Vinterkängor

Jag har funderat på att beställa Jörnkängan Antifrys. Hitills har jag vintertid använt ett par stövlar av märket Kamik som är graderade till -40 C, men de är för kalla för mig vid temp. under -20 C. ( såvida jag inte är i konstant rörelse ). Jag har sett att Allmogejakt har Jörnkängan. Det känns dock aningen olustigt att beställa ett par skor utan möjlighet att prova först hur de sitter på fötterna. Om det är någon här som har erfarenhet av detta får han/hon gärna komma med råd.
Hur pass varma är Jörnkängan Antifrys? I mina Kamik har jag använt ett par tunna sockar och ovanpå dem ett par tjocka yllesockar.
Om någon har tips ang. andra vinterskor mottages det med tacksamhet. Jag vill att skorna skall duga ned till -40 C. Jag är också mycket frusen av mig ( och tycker inte om att frysa! ).
 
Jag tycker Jörn Antifrys passar för stillasittande ner till -25 ungefär, -40 kortare stunder och när man är i rörelse. Beställ en storlek större än din normala skostorlek så att du får plats med en extra filtsula och tjocka yllesockar. Passformen är lite som clownskor, massa plats för tårna.

Vill du kunna sitta still i -40 är det någon sorts moonboot som Sorel Glacier som gäller. Samma sak där, minst en storlek större, snika till dig en extra sula (ca 1,5cm tjock) och använd tjocka yllesockar.
 
Stillasittande kommer alltid kylan förr eller senare. Oftare förr än man tänkt sig. För stora skor med plats för isolermaterial i form av ull och kanske elektroniska sulor ? Eventuellt ett par rejäla stövlar i isbjörnsskinn men även dom med massa ull och annat isolerande.

Själv kör jag med Lundhags Polar Quest. Samma idé som Jörn Antifrys. Mina är nog i alla fall två nummer för stora och har plats för både extra lammullssulor och tjocka strumpor men nä, jag hade inte kommit på tanken att sitta still i -40. Ärligt talat hade jag nog inte velat gå ut i -40...

Mvh // Johannes
 
Jag tycker Jörn Antifrys passar för stillasittande ner till -25 ungefär, -40 kortare stunder och när man är i rörelse. Beställ en storlek större än din normala skostorlek så att du får plats med en extra filtsula och tjocka yllesockar. Passformen är lite som clownskor, massa plats för tårna.

Vill du kunna sitta still i -40 är det någon sorts moonboot som Sorel Glacier som gäller. Samma sak där, minst en storlek större, snika till dig en extra sula (ca 1,5cm tjock) och använd tjocka yllesockar.

Sorel Glacier är alltså varmare än Jörnkängan Antifrys? Är det stor skillnad? Finns det några fördelar/nackdelar? Jag såg att Länna Sport har rea just nu på just Sorel Glacier, men även ordinarie pris är mycket billigare än Jörnkängan. Hur är det med hållbarheten? Jag gissar att Jörnkängan håller längre tid. Mina Kamik är redan slitna.
 
Min jaktkamrat använder sina "jörsara" rätt mycket och de är inköpta sent 90-tal. De ser inte ut som nya men de ser inte speciellt uppnötta ut heller.
Kanske i behov av en omsulning vilket Jörnkängan tar 500-700:- för (enligt Jokkmokks Skor).
Mina egna, inköpa 2006, ser inte ens inkörda ut.
Sulorna kommer att nötas mer än normalt om du går på barmark då det är en mjuk och porös sula.

Angående Jörn vs Sorel/Kamik etc så har en av mina renskötande bekanta gått över till Sorel från Jörn helt enkelt för att de är varmare.
 
Ja! Sorel Glacier är varmare än Jörn Antifrys.

Sorel Glacier är främst gjorda för att vara varma, innerskon är 13mm av filt varvat med värmereflektivfilm, de väger 1200-1500g per sko, inget du gärna springer omkring i.

Jörns Antifrys är gjorda för att röra sig i, åka skidor osv i sträng kyla, de är lätta och smidiga och ganska varma. Filt innerskon är 5-6mm tjock, en känga väger strax under kilot, ca 800g (stl 42) skulle jag gissa så här på rak arm.


När jag bodde på Svalbard så hade jag både Glacier och Antifrys. Så fort jag skulle gå eller åka skidor i sträng kyla så var det Jörn som gällde. Vid skoteråkning eller ganska stillastående arbete i -30 och nedåt så var det Sorel. Vad smidighet gäller så känns Jörn Antifrys som ett par mockasiner jämfört med Sorel Glacier. :)
 
Min jaktkamrat använder sina "jörsara" rätt mycket och de är inköpta sent 90-tal. De ser inte ut som nya men de ser inte speciellt uppnötta ut heller.
Kanske i behov av en omsulning vilket Jörnkängan tar 500-700:- för (enligt Jokkmokks Skor).
Mina egna, inköpa 2006, ser inte ens inkörda ut.
Sulorna kommer att nötas mer än normalt om du går på barmark då det är en mjuk och porös sula.

Angående Jörn vs Sorel/Kamik etc så har en av mina renskötande bekanta gått över till Sorel från Jörn helt enkelt för att de är varmare.

Ja! Sorel Glacier är varmare än Jörn Antifrys.

Sorel Glacier är främst gjorda för att vara varma, innerskon är 13mm av filt varvat med värmereflektivfilm, de väger 1200-1500g per sko, inget du gärna springer omkring i.

Jörns Antifrys är gjorda för att röra sig i, åka skidor osv i sträng kyla, de är lätta och smidiga och ganska varma. Filt innerskon är 5-6mm tjock, en känga väger strax under kilot, ca 800g (stl 42) skulle jag gissa så här på rak arm.


När jag bodde på Svalbard så hade jag både Glacier och Antifrys. Så fort jag skulle gå eller åka skidor i sträng kyla så var det Jörn som gällde. Vid skoteråkning eller ganska stillastående arbete i -30 och nedåt så var det Sorel. Vad smidighet gäller så känns Jörn Antifrys som ett par mockasiner jämfört med Sorel Glacier. :)
Tack så mycket för infon! Det hörs att ni vet vad ni pratar om.
 
Håller med både joask202 och ripnils. Det man kan överväga är att komplettera en mellanvarm känga med en överdragssko eller motsvarande. Sydde till mina jörn orginal i dubbelt lager armeyllefilt med inlägg med 14 eller 20 mm cellplast i botten som markisolering. Används som lägersko vintertid när det kryper ner mot -15 på termometern. Men det finns även köpesvarianter.
 
Håller med både joask202 och ripnils. Det man kan överväga är att komplettera en mellanvarm känga med en överdragssko eller motsvarande. Sydde till mina jörn orginal i dubbelt lager armeyllefilt med inlägg med 14 eller 20 mm cellplast i botten som markisolering. Används som lägersko vintertid när det kryper ner mot -15 på termometern. Men det finns även köpesvarianter.

Vill du namnge någon köpesvariant?
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.