Mini DV => DVD

Jag har en videokamera med Mini Dv band. Efersom jag endast kan se mina filmer genom att spela upp dem från kameran, och kameran har en begränsad livslängd vill jag nu överföra mina filmer till DVD. Jag vill kunna se filmerna på vanlig DVD spelare och i fullkvalitet, fullstor TVbild

Jag har Sony PC6 med firewire kabel, Dator (Win XP) med firewire kort och DVD- brännare

Vad behöver jag mer?

Vilket format skall jag spara i när jag tankar över från kameran till datorn?

Hur många minuter mini DV band går in på en DVD skiva?

Övriga tips jag kan ha nytta av?

/Erik
 
jag köpte Adobe Premiere Elements.

Där kan du importera, redigera och bränna ut dina skivor.

En gratis variant är att du importerar med MovieMaker. Den kan inte bränna ut filerna utan då måste du skaffa någon DVD brännar program som tex Nero eller Ulead DVD maker.

Se till att du importerar i DV avi format vilket ger bästa kvalitet. Dock tar det 250-300MB disk per minut så 1 timme tar cirka 13GB hårddisk.

jag använde moviemaker först men det begränsade mig lite så jag köpte Adobe Premiere elementes + Photoshop elements. genom att du har Photoshop kan du göra egna DVD menyer eller ändra de befintliga i Elements. är du nöjd med de färdiga menyerna behöver du inte Photoshop elements.

Båda programmen finns i proffsversioner också men de är mycket dyrare och mångt mer komplexa att använda än elementsvarianterna. En stor fördel att köpa programmen istället för att fulkopiera är att förutom att vara lagligt får du bra manualer som beskriver alla funktioner och fönster utan att du behöver sitta och slita i hjälpfilerna.

När du ska bränna din DVD måste programmet omvandla dina DV avi filer till Mpeg2 filer, som är ett komprimerat format. På en vanlig DVD skiva får du in i alla fall 2 timmar, alltså 2 DV band.

Du kan inte kopiera rådata dirket från DV band till DVD.




[Ändrat av EmSt 2006-03-16 kl 10:13]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dragstaren Foto på DVD Fototeknik 5
lromberg Visa stillbilder med DVD-spelare Fototeknik 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.