Bekväma vinterkängor

Tack för alla svar! Har kommit upp både billigare och dyrare alternativ. Vore kul att höra någon som har erfarenhet av Lundhagskängorna som har kommit på tal också.
 
Tack för alla svar! Har kommit upp både billigare och dyrare alternativ. Vore kul att höra någon som har erfarenhet av Lundhagskängorna som har kommit på tal också.

Du söker erfarenheter som "Jag har Lundhags Quest som senhöst/vinterkänga. Den är oskön, tung och klumpig. Kängan passar ganska bra till skidåkning och den är hyfsat varm."?

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=144360&start=20

Är det riktigt kallt så är fodrade stövlar alltid bättre än kängor.
 
På amerikanska och kanadensiska forum för vinter vandring med snöskor och tobaggans ser man ofta mukluks rekommenderade. Typ vintermockasiner med lös innersko, lite som näbbstövlar. Dagens skoterkängor och pac boots är väl moderniseringar av dessa. Kanadensiska försvarets vintermukluks brukar ges som råd för de med stram budget. Empire canvas works har också en modell. Jag använde sorel glacier när jag bodde på svalbard, frös aldrig men gick inte så långt i dem. Ll bean och cabelas har pac boots i olika höjder som verkar funkis.

Jag har ett lång tids projekt att göra ett par i samma stil som empire canvas works. Tycker de verkar funkis.

Lycka till.
 
Jag är inte helt imponerad av varken gå-barheten eller köldtålighet. Har haft de där på lite jakt och annat och när det är 20 eller kallare så blir jag kall och jag tycker de är lite för mjuka för min smak. Funderar på att lägga ut dem på Prylmarknaden och köra Jörn Antifrys men då är det helt andra pengar också. Jag gav 1100 för mina om jag kommer ihåg rätt.

Dessa är det...

http://www.outdoorexperten.se/p-17857-kamik-nationwide.aspx

Jag använde dom flitigt i vintras och var mycket ute på is om dagarna och de höll värmen mycket bra med ett par ullstrumpor på.
Prova gärna ett par om du har möjlighet så kan du nog få en bra uppfattning.

Lycka till!
 
Vill slå ett slag för Icebug sorix, har avänt dessa i 2 vintrar nu och och är fortfarande lika nöjd.
Brukar dessutom finnas till bra pris, runt 1100-1500kr.
Stilla sittande i -25 var inga problem.
 
Du söker erfarenheter som "Jag har Lundhags Quest som senhöst/vinterkänga. Den är oskön, tung och klumpig. Kängan passar ganska bra till skidåkning och den är hyfsat varm."?

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=50&t=144360&start=20

Är det riktigt kallt så är fodrade stövlar alltid bättre än kängor.

Jag måste hålla med det påståendet som hur citerade. Jag testade Lundhags Quest och kan inte annat än för egen del intyga om att den är oskön. Tung får man väl lite köpa eftersom den ska klara lite kyla, men bra ska den sitta.

Vill slå ett slag för Icebug sorix, har avänt dessa i 2 vintrar nu och och är fortfarande lika nöjd.
Brukar dessutom finnas till bra pris, runt 1100-1500kr.
Stilla sittande i -25 var inga problem.

Då är jag lite nyfiken på hur den är att vandra i?
 
Jörnkängan anti...

...frys får min röst om du vill ha kängor som är varma och går att hasa lagg på. Nokias vintergummistövlar är inte dumma heller, men tyngre.

Stövlar av överdragstyp finns det flera varianter på, det billigaste är ju den hemsydda fotpåsen med enkel gummisula och ett lager liggunderlag i botten mot köld. Dras över din vanliga känga...

Finns att köpa i många inkarnationer, bl a gör Lillsport en modell tänkt för funktionärer vid längdåkningstävlingar o dyl. Norska försvaret har fotposer som kan inhandlas till modest pris om man har vägarna förbi grannen, inte lika billiga att importera dock ;)...

Vanliga skidpjäxor finns också i olika varianter, men där är det nog tänkt att man ska vara aktiv för att hålla sig varm...undantaget några extremvarianter för grönlandsturer etc som är svindyra och knappt finns att få tag i från svedala...

Som sagt, jörnkängan antifrys :)...
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.