Visum Kenya/Tanzania?

Hej,

Ska åka till Kenya (för lite safari) och Tanzania (för Kilimanjaro) i slutet av augusti. Jag undrar om det ät någon som har varit där nyligen och vet hur det ligger till med visum? På Tanzanias ambassads hemsida står det att man ska skaffa det innan man åker dit men vår researrangör säger att man kan skaffa det på flygplaten - gäller för båda länderna. Någon som har nån info om det här?

tack tack
/johanna - som är ute i sista minuten som vanligt.. :eek:)
 
Tanzania är lugnt

Jag var i Tanzania nyligen. I avseende på visum o den typen av byrokrati så är det ett bra land. Det är inga problem att fixa på plats. Det ska kosta 25dollar.
 
Hej,

Jag var i Kenya förra året, hade ordnat visum innan jag for dit men det verkade onödigt. De allra flesta ordnade det på flygplatsen utan andra problem än en halvtimmes kö.

/Johan
 
Fixa på plats!

Ska åka till Kenya och Tanzania (Kilimanjaro) i höst och tänker ordna visum på flygplatsen i Nairobi respektive vid gränsen till Tanzania. Båda visumen kostar 50 dollar styck och jag har blivit rekommenderad att ha jämna pengar. Annars finns det risk att det "saknas växel"...
 
Oki 50 dollar va de kanske

De är lite lustiga med betalningen ibland. Verkar som det finns gamla och nya dollarsedlar. Inte alltid de accepterar de äldre... Man ska ha de sedlar där värdet är tryckt med stora feta tecken o jag tror där e en stor gubbe på oxo.
 
tipsen halgar in - så bra! :eek:)
jag har nu också kollat med tanzanias ambassad och de säger att det är ok att fixa visum vid gränsen.

pengar ja - hur gör man lättast med dem? är det cash som gäller eller travellers checks? Hur har dom det på bankomats-fronten? Tanzania pengar kan man inte få tag på i Sverige, vad jag vet. Kenya pengar finns på Forex - men behöver man dem eller går det bra att köra Dollars hela vägen?

tack igen för alla bra tips!
/johanna
 
Dollar i Tanzania

Vet inte hur det är med Kenya, men i Tanzania ska US$ fungera bra. Tänk på att ha små valörer, exempelvis 5- och 10-dollarsedlar. Som redan nämnts bör det också vara de nya sedlarna (med en större gubbe på). Resecheckar kan krångla, kreditkort likaså.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carl.Gustafson Mount Kenya solo utan guide? Trekking 1
Gerrit Trekking mt Kenya Trekking 0
barf Packning på Mount Kenya Trekking 6
KarolinaS Mt Kenya tips sökes Trekking 9
ÄventyrsUffe Frågor ang. trekking vid Mt Kamerun & Mt Kenya Trekking 4
BragdBirger Mt Kenya Trekking 5
snafu Kartor över Tanzania/Arusha Trekking 3
fklint Tanzania Trekking 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.