Zermatt/Saas Fee vecka 30

Hej,

Jag har gett upp och kommit hem igen till ett regnigt Skåne. Detta får anses vara ett förlorat år. Även mina Scarpa Triolet gick sönder (sprucken platta inne i skon).... det var nog inte meningen att jag skulle till Zermatt i år... suck...

Tankarna går redan till nästa års alptur. Med tanke på de väderförändringar som kommit med varmare somrar så kanske det är vettigare att sticka iväg en månad tidigare, typ i slutet av juni för att få bättre snöförhållanden...

Näh, det blir en tidig kväll och kanske en sommarbestigning utav av Håkull (Kullaberg, 188möh) imorgon bitti. Ingen alpin start lära vara nödvändig :)...

Mvh
Peter
 
Jorre,

vilken var er tänkta rutt upp på Dudourspitze? Vi åker ner på söndag och har tänkt gå Kleine Matterhorn - Pollux - Castor - Il Naso - nån 4000m topp på väg till Margerita hyttan, via Zumsteinspitze till Dufourspitze, och sen ner via Monte Rosa hyttan.

Har du nåt bra att ha info om vår tänkta rutt?

Eva
 
Jorre,

vilken var er tänkta rutt upp på Dudourspitze? Vi åker ner på söndag och har tänkt gå Kleine Matterhorn - Pollux - Castor - Il Naso - nån 4000m topp på väg till Margerita hyttan, via Zumsteinspitze till Dufourspitze, och sen ner via Monte Rosa hyttan.

Har du nåt bra att ha info om vår tänkta rutt?

Eva

Hej Eva,

Kul, det låter som en grym tur! Vi började från Monte Rosa hyttan (dit vi kom från Rotenboden) och tog normalvägen därifrån så er rutt vet jag inget om. Dessvärre lämnade jag min guidebok i hyttan (ta den gärna om du hittar den) men kolla på Summitpost, det kanske kan ge något http://www.summitpost.org/mountain/rock/150756/dufourspitze.html

Ända "infon" jag kan bidra med är väl tipset att undvika glaciärerna när det blir varmt. För det blir jäkligt varmt, och tungt. För att inte tala om de ispartier som finns mellan Pollux och Castor som blir blöta. Fast vi hade som sagt rätt dålig återfrysning och du vet nog det här ändå :).

Ha så kul!
 
Du och Din brors agenda verkar mkt intressant. Gärna lite bilder/film från detta.

Ha det bra
Peter

Hej,

Vi har kommit hem nu, och resan gick bra.
Vi hann med de bestigningar som vi tänkt, och lyckades även anpassa så att alla bestigningar kunde genomföras under fina väderförhållanden.

Lite intryck...
1) Rotgrat på Alpnubel: Pga dåliga väderutsikter dag 2 och 3 tvingades vi göra den här bestigningen direkt den första dagen (taxi från Zermatt till Ottafe kl 04:00) istället för att övernatta i Täschhütte. Inte optimalt acklimatiseringsmässigt, men det gick förvånansvärt bra. Själva klättringen var kul, men den tog längre tid än väntat eftersom det inte var helt lätt att hitta bästa vägen uppför den branta delen av kammen.

2) Cresta Rey på Dufourspitze: Glaciäranmarschen från Monte Rosa-stugan kändes riktigt lång, klättringen därefter var trevlig och fin. Klättringen var inte svår, gick att köra i princip allt med löpande säkring. Nedstigningen tillbaka till stugan gick snabbt, bl.a. p.g.a. de fasta repen från Dufourspitze ner till Silbersattel. Den nya Monte Rosa-stugan var riktigt fräsch och fin.

3) Weisshorn: Det kom mängder med snö dagen innan vår bestigning, vilket gjorde bestigningen lite knepigare och framförallt långsammare. Vägen upp till krönet på kammen var lite knepig -- snöig och halvt utsatt, vilket gjorde det svårt att avgöra vilken försiktighetsnivå som var lämplig. Vyerna från själva kammen var fantastiska. Nedstigningen till stugan tog längre tiden än väntat. Vägen mellan stugan och dalen var trevlig och väldigt snabb, trots den stora höjdskillnaden.

Jag har slängt upp lite bilder från resan här: http://www.facebook.com/album.php?aid=2076854&id=1150675110&l=152b4d6c41

mvh,
/Magnus
 
Verkar ha varit en häftig tur. Gratulerar till de fina bilderna, inte minst från kammen på Weisshorn. Får mig att längta tillbaka till Alperna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.