X-Ray

Panik!! X-Ray..Yukon..Touryak?

Jag har en del beslutångest och har desutom inte kunnat testa en X-Ray, därav följande fråga.

Jag:
* Vikt: 85-90kg
* Längd: 180cm
* Nybörjare.
Användnings område:
* Dagsturer (ofta)
* Helgturer (ofta)
* Långturer (under semestern)
* Fiske från kajak måste vara möjligt
* Motionsredskap
Var:
* Å
* Insjö
* Kust
* Älv (är ofta i norrland)
Vigtiga egenskaper:
* Stabil (fisket)
* Kusrstabil (nybörjare, öppna vatten)
* Hållbar (klantig)
* Relativt snabb (långa sträckor, motion)
* Lätt paddlad (nybörjare)
* Gärna lite rolig (så att man kan busa ibland)

Fråga:
Vilken modell skall jag välja X-Ray (Point), Yukon Expedition (Prijon), Touryak (Prijon) eller finns det någon annan lämplig skuta ??

Ju mer jag läser eller tittar på de olika modellerna ju mer ambivalent blir jag, så snälla hjälp mig..Jag vet att smaken är som baken och hoppas på objektiva svar.

Jag har redan anmält mig till en nybörjarkurs och vill gärna träna i min "egen" lilla leksak samtidigt som jag vill ha möjligheten att träna ofta..

Visst skulle jag kunna fortsätta att testa mig fram men då jag precis har blivit bra (opererad för knäskada) och känner lite panik, måste ut i naturen, vill jag gärna inhandla en så fort som möjligt..


Tacksam för alla förslag..
[Ändrat av Roberth 2006-03-26 kl 10:55]
 
Testa!

Testa! Som jag ser det verkar det som att en x-ray skulle passa dig bra, men det bästa är att prova den, både tom och fullastad genom att hyra den en helg hos något företag som har den i sin flotta. Då får du med all säkerhet svaret på dina frågor.
 
Re: Testa!

Lull; sa:
Testa! Som jag ser det verkar det som att en x-ray skulle passa dig bra..

Jag har testat både Yukon Exp och Touryak? Jag tyckte att Yukon Exp kändes "trög" men samtidigt stabil nog att fiska ifrån..Touryak, ja helt ärligt, kände jag faktiskt ingen större skiljnad.. Antagligen beror det på att jag är en
nybörjare och det är därför är jag lite nyfiken vad ni "insatta" tycker. Vad är din erfarenhet,är x-ray ett bra mellanting dvs. stabil nog för fiske men samtidigt inte "trög"?

Utformning och konstruktion säger mig inte så mycket, vet du generellt vad som gäller för skutor från Point och Prijon ??
 
Prova gärna Prijon Kodiak, det skulle kunna vara ett bra alternativ för dig! Fast som föregående inlägg, provpaddla och provpaddla lite till innan du bestämmer dig. Det finns inget bättre sätt för att hitta "sin" kajak. Lycka till!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.