Bekväma vinterkängor

Jag letar efter ett par vinterkängor som gör att man slipper frysa (använt Lundhags Syncro med så mycket ull det bara går), men som också är bekväma att vandra i.

När jag letar information på nätet pratas det mest om kängor för bruk i samband med vinterfiske, snöskoteråkning, hundspann och annat som jag inte bryr mig om. Har bl a kollat på Baffins alternativ, men känns som att fötterna inte går att spänna så bra så hälen ligger och asar fram och tillbaks när man går.

Kängor för Sveriges kalla klimat norr som söder (mestadels Småland) som passar med/utan snöskor och är bekväma att vandra i, helt enkelt. Mina frusna fötter skulle väldigt gärna uppskatta hjälp!

Stefan

EDIT: Såg en diskussionstråd väldigt lik här där det diskuteras om bl. a. Jörnkängan Antifrys. Ber om ursäkt ifall ni tycker det är dubbelt, men ser ändå som att jag har en liten nisch på det hela.
 
Känga

Fråga: Ska dom användas till vandring eller bara för värmens skull? Jag vandrar ofta i Haglöfs kängor under långa sträckor men använde i vintras ett par Kamik-kängor mest för det höga skaftets skull. Dessa marknadsförs mer som "varma" och inte för vandring men till min förvåning upptäckte jag att de är helt ok för vandring samtidigt som de är väldigt varma.

Hör gärna av dig om vi ska ta det ett snäpp vidare :)

//Thomas
 
Både och. Mitt vinterfrilufsande är dagsvandringar med tillhörande korvgrillning, Dalarnas fjäll osv., så inget hardcore. Problemet jag har är att mina Lundhags funkar relativt bra en bit under nollan under aktivitet, men är det -10 och neråt blir det svårare och då speciellt när man stannar. Får inte i alltför mycket sockar p.g.a. att dom är tänkta att passa under sommaren också utan luckor i kängorna.

Vet du rent av vilka Kamik du har? Har kikat på det märket också.
 
Är intresserad av samma sak. Har också Lundhags syncro men de kallaste dagarna fixar inte mina kalla fötter. Speciellt inte när jag jagar och står still. Använder idag Muckboot stövlar som är varma men helt kass att gå i. Så min fundering är om lundhags vinterkängor är lika varma som Muckboot stövlarna?
 
Fråga: Ska dom användas till vandring eller bara för värmens skull? Jag vandrar ofta i Haglöfs kängor under långa sträckor men använde i vintras ett par Kamik-kängor mest för det höga skaftets skull. Dessa marknadsförs mer som "varma" och inte för vandring men till min förvåning upptäckte jag att de är helt ok för vandring samtidigt som de är väldigt varma.

Hör gärna av dig om vi ska ta det ett snäpp vidare :)

//Thomas

Har också genomfört långvandringar vintertid med ett par Kamik. Jag tycker mina duger bra ned till -20 C.
 
Ja, mer prisvärda kängor än Kamik Nationwide har jag inte stött på. Dom är verkligen bra för 695:- (ofta "rea" pris) Jag tror du blir nöjd med dessa och som sagt, 10-20 minus fungerar faktiskt riktigt bra.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.