Visa stillbilder med DVD-spelare

Jag försöker sätta mig in i vad som behövs för att
kunna visa stillbilder på TV med hjälp av en DVD-
spelare. Jag tänker mig att det ska funka ungefär som
en diaprojektor, dvs man sätter ihop en sekvens med
bilder och stegar sen genom dem manuellt genom att
trycka fram bild för bild.

Jag har en dator med CD-brännare, däremot ingen DVD-
spelare, och när jag har försökt välja en lämplig DVD-
spelare har jag dykt på en del begrepp som jag inte
har lyckats få förklarade.

1) VCD-format stöds av många DVD-spelare. Det verkar
vara ett format i första hand för rörlig film, men det
används tydligen även för stillbilder, t ex levererar
Extrafilm sina "Bilder på CD" bl a i detta format.
Funkar det för stillbildsvisning med manuell
frammatning? Behöver jag något speciellt program för
att sortera bilderna inför bränningen? Jag har ett CD-
brännprogram som heter Nero, men jag har inte kollat
om det har några speciella VCD-funktioner.

2) En del DVD-spelare stöder JPEG och/eller Kodak
Photo-CD. Det verkat som om formaten har mycket
gemensamt, är det så att Kodak Photo-CD helt enkelt
innehåller bilder på JPEG-format eller är det något
mer? Kan man sortera bilderna i någon speciell ordning
om man använder dessa format, eller ser det mer ut som
en filfolder där filerna kan visas i alfabetisk eller
någon annan ordning?

3) Något mer jag borde veta?

/ Lennart
 
regionfri om du vill köpa film från london/asien/kanada/usa är ett måste, handlar du allt i sverige så räcker region2(tror jag)

pioneer har en trevlig modell som heter nåt i stil med 464...den ska kosta mellan 2-2,5tusen, den klarar dvd, vcd, svcd, jpg, mp3, cdaudio, dvdaudio, o säkert nåt annat fint, den har även bra ljud och bildkvallisort.

http://www.dvdforum.com/forum.shtml är kanske en bra källa till information annars :p

http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/vision/dvd-players/157676/prices annan bra länk med priser, tänk bara på att frakt och postförskott går på minst 200 om inget annat anges
 
Att bränna bilder i VCD-format fungerar utmärkt med Nero, det har jag just provat. Du får fram en meny på VCD'n med thumbnails på de bilder som ligger på skivan och sen är det bara att trycka fram nästa bild med "kapitelknappen" (i mitt fall). När du bränner skivan kan du även ställa in lite rubriker och sådant samt ange hur många thumbnails indexsidorna ska visa.
Sorteringen av bilderna styrs av filnamnet.
Jag kör förvisso med Nero Express vilket är en tunnare variant av Nero, men funktionaliteten finns garanterat i Nero, dock kan det vara krångligare.

Angående Kodaks "format" så finns det både Kodak Picture CD (JPEG) och Kodak Photo CD (Image Pac). Fungerar säkert på liknande sätt när man kollar på bilderna på TV'n.
Läs mer här: http://wwwdk.kodak.com/global/en/service/tib/tib4164.shtml

Klarar DVD-spelaren att visa JPEG direkt så är det förmodligen bara att bränna in filerna på en cd och sen köra. Indexsidan består antagligen av en lista med filernas namn, och du bläddrar med en knapptryckning. Jag har inte JPEG-stöd i min DVD, dock fungerar min på detta sätt när jag spelar upp MP3'or. Värt att notera här kan vara att de filer du bränner inte optimeras för att visas på en TV. Om du bränner dem i VCD-format fixas detta automatiskt.

Ett annat alternativ är ju att skaffa (om du inte redan har det) ett grafikkort med TV-out till din dator. Då behöver du bara plugga in en kabel från datorn till TV'n och sen använda vilket bildvisningsprogram du vill.

Mvh
Stefan
[Ändrat av Fenris 2003-07-20 kl 23:20]
 
VCD=VideoCD är ju ett substitut för äkta DVD.
Bränns på vanliga CD-skivor, inte DVD-skivor.

Klart att du skall välja en DVD-brännare som klarar att bränna både jpeg och mpeg på DVD-skivor.

I övrigt kan du ju som nämndes ovan skaffa ett TV-kort till datorn och titta på bilderna i din vanliga TV-apparat.
Ännu bättre blir faktiskt bilderna på din datorskärm, eftersom dessa har fler bildpunkter/högre upplösning.

Alltså skaffa en DVD-brännare som klarar att både bränna och visa dina bilder i DVD-formatet och en 22tums bildskärm att titta på, så kan du bara bli mycket nöjd.:)
 
Appel som vanligt...

somvanligt så blir allt lättare om man använder sig av mac, en nyare mac med superdriv och programvaran iDVD som följer med alla nyare macar skapar du lätt precis det du vill göra + mycket mer.

http://www.apple.com

//Micke
 
Tack för tipsen!

Tack för tipsen och länkarna. Jag lade in samma fråga
http://www.fotosidan.se, där fick jag några napp också,
bl a en länk till http://www.dvdrhelp.com, där det står hur
mycket som helst.

Återstår egentligen bara två frågor:
1) VCD eller SVCD ?
2) Någon anledning att leta efter något annat program
än Nero (som jag redan har)?

Några kommentarer till svaren:
- Jag lugnar mig med att skaffa DVD-brännare. Jag
tänker börja med att utnyttja prylar som jag redan har
(t ex CD-brännare).
- Jag har TV-utgång i datorn. Men eftersom jag har
dator och TV i olika rum är det rätt opraktiskt.

/ Lennart
 
VCD=VideoCD och SVCD=SuperVideoCD är format för film (rörliga bilder alltså), tyckte du skrev att det var stillbilder du skulle bränna. Ursäkta om jag missuppfattade dig.

Bilderna bränns som ISO i Nero, glöm inte att döpa varje enskild bild, innan du lägger in dem i Nero.
De bränns som JPEG-filer, som du kan visa med det bildbehandlingsprogram som följde med din kamera.
Som exempel, full screen slide show.

Mmmm.. underbart att kasta sig i soffan med ett glas Campari och ljuv musik, för att se sina digitala under på 22":s monitorn.;)
 
Förtydligande

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt i det förra inlägget. När jag skrev VCD eller SVCD menade jag: Ska jag bränna mina stillbilder i VCD eller SVCD-format?

SVCD bör ge högre kvalitet men kanske färre spelare stöder det formatet. Även om VCD och SVCD är format för rörlig film, så används det uppenbarligen även för stillbilder ("slideshow"). ExtraFilm levererar bilder på CD i VCD-format ( och JPEG). Vad jag förstår tillåter VCD-formatet att man ska kunna stega bilderna manuellt mha fjärrkontrollen på DVD-spelaren.

Jag är medveten om att en normal datorbildskärm är klart bättre än en TV att visa bilder på. Men är det mycket folk, så blir det trångt och obekvämt runt skärmen, då är TV-soffan bättre. Fast med tanke på att jag har en widescreen-TV får jag väl sluta ta bilder i höjdformat ;-)

/ Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
David E Visa digitalafoton Fototeknik 4
friluftaren Cam sports go pro montering o stillbilder? Fototeknik 0
Berneflott Mini DV => DVD Fototeknik 2
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.