Walkie-talkie

Prisvärda!

Vi använder dessa apparater när vi hängflyger.
Uppe i luften är ett avstånd på en mil inget problem,och ljudkvalitén är super.
Dom verkar inte heller särskilt störningskänsliga.

I kuperad terräng däremot fungerar det sämre.
 
Alltid båt?

Är det alltid fiske från båt som gäller? Eller har du provat fiske från land i kuperad terräng? Vi hade varsin jaktradio (31 MHz) vid senaste fisketuren. De funkade jättebra trots att vi spred ut oss över ett ganska stort område. Men de kan ju sända med 4W å andra sidan.

Att ha radio underlättade avsevärt tycker jag. Enkelt att samlas för lunch/fika och enkelt att enas om att samlas vid bilen för att byta fiskeplats etc. Dessutom slipper man gå och fundera på om jag är på fel ställe och polaren på rätt ;-). Inte blev det så mycket dö-snack heller eftersom man oftast är upptagen med händerna.

/ Håkan
 
500-800 meter

Hallå!
Min erfarenhet är att dessa små tingestar inte har alltför god räckvidd när det börjar bli tät skog. 500-800 meter klarar de, sedan börjar kvalitén på ljudet bil alltför dåligt för att uppfattas korrekt. Är man i närheten av sjöar så borde mindre "buskage" inte begränsa alltför mycket, då torde räckvidden bli något längre. Tillverkarna anger ju räckvidden upptill 3 km vilket nog får tolkas som maxgräns vid optimala förhållanden. I praktiken torde räckvidden ligga någonstans mellan 500-1500 meter så länge man befinner sig på jorden, väljer man att lämna den har tidigare inlägg påvisat en klar förbättring. Jag använder mina apparater vid fiske, bärplockning etc där "manskapet" håller ihop ganska väl, då fungerar de alldeles ypperligt. Dessa är "fullpoängare" vid korta avstånd då ljudkvalitén är suverän, därtill är de små, lätta och stryktåliga.

Over and out!
Anders
 
Jag har skrivit om våra PMR (446mhz)apparater förut.
Dom är testade (hårt) i olika terrängförhållanden och vid blandterräng så är läsbarheten god upp till ca 2,5km däröver blir det burk&snöre-ljud men enstaka ord kan tydas upp till knappt 3km
Tonsignaleringen som är tänkt att påkalla uppmärksamhet hörs långt över 3km, har inte kollat max räckvidd. OBS, Detta är 0,5watts enheter.
Det förekommer äldre varianter med endast 0,01 watt och dom når inte längre än du kan kasta dom.
 
Amatörradio?

Vad jag vet så kommer telegrafikravet för amatöradio försvinna vid årskiftet(?). Då blir det lite lättare tror jag.
Har inte 144 MHz bandet länkar lite varstans(Saxnäs-södra Lappland m.fl)?

Visst är det lite teori för att klara provet, men fördelarna verkar var många.
Så min öppna fråga är: kan amtatör radio vara något för friluftsmänniskor i terräng där mobiltelefoner inte fungerar?

P.S. det gamla 27 MHz-bandet finns ju kvar annars D.S.

MVH Hasse
 
Re: Amatörradio?

Röksvamp; sa:
Vad jag vet så kommer telegrafikravet för amatöradio försvinna vid årskiftet(?).

Telegrafikravet på frekvenser från VHF och uppåt (gränsen går väl vid 50MHz?) har varit borttaget sedan många år! Teoriprovet är inte heller speciellt svårt. Skall telegrafikravet för kortvåg tas bort nu?

Har man amatörradiocert så är det inte alls dumt för friluftsbruk, små behändiga 432MHz apparater med högre uteffekt än de licensfria finns det gott om att köpa över disk. 144Mhz gör att antennen behöver vara längre men det kanske är att föredra av vågutbredningsskäl. Eller en dual-bandapparat med båda alternativen!

/Andreas, SM6VXK, icke aktiv sedan jag tog mitt cert för nästa 10 år sedan.
 
Re: Re: Amatörradio?

[/QUOTE]
Skall telegrafikravet för kortvåg tas bort nu?
[/QUOTE]

Enligt min kompis, som är insatt, skall det försvinna.
För säkerhets skull får man verifiera det, så att inte allt blir en anka.

Såja, jag tänker fixa licens.
Amatörradio (bärbar!) kan vara en extra säkerhetsfaktor för oss som går själva i fjällvärlden.
Man kan nå betydligt längre än andra alternativ, fast diskussionen rörde väl kommuniktaion mellan deltagare, så jag drar tillbaka en smula.

MVH Hasse
 
Telegrafiprovets borttagande

Utdrag ur SSA-(Sveriges Sändareamatörer) bulletinen:

De examineringskrav som finns idag blir oförändrade frånsett telegrafiprovets borttagande.
Ett ”Foni-QSO-prov” kommer att införas under våren 2004 för alla de nya sändareamatörer som avlägger amatörradiocertifikat hos SSA-provförrättare. Detta prov ersätter det ”Telegrafi-QSO-prov” som idag krävs för erhållande av Klass 1 certifikat. ”

I och med att PTS mot årsskiftet anpassar amatörradiocertifikaten till en enda klass, innebär det för nuvarande Klass 2 amatörer en anpassning till en enda licensklass med tillgång till alla frekvensband.

/SM0RHK, Sven-Erik
 
Det räcker nog oftast...

runt 1 km, längre än så från varandra är vi nog oftast inte. Det ska bli kul att testa. Jaktradion 31 MHz funkade bra senaste turen, men den är stor och dyr i sammanhanget.

Tack alla för bra svar!

/ Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.