna att jag löper och cyklar 5-6 ggr i veckan, då betyder inte en logo så mycket. däremot funktion.
Jag tror att dom som ältar detta inte använder sina plagg till vad dom är avsedda för, utan som funktionsplagg till vardags. Tack för bra produkter!!

Plus: Rimmar formmässigt med utrustningens design.

Minus:Kanske inte tidlös med sin LCD-koppling.

Kommentar: Haglöfs har under 90-talet verkligen snäppt upp sig och hittat nya marknader. De utvecklar inte friluftsutrustning, utan livsutrustning. Därför var den gamla fjäderhatten helt fel.

Den nya logon rimmar mycket bra med prylarnas design och låter dem tala för sig själva. Varje pryl har ju en tydlig Haglöfsdesign, och klarar sig bättre med ett diskret H än med en övertydlig och felaktig hatt. Sedan kanske detaljutformningen av H:t inte är så tidlös, eftersom många tolkar in en LCD-bokstav.

Vissa märken måste visa sitt varumärke övertydligt för att folk ska köpa (tex Nike, Diesel, Levis), eftersom produkterna inte skiljer sig åt. Därför är en diskret logo ett friskhetstecken. Helst skulle det inte finnas någon logo alls på prylarnas utsida.

Plus: Clear and multifunctional

Minus:MAybe Swdish people are not ready for fast developing!

Kommentar: It's quite typical when totally new products comes out in Sweden, how always Swedish people can't understand and are not ready for renueing old stuff , this is much better than the old logo!

It stands for different aspects, timless and solid stuff etc.
Things need facelifts,should Volvo still make the old 240? It would be very boring, the products that Haglofs producing are connected with the logo, timeless design and practical way of using different stuf, f.ex. is typical for outdoor stuff, that they are more practic, simple and solid. It is not interesting with fashion in the forest as a first aspect , but not everyone think like that, some rather prefer the utility instead, I can still use my oldbagpacking or raincover, it still in good shape, I just want to draw a paralell, I can tell you that we are still using the same colours, the products are still made for one main thing, but developing is very important in all different areas, even if it is a logotype.
Welcome to the furture!

Plus: Inget

Minus:allt

Kommentar: ja det skulle ju ha passat bra om man tillverkade datorer lr ngt sådant, men det har ju inget med uteliv att göra...ett riktigt stolpskott

Plus: Den borde ju vara lätt att brodera dit om den skulle lossna...

Minus:Den gamla var snyggare

Kommentar: Byt plats på den och tvättrådslappen kan kanske vara nå´t?

Kommentar: Jag tycker att det var fel att ta bort den andra logotypen som var bra och ersätta den med ett H.

Kommentar: Det var ingen snygg loggo.Den fanns redan 1967 när högertrafiken kom till
sverige. Jag undrar om Haglöfs har missat något?

Plus: inget

Minus:Otroligt ful

Kommentar: H...åhåjaja,
Nä ta tillbaka den mycket snyggare H..atten.

Kommentar: Men lägg av! Vad är det för tomte som har hittat på den där??? Kulturskymning! Fick han/hon arvode eller spöstraff? De hade en logo som var både snygg och stilrelevant och bytte till en som försvinner i mängden samt inte kan associeras till annat än en miniräknare.

Minus:Otroligt ful

Kommentar: Jag köper inte friluftsprylar för att de är av ett visst märke eller har en viss design, men lite krav på stil har man ändå. Det där H:et skulle ha passat på förpackningen till ett datorspel på åttiotalet, men har ingenting med friluftsliv att göra.

Kommentar: seriöst, haglöfs har världens bästa kläder, vem bryr sig om märkets utforming?? ni ska väl använda kläderna inte stila med dem på stan?

Plus: Man får vad loggan lovar

Minus:Förhoppningsvis får man åtminstone DET...

Kommentar: Frågan är väl kanske mest vad de (Haglöfs) väljer att förknippa loggan med för kvalitet i det långa loppet.

Kommentar: haglöfs kanske ska börsnoteras, eller vidareutvecklas åt IT-branschen? Då behövs "klatschiga" logotyper.

Kommentar: Denna hädelse kan endast liknas med när sparbanken bytte sin trygga ek mot ett lobotomitvärsnitt för ett antal år sedan!

Haglöfs nya logotyp ger mig plågsamma minnen av gamla digitalur och miniräknare, något som mig veterligen aldrig väckt associationer om friluftsliv och sköna naturupplevelser.

Tänk om Haglöfs, snarast!

Kommentar: Blev jätte besviken när jag hörde att dom bytt logga. Och när jag sedan såg logotypen... Jag säger bara; ful som stryk!!
Man vill ju inte bara att ens kläder ska vara funktionella, lite stil ska dom ju också ha. Dom måste ha ansträngt sig enormt för att göra en så ful logotype. Visst, nytänkande och förnyelse är bra, men om det blir sämre.... :/

Plus: knappast

Minus:kan inte bli sämre

Kommentar: Man kan ju bara skratta åt den nya loggan. Fulare kan det knappast bli! Haglöfs har verkligen lyckats!

Kommentar: Det ser både 80-tal ut och mindre seriöst ut!
Hatten var 100 gånger snyggare. Den nya logon är verkligen ful!

Plus: ??

Minus:Trist

Kommentar: Ja, vad ska man säga? Förbättra imagen med att göra funktionella grejor (åtminstone första generationen av cykelväskor och långfärdsskridskor var usla) istället för sån här "kosmetik".

Plus: Innovativt, en ändring åt det "nya" hållet.

Minus:Fult

Kommentar: Har man kraft att orka kommentera en sådan skitsak som ett 1 cm stort märke på en jacka? Packa er ut i skogen och grilla korv istället!, så har ni sedan ej kraft att fundera så djupt på detta "världsproblem"!

Plus: Att Haglöfs äntligen lanserar en ny logotype

Minus:Fel signaler, omodern (digitala bokstäver), inga färger, inget nytt

Kommentar: Jag brukar gilla nya fräscha logotyper . Men vad är det här?
Råkade de skicka pryon på reklambyrån istället för chefsdesignern. De förra loggan var kanske inte den snyggaste man kunde tänka sig, men den andades uteliv och tradition.
Den nya däremot andas varken det ena eller det andra.
Den signalerar inte ens modernitet. Den känns bara, ja just det, åttiotal!
Om Haglöfs ska byta produktsortiment till nostalgiska Casio-klockor så passar loggan utmärkt! Men är det uteliv det handlar om så är det här helt uppåt väggarna.
Haglöfs har "lyckats" ta fram en logotyp som tror sig vara modern men som känns fullständigt passé . . .
Det är bara att gratulera marknadsavdelingen på Haglöfs och försöka dölja märket med en bit isoleringstejp ...
Eller man kanske skulle köpa klassiska fjällräven istället . .. ;o )

Sida: Första Föreg. 1 2 3 4 5 Nästa Sista 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.