Tanzania

Hej!
Jag ska tillsammans med 3 kompisar tillbringa 4 veckor i Tanzania i juli och tänkte bara samla på mig lite erfarenheter ifrån er som varit där relativt nyligen.
Våra huvudmål med resan är bestigning av Kilimanjaro, safari samt Zanzibar. Så om du har några positiva, eller negativa, erfarenheter av detta tar jag med tacksamhet emot dem. Vi kommer att försöka resa och leva relativt billigt och enkelt, så en uppskattning av vad mat och boende brukar kosta vore oxå värdefullt. Ja, jag vet, jag kan läsa allt det där i guideböckerna, men lite personliga erfarenheter är mkt roligare...

/Freddy
 
De tre klassikerna

Tjenixen Freddy!!

Ni har def kommit fram till de 3 klassikerna när man besöker Tanzania. Och jag brukar rekomendera de samma, man får ju se lite berg, lite safari och lite fina stränder och hav!!! ;)

Mina uppfattningar av Tanzania är enbart positiva!!! Folket, landskapet....ja allt egentligen. Vet ej om ni har varit i något land i Afrika tidigare. Om ej, så är ju alltid första besöket väldigt specielt.

Priser osv. Tanzania anses ju vara ett av världens fattigaste länder...och även om jag inte håller med i sättet detta mäts så kvarstår dock faktum att människorna i Tanzania ej har så mycket pengar. Även en diriktör som kan anses rik måste ibland odla sin lilla åkerlott för att få det att gå runt. Detta borde göra priserna för en turist hyfsat billigt, men de är inte dumma utan har lärt sig ta betalt av turisterna. Att äta ute är inte jättebilligt och inte dricka vin då detta importeras. Går man till "turist-fälle" affärerna kan du få betala det tre dubbla priset för en flaska vatten. Men annars så är det ej så dyrt att handla.

Trots sina knappa tillgångar så upplever jag männsikorna så glada, trevlig och nyfikna. De har en speciell sorts humor och är mycket avslappnade att umgås med. För de pratas mycket i Tanzania...alltid. Vilket gör att saker ta lång tid att få gjort. Runt Kilimanjaro så har de ibland lite mer tempo på saker, men de säger också att Chagga stammen är mer driftiga i sitt sätt. Det är därför vi turister oftast stöter på Chagga stammen när vi är i Tanzania. Det är de som jobbar som guider, i turistaffärer och på hotel.

När var det ni skulle åka?

Jag kommer själv befinna mig lite i området. Flyttar i Augusti ner till Mombasa i Kenya, men kommer befinna mig en hel del i Kilimanjaro området. Skriv gärna om du har några fler frågor. trekmountains@yahoo.se

Annars så rekomenderar jag dig att läsa Barbara Voors "När elefanterna dansar" som är en väldigt bra skildring av Tanzania!! Den finns som pocket bok. Jag har själv även en reseskildring på; http://www.trekmountains.com

Ha så trevligt och lycka till

Malin
 
Hej !

Jag kom hem från Tanzania i mitten på januari...Var där i tre veckor och gjorde de tre klassikerna som Malin sa.
Jag håller med om allt hon säger. Väldigt vänligt och glada människor.
Hur ska ni färdas i landet? Ska ni ta båten till Zanzibar? Alla taxiresor ska prutas, speciellt i Dar.
Och som sagt dom tar betalt av musungos- som vita kallas- speciellt i turistområden, men allt som oftast gör dom inte det.
på zanzibar, Stonetown, bodde jag bla på ett jätte bra guesthouse som heter Malindas för 10 us dollar natten.
Det finns ju billigare 7-8 dollar. Det går att pruta om det inte är så mycket folk. Det är gångavstånd från färjan till Malindas, så skaka av er ev "guider" eller taxi. Bra frukost på taket ovanför fiskmarknaden?!
Allt detta står ju lonely planet.
Stonetown är ett underbart ställe med en massa att upptäcka och lätt att gå vilse.Goda öl!
Använd tanzania pengar så långt det går.

Trevlig resa!

Anna
 
Pris

Vad får man räkna med att det går på?
Flyg = 9000:-
Safari?
Klättring?
Zanzibar = relativt billigt

Hur flexibelt är det hela, går det att åka ner för att boka en vandring upp på Kilimanjaro på plats (för guide måste man väl ha)? Samma fråga för safari och skulle man tjäna på att göra så?

mvh
Patrik
 
Campingsafari kostar från 80 dollar om dan per person.
Tanzania är mycket billigt utanför de ställen du ska. Men Zanzibar är ändå billigt, 20 dollar för ett rum under högsäsongen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snafu Kartor över Tanzania/Arusha Trekking 3
tallbarr Visum Kenya/Tanzania? Trekking 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.