Vindsäck

Mönster

Mönster på vindsäckar finns i Friluftsfrämjandets gamla gds-utsustningskompendium (80-tal) och i någon av böckerna Ute eller Mera Ute av Torvald Wermelin.

Så svårt är det inte. Kopiera måtten från tex HB och sy en påse med ens stor öppning i ena änden, ventilationshål i andra änden som tex kan stängas med kardborre på uppsidan och hällor för skidor på utsidan. Lyxa till det med en öppningsmöjlighet även på uppsidan om du får inspiration.

Hur den bör se ut beror mycket på hur du använder den. Gör en enkel och se om du tex vill ha två öppningar och modifiera senare. Mina vindsäckar är enkla och jag använder dem inte särskilt ofta. Fjellduken är sämre som vindsäck (men fungerar) men eftersom den är mer praktisk så använder jag den mer. Man kan aldrig få allt.

Jag är delad till för stora vindsäckar. Ska man sitta länge i dem är det klart bättre. Men jag tycker att för mycket tyg är bökigt vid raster. Hellre då fler vindsäckar i gänget än få stora. Därför har jag två + en fjellduk. Då får man in hela familjen.

/Tommy
 
Vindsäck med arm och huvudöppning må se trevligt ut. Men exponering av huvud i blötsnöstorm har lett till förfrysning och död.

99% av bruket av vindsäcken är som rastvägg, det sista % är till för att rädda liv. Lek inte bort det vid symaskinen.

Full bredd 150 är utmärkt, skall du ha öppningar glöm inte blixtlåsen. Och sy med fällsöm så att det håller om du behöver bruka den.

Höjd så att den längste har nytta av den.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Vindsäck som sovsäcksöverdrag Bo och sova 4
JonathanW Vilken vindsäck? Bo och sova 25
Joakim Ambrosson Ny vindsäck - förslag? Bo och sova 37

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.