Zermatt - klippklättring

Hej!! Undrar om det finns någon som besökt Gandegga, ett klippklättringsställe nära Gandegg hyttan på väg mot Breithorn massivet.
Ska dit och klättra med 2 barn i slutet av Maj och det verkar inte finnas några bilder över området alls på nätet. Nu undrar jag om någon här har varit där och klättrat och tagit några foton och som skulle vilja dela med sig.

Om Ni inte vet någonting om detta och har andra förslag så får Ni gärna dela med Er. Barnen är 10 resp. 14 så ribban måste ligga relativt lågt.....

mvh
Peter
 
Känner inte till någon klettergarten under Gandegg. Nybörjarklättring brukar göras på Gornergrat, tror knallen heter Riffelberg, men kan inte svära på det, med insteg från Glaciären under.

Mer krävande klättring är Trifthorn, och Leiterspitze, under Täschhorn. Inget att lära barn på. Två toppar som man skulle kunna göra med barn är Breithorn och Allalinhorn, från Zermatt respektive Saas Fe.

De är tekniskt sett mycket lätta (vid goda förhållanden) normalvägen, man kan med hjälp av linbana komma mkt högt och nära så det inte blir så långt. Suveräna äventyr för barnen utan att det är ansvarslöst. I princip går man upp på båda utan att behöva använda händerna.

Per
 
Hej Per,

Breithorn ligger redan inplanerad så den kommer vi att knalla upp på.

Retar mig att jag inte gick och kollade Gandegga i somras. Latmasken föredrog en snabb nerfärd till Zermatt denna gång, synden straffar sig själv.....

mvh
Peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.